10 najpopularniejszych samochodów

Marcin Koński
1997 Audi A6, Fot: Audi
1997 Audi A6, Fot: Audi
W czasach kryzysu Polacy chętniej sięgają po sprawdzone samochody produkcji niemieckiej. Można to tłumaczyć przeświadczeniem, że właśnie auta pochodzące zza Odry są wzorem jakości i bezawaryjności. Serwis moto.gratka.pl przedstawia 10 najbardziej poszukiwanych samochodów końca 2012 roku.

2000 Opel Corsa, Fot: Opel
2000 Opel Corsa, Fot: Opel


2000 Opel Corsa, Fot: Ople
2000 Opel Corsa, Fot: Ople

10. Opel Corsa

Trzecie wcielenie miejskiego Opla ujrzało światło dzienne w 2000 roku. Trzy lata później samochód przeszedł facelifting, a w 2006 roku Corsa C została zastąpiona nowym modelem. Samochód dość mocno wyróżnia się na tle nie tylko starszych modeli, jak i nowszych – jako jedyny posiada tylne światła ulokowane w słupkach, dzięki którym były one dużo bardziej widoczne.  Najlepszym wyborem będzie dynamiczna wersja 1.4, która zapewni odpowiednie osiągi nie tylko do jazdy po mieście. Jednocześnie też zużycie paliwa utrzymuje się na akceptowalnym poziomie. Ponadto ten silnik uchodzi za najtrwalszy z całej palety.

Niestety też słabą stroną jest nietrwały układ kierowniczy i przednie zawieszenie. Te naprawy kosztują kilkaset złotych i trzeba je wykonywać co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Opel Corsa to samochód, który bardziej wybiera się rozumem, niż sercem. Zaletami takiej decyzji są dobre osiągi i niskie koszty eksploatacji – najtańszy pod tym względem jest silnik 1.4-litra, który obsługiwany jest przez pasek rozrządu. Koszty związane z jego wymianą i tak są niższe niż w przypadku mniejszych jednostek, które mają nietrwały i dużo droższy w wymianie łańcuch rozrządu. W serwisie moto.gratka.pl ceny Corsy 1.4 oscylują wokół 14 tysięcy złotych.

Ople Corsa w serwisie moto.gratka.pl


1997 Audi A6, Fot: Audi
1997 Audi A6, Fot: Audi


1997 Audi A6, Fot: Audi
1997 Audi A6, Fot: Audi

9. Audi A6

Duży sedan producenta z Ingolstadt został zaprezentowany w 1997 roku podczas genewskiego salonu samochodowego. A6 został zaprojektowany przez znane biuro stylistyczne Pininfarina, którego zamiarem było stworzenie nowoczesnego auta o bryle typu fastback. Ponadto auto charakteryzowało się jednym z najniższych współczynników oporu powietrza – 0,28. – Oprócz wersji sedan można było też nabyć odmianę kombi i „Allroad”, czyli wersję uterenowioną, idealną do pokonywania nieutwardzonych dróg – zaznacza Jędrzej Lenarcik, specjalista serwisu moto.gratka.pl.

Najbardziej kosztowna może okazać się naprawa przedniego zawieszenia, które kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Oryginalne części są bardzo drogie, ale auto ma też dużo tanich zamienników, które jednak nie są rekomendowane przez ich użytkowników. – Niska jakość tanich zamienników powodowała, że bardzo szybko trzeba było ponownie je wymieniać. Najczęściej padają wahacze i sworznie wahaczy. Częstą usterką są też awarie łożysk przednich kół – zaznacza Lenarcik.

W serwisie moto.gratka.pl ceny Audi A6 rozpoczynają się od 10 500 zł. Za tę cenę otrzymujemy rodzinne kombi z silnikiem o pojemności 2.5-litra. Niestety ta jednostka, ze względu na wadliwą konstrukcję jest odradzana. – Dużo bezpieczniejszym wyborem jest motor 1.9 TDi, którego żywotność ma już status legendy. Warto też zainteresować się doładowanymi silnikami benzynowymi 1.8 litra, które zapewniają odpowiednią dynamikę zadowalając się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa – Sugeruje Lenarcik.

Audi A6 w serwisie moto.gratka.pl


2002 Opel Vectra, Fot: Opel
2002 Opel Vectra, Fot: Opel


2003 Opel Vectra Caravan, Fot: Opel
2003 Opel Vectra Caravan, Fot: Opel

8. Opel Vectra

Trzecia generacja popularnego sedana klasy średniej zadebiutowała w 2002 roku. Początkowo występowała wyłącznie jako sedan, lecz po paru miesiącach do oferty dołączył liftback – GTS. Rok po premierze GTS-a zaprezentowano wersję kombi – Caravan.– W 2005 roku samochód przeszedł poważny face lifting upodabniający go do Opla Astry, która okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym – zaznacza Lenarcik – trzy lata później pokazano następcę Vectry – Insignię.

Opel Vectra to komfortowy samochód za rozsądne pieniądze, trzeba jednak liczyć się ze sporymi wydatkami na zawieszenie. Polecanym silnikiem jest jednostka 2.2 DTI, która mimo prostej konstrukcji zapewnia odpowiednią dynamikę zadowalając się niskim spalaniem. Przy zakupie sprawdźmy jednak stan turbosprężarki i przewodów turbiny – drugi element ma tendencję do rozszczelnienia. – Samochody, które były serwisowane w ASO miały wymieniane przewody w czasie przeglądu, przez co już nie borykają się z tym problemem. Ceny rozpoczynają się od 16 tysięcy złotych – informuje Lenarcik.

Ople Vectra w serwisie moto.gratka.p
2003 Ford Mondeo, Fot: Ford
2003 Ford Mondeo, Fot: Ford


2003 Ford Mondeo, Fot: Ford
2003 Ford Mondeo, Fot: Ford

7. Ford Mondeo

Auto debiutowało w 2000 roku. Jest to druga, a nie trzecia – jak błędnie się uważa – generacja samochodu klasy średniej. Auto w porównaniu do poprzednika znacznie urosło, przez co wypełniło też lukę, po nieprodukowanym już Scorpio. Trzy i pięć lat po debiucie, Mondeo przechodziło drobne faceliftingi, którym towarzyszyło unowocześnianie jednostek diesla i benzynowego 1,8 – litra. W 2007 roku rozpoczęła się produkcja następcy.

Najważniejszym atutem jest wielkość samochodu i przestronne wnętrze. Nie należy też zapominać o dopracowanym zawieszeniu, które dostarcza ogromną radość z jazdy. Niestety trzeba być przygotowanym na problemy z korozją nadwozia, z którą boryka się Ford już od dłuższego czasu. Szczególnie narażone na to są dolne ranty drzwi, w których „bąble” pojawiały się już nawet w 3 letnich autach. Co prawda gwarancja na nadwozie jest 12 letnia, jednak warunkiem jest dokonywanie corocznego przeglądu blacharskiego w ASO. Zwolennicy gazu LPG również nie będą zachwyceni, ponieważ Ford kategorycznie odradza zasilania silników tym paliwem.

Najlepszym wyborem jest silnik 1.8–litra o mocy 125 KM i 145 konny silnik 2.0–litra. Zapewniają one odpowiednią dynamikę i nie drenują kieszeni naprawami. – Tych jednostek jest też najwięcej spośród wszystkich „benzyniaków”. Ceny rozpoczynają się od 13 tysięcy złotych – podkreśla Lenarcik.

Ford Mondeo w serwisie moto.gratka.pl


1998 Ford Focus, Fot: Ford
1998 Ford Focus, Fot: Ford


1998 Ford Focus, Fot: Ford
1998 Ford Focus, Fot: Ford

6. Ford Focus

Następca Forda Escorta zadebiutował 1998 roku. Rok później samochód otrzymał nagrodę Car Of The Year, a w 2000 roku North American Car Of The Year. Trzy lata po premierze przeprowadzono face lifting przedniej części auta, w której najważniejszą zmianą jest przeniesienie kierunkowskazów ze zderzaków do klosza świateł. W 2002 roku do hatchbacka, sedana i kombi dołączył minivan – C-max, który był stylistyczną zapowiedzią kolejnej odsłony bestsellera Forda. Samochód o bardzo nowoczesnym i atrakcyjnym wyglądzie posiadał też najlepsze zawieszenie w klasie, które pozwalało na dynamiczną i bezpieczną jazdę.

Na rynek europejski przewidziano pięć silników. Najsłabszy 1.4 – litra rozwijał 75 KM. Dużo lepszym wyborem była jednostka 1.6 lub 1.8  – litra, które legitymowały się mocami odpowiednio 100 i 115 KM. Silnik 2.0 – litra występował w trzech odmianach mocy: 130 KM, zarezerwowany dla usportowionej odmiany ST170 – 170 KM i doładowany motor przeznaczony dla prawdziwego „hot hatcha” – RS, którego moc wynosiła 215 KM. Ostatnim silnikiem jest wysokoprężny motor 1.8 – litra w czterech wariantach mocy – 75 i 90 KM (silniki TDDi), oraz 100 i 115 KM (silniki TDCi). Najlepszym wyborem będzie 100 konny motor benzynowy o pojemności 1.6 – litra. Nie jest on tak oszczędny jak diesel tej samej wielkości, jednak koszty serwisowania są dużo mniejsze. Ceny Focusa pierwszej generacji zaczynają się od 8 tysięcy złotych.

Ford Focus w serwisie moto.gratka.pl


1996 Skoda Octavia Fot: Skoda
1996 Skoda Octavia Fot: Skoda


1996 Skoda Octavia Fot: Skoda
1996 Skoda Octavia Fot: Skoda

5. Skoda Octavia

Czeski kompakt został zaprezentowany 1996 roku i był produkowany przez 14 lat. W chwili prezentacji drugiej generacji, w 2004 roku, poprzednik nadal był na taśmach montażowych, z których wyjeżdżał już pod nazwą Tour. Samochód powstał w dwóch wersjach nadwoziowych – 5 drzwiowy liftback i jeszcze bardziej funkcjonalne kombi. Czeski producent znany jest z czynnego udziału w samochodowych rajdowych mistrzostwach świata (WRC) i w 1998 roku zaprezentował Octavię WRC z 300 konnym turbodoładowanym silnikiem 2.0 – litra.

W 2000 roku przeprowadzono face lifting w którym zmieniono głównie światła z przodu i z tyłu. Zdecydowano się też na nowe nazewnictwo wersji wyposażeniowych. W tym samym czasie światło dzienne ujrzała wersja 4x4 i sportowa odmiana czeskiego przeboju – RS. Samochód produkowano w Czechach i Indiach. Łącznie powstało prawie półtora miliona egzemplarzy Octavii.

Najlepszym wyborem będzie benzynowy motor 1.6 – litra o mocy 102 KM. Jest to bardzo dobra i trwała jednostka, która praktycznie bezproblemowo znosi jazdę z instalacją gazową. Dowodem na to jest montaż takiej instalacji fabrycznie przez producenta. Co więcej, na samochody te była udzielana gwarancja mechaniczna taka sama, jak w innych modelach zasilanych benzyną. Ceny tych modeli w serwisie moto.gratka.pl rozpoczynają się od około 8 tysięcy złotych.

Skoda Octavia w serwisie moto.gratka.pl


2004 Audi A4 Fot: Audi
2004 Audi A4 Fot: Audi


2004 Audi A4 Fot: Audi
2004 Audi A4 Fot: Audi

4. Audi A4

Produkcja drugiej generacji A4 rozpoczęła się w listopadzie 2000 roku. Początkowo oferowano go wyłącznie w wersji sedan. Kombi (Avant) zostało wprowadzone do sprzedaży rok później, a w 2002 roku uzupełniono ofertę o odmianę Cabrio. W tym samym czasie zaprezentowano też sportową wersję – S4 z silnikiem V8 o pojemności  4.2–litra.

Po czterech latach produkcji zdecydowano się na poważną modernizację. Samochód otrzymał nowy znak rozpoznawczy – ogromną atrapę chłodnicy „Single frame”, co wiąże się też ze zmienionym zderzakiem przednim. Światła również otrzymały nowy kształt. Wraz z innym wizerunkiem, zdecydowano się na wymianę sporej części palety jednostek. Po modernizacji zaprezentowano następcę najmocniejszego A4 – RS4. Silnik o pojemności 4,2–litra o mocy 420 KM rozpędzał auto do ograniczonych elektronicznie 250 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 4,8 sekundy.

Przed zakupem samochodu z zagranicy warto bacznie przyjrzeć się ofercie, gdyż może się okazać, że auta mają powypadkową przeszłość, ogromny przebieg, bądź są po powodzi. Wszystkie jednostki są warte uwagi poza dieslem 2.5 – litra i benzynowym 1.6. Pierwszy cierpi na częste i kosztowne usterki, której przyczyną jest wadliwa konstrukcja. – Najmniejszy silnik benzynowy jest za słaby i pomimo solidnej konstrukcji nie będzie zapewniać radości z jazdy. Każde wyprzedzanie trzeba będzie dokładnie przemyśleć – podsumowuje Lenarcik.

Audi A4 w serwisie moto.gratka.pl
2003 Volkswagen Golf, Fot: Volkswagen
2003 Volkswagen Golf, Fot: Volkswagen


2003 Volkswagen Golf, Fot: Volkswagen
2003 Volkswagen Golf, Fot: Volkswagen

3. Volkswagen Golf

Piąta generacja bestsellera z Volfsburga została zaprezentowana w 2003 roku i można śmiało powiedzieć, że jest to najbardziej rewolucyjna stylistycznie odsłona Golfa. Jedyne, co nawiązuje do poprzednika, to bryła nadwozia. Miłośników mocnych wrażeń, zawiedzionych odmianą GTI w poprzedniku ucieszy fakt 200 KM pod maską nowszego modelu, które pozwolą na jazdę godną usportowionego hatchbacka. Pod koniec 2004 roku zadebiutowała podwyższona wersja Golfa: Plus. Rok później zadebiutował sedan – Jetta i cabriolet ze sztywnym dachem – Eos. W tym samym czasie pokazano następcę najmocniejszego Golfa oznaczonego jako R32. W 2007 roku skompletowano gamę nadwoziową o odmianę kombi – Variant.

Najlepiej szukać samochodów w odmianach wyposażeniowych comfortline i sportline, które zapewniają odpowiedni poziom wyposażenia, którego oczekuje poszukujący. Szczególnie wartymi uwagi wersjami są odmiany 2.0 FSI i 1.4-litra TSI (bez dodatkowego kompresora). Zapewniają odpowiednią ilość mocy i zużywają rozsądne ilości paliwa. Poszukiwacze silników pracujących bezproblemowo z gazem powinni zainteresować się jednostką 1.6 – litra z ośmioma zaworami, który przez długi czas działa bezproblemowo z gazem LPG. Wśród diesli warte uwagi są wszystkie pozycje poza wolnossący 1.9–litra, który jest co prawda bardzo wytrzymały, ale też ślamazarny. Ceny Golfów piątej generacji w serwisie moto.gratka.pl rozpoczynają się od 20 tysięcy złotych.

Volkswagen Golf w serwisie moto.gratka.pl


2000 Volkswagen Passat Variant, Fot: Volkswagen
2000 Volkswagen Passat Variant, Fot: Volkswagen


2000 Volkswagen Passat Variant, Fot: Volkswagen
2000 Volkswagen Passat Variant, Fot: Volkswagen

2. Volkswagen Passat

Zmodernizowaną, piątą generację Passata zaprezentowano pod koniec 2000 roku. Największe zmiany z zewnątrz obejmowały cały przedni pas i tylne światła. W środku dołożono podłokietnik i chromowane obwódki zegarów. Do zakończenia produkcji nie miała miejsca już żadna modernizacja, ani drobny face lifting. W 2005 roku model został zastąpiony nowym Passatem o oznaczeniu B6. To nie oznacza jednak końca dla tego modelu, ponieważ auto jest ciągle produkowane w zakładach Shanghai Volkswagen w Chinach.

Jeśli ktoś nie chce kupować długowiecznego diesla 1.9 – litra, to powinien zainteresować się doładowanym silnikiem 1.8 – litra. Benzynowy Passat jest zarazem oszczędny i dynamiczny. Warto zaznaczyć, że wersja wolnossąca zużywa identyczne ilości paliwa, a jest zdecydowanie wolniejsza. – Co prawda zdarza się, że samochód zużywa duże ilości oleju oraz ma drobne problemy z trwałością pojedynczych elementów rozrządu, ale są to usterki, których usunięcie nie będzie dużo kosztować. Ceny samochodów z 2001 roku oscylują wokół 17 tysięcy złotych – podsumowuje Lenarcik.

Volkswagen Passat w serwisie moto.gratka.pl


2003 Opel Astra, Fot: Opel
2003 Opel Astra, Fot: Opel


2003 Opel Astra, Fot: Opel
2003 Opel Astra, Fot: Opel

1. Opel Astra

Trzecia generacja popularnego kompaktu Opla została zaprezentowana podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem w 2003 roku. Rok później samochód trafił do salonów. Po trzech latach postanowiono delikatnie odświeżyć model. Astra występuje w pięciu odmianach nadwoziowych: Hatchback 3 (GTC) i 5 drzwiowy, kombi, sedan i coupe-cabrio. Kompakt ten ciągle jest produkowany pod nazwą Astra Classic. Od 2009 roku produkowany jest następca (Astra J).

Konkurent Volkswagena Golfa, jako auto używane jest dużo tańsze, lepiej wyposażone i atrakcyjniejsze stylistycznie. Najlepszym wyborem będzie benzynowy silnik 1.6 – litra i 120 konny turbodiesel 1.9–litra. Pierwszy zadowoli kierowcę, który nie wymaga specjalnej dynamiki od samochodu. Drugi zaś, to idealna propozycja dla poszukujących w miarę mocnego i dynamicznego samochodu. – Jak na razie większość Astr jeździ bezawaryjnie i nie zapowiada się, by w następnych latach miało się coś zmienić. Ceny tych samochodów rozpoczynają się od 16 tysięcy złotych – kończy specjalista serwisu moto.gratka.pl

Opel Astra w serwisie moto.gratka.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty