Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

10 oznak niesprawnego układu hamulcowego

Data publikacji: Autor: (TSz) źródło: Euromaster

Fot. Euromaster Dobrze funkcjonujący układ hamulcowy to jedna z najważniejszych dla bezpieczeństwa mechanicznych części auta. Na co należy więc zwracać uwagę, aby jeździć bezpiecznie?

Eksperci europejskiej sieci serwisowej Euromaster przedstawiają 10 oznak, które powinny kierowcy zasygnalizować, że hamulce w jego Fot. Euromaster aucie mogą być niesprawne.

Elementy, na które kierowca powinien zwrócić uwagę to:
- zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej
- wydłużenie drogi hamowania
- zgrzytający, metaliczny odgłos podczas hamowania
- pedał hamulca nie stawia naturalnego oporu przy naciskaniu
- hamulce grzeją się, z kół wydobywa się dym
- „ściąganie” podczas hamowania
- konieczność częstego uzupełnianie płynu hamulcowego
- ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym barku opon
- pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania
- samochód drży, wibruje i skacze podczas hamowania

W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych należy niezwłocznie zgłosić się do serwisu.

Nieusunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować:
- wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania
- osłabienie działania systemów ABS/ESP
- utratę przyczepności
- niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy
- wypadnięcie z toru jazdy
- inne zagrożenia w ruchu drogowym

- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu - mówi Marcin Telej właściciel serwisu Euromaster Telgum w Iławie.

- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest, po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią. Ponadto, musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i niepopękane. Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem - dodaje Marcin Telej.

Zobacz także:
Zużycie hamulców

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • grzeg1968

    Świetny artykuł! Kierowcy często bagatelizują takie „drobiazgi” jak np. zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej i później dochodzi do bardzo nieciekawych sytuacji… Musimy być uczuleni, że jeżeli zobaczymy któreś z wyżej wymienionych oznak będziemy szybko reagować.

  • dziennikarzW

    Zmienił ktoś z was kiedykolwiek klocki hamulcowe zużyte jedynie w połowie? Jak coś to gratuluje rozrzutności. A swoją drogą to wysoko "skacze" ten samochód podczas hamowania na niesprawnych hamulcach :P?

  • tomek1

    Niestety ale ja tak robię jeśli tarcze się zwichrują to klocki i tarcze nawet jak nowe (2 razy miałem taki przypadek - tarcze i klocki jak nówki ale tarcze miały odchylenie około 1,5 mm i kierownice wyrywało z rąk przy hamowaniu) musiałem wymienić w komplecie.

  • Expert_Doktor_Inzynier_Edward_Chrzan (gość)

    Tez tak miałem w swoim nowym Fiatcie126p kupionym w 1980 roku, świetnie jeździł, hamował torpeda, na pierwszych tarczach przejechał 127 tys. km, dobre polskie tarcze, do dzisiaj trzymam je w schronie atomowym. Kolejne tarcze wytrzymały tylko 58734 km, nie było lepszych w 1988 roku, takie czasy, teraz montuje tylko tarcze Hart i nigdy się nie zawiodłem. W Cinquecento700 te nawiercane z przodu to jak w F1, wyczyn na gumowych przewodach ABE. Tylko gaźnik szwankuje, ale kupuje w przyszłym roku Seicento1100 w wersji Schumacher z klimatyzacją to bedzie bajer w Wyższej Szkole Turystyki i Wypoczynku w Czeladzi.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości