10 oznak niesprawnego układu hamulcowego

(TSz) źródło: Euromaster
Fot. Euromaster
Fot. Euromaster
Dobrze funkcjonujący układ hamulcowy to jedna z najważniejszych dla bezpieczeństwa mechanicznych części auta. Na co należy więc zwracać uwagę, aby jeździć bezpiecznie?

Eksperci europejskiej sieci serwisowej Euromaster przedstawiają 10 oznak, które powinny kierowcy zasygnalizować, że hamulce w jego

Fot. Euromaster
Fot. Euromaster

aucie mogą być niesprawne.

Elementy, na które kierowca powinien zwrócić uwagę to:

- zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej
- wydłużenie drogi hamowania
- zgrzytający, metaliczny odgłos podczas hamowania
- pedał hamulca nie stawia naturalnego oporu przy naciskaniu
- hamulce grzeją się, z kół wydobywa się dym
- "ściąganie" podczas hamowania
- konieczność częstego uzupełnianie płynu hamulcowego
- ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym barku opon
- pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania
- samochód drży, wibruje i skacze podczas hamowania

W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych należy niezwłocznie zgłosić się do serwisu.

Nieusunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować:

- wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania
- osłabienie działania systemów ABS/ESP
- utratę przyczepności
- niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy
- wypadnięcie z toru jazdy
- inne zagrożenia w ruchu drogowym

- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu - mówi Marcin Telej właściciel serwisu Euromaster Telgum w Iławie.

- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest, po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią. Ponadto, musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i niepopękane. Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem - dodaje Marcin Telej.

**Zobacz także:

Zużycie hamulców

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty