Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

10 największych grzechów początkującego motocyklisty. Czego unikać?

Data publikacji: Autor: Karol Biela

fot. BMW Zbyt pewny siebie, lubiący szpanować – młody stażem kierowca jednośladu często popełnia wiele błędów. Poznaj dziesięć największych grzechów początkujących motocyklistów.

Statystyki policyjne nie pozostawiają złudzeń. W najbardziej tragicznych zdarzeniach drogowych z udziałem jednośladów giną młodzi motocykliści. Sprawcami największej liczby wypadków są motocykliści w wielu 25-39 lat, ale z danych wynika, że relatywnie duże zagrożenie powodują młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata (siedmioletni przedział wiekowy) - powodują blisko 25 proc. wypadków z udziałem motocyklistów.

Zobacz też:
- Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik
- Motocykl używany - jak kupić i się nie naciąć? Fotoporadnik
- Tory motocyklowe i szkolenia z techniki jazdy - gdzie i za ile

Główne przyczyny wypadków - niedostosowanie prędkości, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami - nie zmieniają się od lat. Warto przy tym wiedzieć, że motocykliści jednak względnie bezpiecznie - przykładowo w 2016 r. do 47,5% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów utrzymuje się na wysokim poziomie od kwietnia do września, a najwięcej zdarzeń z odnotowano w dni weekendowe, co wynika z rekreacyjnego charakteru użytkowania jednośladów. Poniżej prezentujemy dekalog, który pomoże wyeliminować zagrożenia i niebezpieczne zachowania motocyklistów na drodze, co przyda się może zwłaszcza posiadającym krótki staż jazdy na dwóch kółkach.

1. Zanim kupisz motocykl

10 największych grzechów początkującego motocyklisty (zdjęcia)Prawie każdy niedoszły motocyklista jest napalony i chciałby mieć jako pierwszy motocykl w garażu ścigacza, a najlepiej taką Yamahę R1 z litrowym silnikiem i mocą ponad 170 KM. Tłumaczenia, że „... i tak za sezon, czy dwa ta „600-ka" będzie za słaba dla mnie" są co najmniej niepoważne i pokazują, jak niewiele delikwent wie o jeździe na motocyklu. Powód jest prosty. Zanim ogarniemy nawet 50-konną maszynę minie sporo czasu, a szybka jazda na prostej to najłatwiejsza rzecz. Gorzej z awaryjnym hamowaniem, czy omijaniem przeszkód.

Dlatego zamiast kupować od razu mocną „600-kę", znajdźmy zadbaną „500-kę". Stopniowe zwiększanie pojemności i wieku, jaki musi przekroczyć motocyklista, aby uzyskać najwyższą kategorię A nieprzypadkowo zostało zresztą wymuszone przez prawo obowiązujące od 2013 roku. Aby jeździć motocyklem z silnikiem o mocy większej niż 47 KM, trzeba skończyć 24 a nie 18 lat. Ważne jest także, aby na pierwsze moto wybrać maszynę, której kanapa gwarantuje nam solidne podparcie nóg o podłoże. Poza tym istotna jest też waga. Reasumując, lepiej rozpoczynać przygodę z motocyklami o niższych pojemnościach, które są stosunkowo niskie i lekkie.

2. Zadbaj o stan techniczny motocykla

10 największych grzechów początkującego motocyklisty (zdjęcia)Większość młodych motocyklistów posiada raczej ograniczone środki na kupno nowego motocykla. W takiej sytuacji znaczna ich część decyduje się zakup używanej maszyny. Poza wydaniem całości pieniędzy na motocykl i ewentualną rejestrację, nie ma już funduszy na porządny serwis. A potem wychodzi na jaw, że klocki hamulcowe się kończą, z lag cieknie olej, a opony mają przeszło dziesięć lat. Wybrnąć z tej sytuacji można kupując starszą rocznikowo maszynę, ale w lepszym stanie technicznym. W końcu lepiej jeździć starszym, ale sprawdzonym sprzętem niż mieć pięcioletnią „używkę", ale stojącą w garażu, bo strach nią jeździć.

3. Pamiętaj o odpowiednim ubiorze

10 największych grzechów początkującego motocyklisty (zdjęcia)Obowiązkowy strój motocyklisty to według polskiego prawa tylko kask. Nie myśl jednak, że to wystarczy, aby uchronić twój organizm od bolesnych konsekwencji podczas upadku. Czasem nawet lekkie otarcie dłoni potrafi uniemożliwić dalszą jazdę. Dlatego zainwestuj w kompletny strój, rękawice i motocyklowe obuwie. Pamiętaj też, że bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego rozmiaru, aby podczas wywrotki ochraniacze, czy kask nie zsunęły się z miejsca, które mają chronić.

4. Przewiduj ruchy innych

10 największych grzechów początkującego motocyklisty (zdjęcia)Motocykl to nie samochód. Większość tych, którzy zrobili już prawko na moto mieli wcześniej kategorię B. Z tego też bierze się wiele złych przyzwyczajeń zebranych podczas jazdy samochodem. W aucie nawet, jeśli rozpędzimy się za bardzo i będziemy musieli ostro hamować, wystarczy wcisnąć mocno pedał. W motocyklu nagłe hamowanie, np. na śliskiej nawierzchni może skończyć się wywrotką.

Dlatego tak ważne jest przestawienie się na inny tok myślenia. Zamiast pasów bezpieczeństwa, systemów ESP, kontroli trakcji i poduszek powietrznych trzeba wytworzyć w swojej głowie zdolność przewidywania prawdopodobnych scenariuszy, jakie mogą wydarzyć się na drodze. A zakładać powinniśmy najgorsze opcje.

fot. BMW

fot. BMW

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Figurka (gość)

    Jazda motocyklem to genialne hobby na długie lata, Ja osobiście uwielbiam wiosną wylatywać z kukułczego gniazda i frunąć przed siebie na swej Toyotce. Ale oczywiście trzeba się odpowiednio zabezpieczyć, bo nikomu nie jest miło spotkać puste miejsce zaparkowania....Najpierw czeka mnie przegląd, i jeszcze myślę o założeniu systemu monitorowania pojazdów może w Konsalnet, bo coraz cieplej się robi w okolicy, a intruzi wychodzą ze swych nor. Macie może monitoring gps? Ktoś podpowie, czy warto w tę firmę się angażować - https://gps.konsalnet.pl ?

  • sirok (gość)

    Dobrze, że takie teksty się pojawiają bo gdy ja zaczynałem nie miałem możliwości zdobycia takiej wiedzy i niestety popełniałem błędy, które były do uniknięcia. Dziś jako doświadczony motocyklista jeżdżę ze spokojną głową bo wiem że przez wiele lat dużo się nauczyłem. W tym roku po długiej przerwie od wypraw wybieram się na wyprawę po Gruzji z time2moto. To będzie niesamowite przeżycie.

  • dsgfsdfg (gość)

    A ja z kolei chciałem napisać, że nie mam motoru ale najlepsza czekolada jest Wedla a podpaski to Always.

  • Euzebiusz z moczar (gość)

    Śmieszą mnie teksty typu nie kupuj litra bo sie zabijesz , sam zaczynałem od R1 przygodę i stwierdzam że opanowanie i spokój nie dopuszczą do jakiego kolwiek wypadku po latach błędów doszedłem do wniosku że skoro marzysz o ścigaczu kupuj go i się na nim ucz jest ciężej ale się da , nijeżeli przesiądziesz się z 125 na litra i walniesz w drzewko bo nieogarniesz mocy

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości