0,5 promila alkoholu we krwi i za kierownicę. Czy przepisy się zmienią?

Mariusz Michalak
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
Co jakiś czas słychać głosy, że obecne przepisy określające dopuszczalną ilość alkoholu we krwi kierowców w Polsce są zbyt restrykcyjne, w porównaniu do innych krajów.

0,5‰ - taki poziom dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi dla użytkowników ruchu drogowego funkcjonuje m.in. w Niemczech, Francji, Portugalii, Włoszech oraz Szwajcarii. W krajach anglosaskich dopuszczalna ilość alkoholu jest nawet wyższa. W Kanadzie, Wielkiej Brytanii, czy USA, dopuszczalna ilość alkoholu we krwi to 0,8‰.

"Weźmy przykład z innych krajów i zwiększmy limit dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowców do 0,5‰" - nawoływał  w przedstawionej we wrześniu petycji poseł Bogdan Latosiński. Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu stwierdziło, że nie ma uzasadnienie dla podwyższonego limitu maksymalnego poziomu stężenia alkoholu we krwi kierujących pojazdami w Polsce. Podkreślono, że wprowadzenie takiej zmiany spowodowałoby istotne negatywne skutki społeczne oraz gospodarcze.

Dodatkowo wskazano, że fakt funkcjonowania określonej normy prawnej w danym kraju nie stanowi wystarczającej przesłanki dla przyjęcia tej normy w innym kraju. Wskazano, że różnice w regulacjach poszczególnych państw uwarunkowane są wieloma czynnikami, w tym przyjętą przez dane państwo polityką w tym obszarze.

Wszystko to pokazuje, że przynajmniej obecnie wszystkie inicjatywy związane z zmianą przepisów określających dopuszczalną ilość alkoholu we krwi kierowców w Polsce, skazane są na niepowodzenie. A jakich zmian pod tym względem można spodziewać się w innych państwach? Europosłowie poparli ostatnio możliwość wprowadzenia ostrzejszych limitów alkoholu we krwi na terenie całej Unii Europejskiej dla młodych kierowców oraz osób zajmujących się transportem zawodowo. Dodatkowo środkiem prewencyjnym ma być alkoblokada, instalowana niezależnie od tego, czy właściciel auta miał wcześniej problemy z prawem. Przyjęta rezolucja nie jest jednak wiążąca.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Obecnie w Polsce osoba, która prowadzi samochód w stanie po spożyciu alkoholu, co oznacza 0,2-0,5‰ alkoholu we krwi, popełnia wykroczenie i naraża się na utratę uprawnień do kierowania pojazdem oraz karę grzywny lub aresztu. Oprócz tego, jeśli w takiej sytuacji spowoduje kolizję, będzie musiała samodzielnie pokryć koszty odszkodowania.

Jeszcze poważniejsze konsekwencje czekają kierowcę siadającego za kierownicą w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5‰ alkoholu we krwi). Wtedy jego czyn określany jest już jako przestępstwo i grozi za to do dwóch lub jeśli dana osoba była już za to skazana – do pięciu lat więzienia.

Przeciętnie nasz organizm potrzebuje 3 godzin na spalenie 20-30 g czystego alkoholu - etanolu.

50 g wódki to 20g etanolu
100 ml wina to 12g etanolu
0,5 l piwa to 25g etanolu

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2016 roku uczestnicy ruchu pod wpływem alkoholu spowodowali 2295 wypadków, czyli 6,8 proc. ogółu. Wśród tej grupy 1686 osób kierowało pojazdami mechanicznymi. W 2015 roku było to: 2211 wypadków (6,7 proc.) oraz 1575 osób kierujących pojazdami pod wypływem alkoholu. W 2014 roku: 2579 wypadków, 7,4 proc. oraz 1838 osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty