10 samochodów dla studenta

Marcin Koński
Fot. moto.gratka.pl / Volkswagen Golf III
Fot. moto.gratka.pl / Volkswagen Golf III
Październik to dla studenta dobry moment, żeby w pełni zaangażować się w kwestię zakupu używanego samochodu, jeszcze przed rozpoczęciem się na dobre roku akademickiego. Poszukując taniego środka do przemieszczania się nie tylko na odcinku dom – uczelnia, trzeba jednak pamiętać. że atrakcyjna cena, to nie wszystko, ponieważ dalsza eksploatacja też nie powinna drenować portfela. Dlatego też zespół serwisu moto.gratka.pl przygotował 10 propozycji na tani środek transportu dla żaka.

Fot. moto.gratka.pl / Opel Astra I
Fot. moto.gratka.pl / Opel Astra I

1. Opel Astra I

    
Następcę Kadeta zaprezentowano na początku lat 90-tych i sprzedawano niemal na całym świecie. Powstało w sumie pięć odmian nadwoziowych – 3 i 5 drzwiowe hatchbacki, sedan, kombi i zaprojektowane przez Bertone cabrio. Powstało również dziesięć egzemplarzy Impuls 3, które miały silnik elektryczny. Wraz z modelem Classic, Astrę produkowano łącznie przez 12 lat. W tym czasie dwukrotnie przeprowadzano facelifting – w 1994 roku i 1996.

Jest to propozycja skierowana dla studentów poszukujących dużego i pojemnego samochodu, którzy nie potrzebują auta klasy średniej. Odmiany hatchback, sedan i kombi zaspokoją potrzeby wszystkich żaków. Kabriolet to pozycja dla poszukiwaczy „wiatru we włosach” za małe pieniądze. To jeden z najtańszych samochodów bez dachu na rynku. Prawdziwą bolączką jest jednak zły stan techniczny dużej części egzemplarzy.

W Polsce najbardziej popularne auta występują z silnikami 1.4 i 1.6–litra. Diesel 1.7–litra nie był dostępny Polsce, więc znalezione egzemplarze z całą pewnością pochodzą z importu. – Modele z pierwszych lat produkcji można szukać za mniej niż 2500 zł. Ceny modeli poliftingowych wyprodukowanych po 1996 roku kosztują już około 4 tysięcy złotych. Za te pieniądze można znaleźć zarówno wersję hatchback, jak i sedan i kombi.

Opel Astra w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Ford Fiesta
Fot. moto.gratka.pl / Ford Fiesta

2. Ford Fiesta

    
Czwartą generację Fiesty produkowano od 1996 do 1999 roku. Później nastąpił facelifting, choć niektórzy mówią o kolejnej, piątej generacji Fiesty, produkowanej przez 2 lata, do 2002 roku. Auta występowały w wersjach 3 i 5 drzwiowych. Do napędu służyły trzy silniki benzynowe 1.25 – wyprodukowany wspólnie z Yamahą, 1.3, 1.4–litra i diesel 1.8–litra w dwóch wariantach mocy. Bliźniaczym samochodem była Mazda 121.

W serwisie moto.gratka.pl za około 4 tysiące złotych można szukać egzemplarzy z lat 1998-2000. Dokładając jeszcze kilkaset złotych można śmiało przebierać w modelach poliftingowych z lat 2000-2002. Paleta dostępnych silników jest kompletna – od wystarczającego do miasta silnika 1.25–litra, po oszczędnego i długowiecznego Diesla 1.8–litra. Auto jest bardzo tanie w eksploatacji, a zawieszenie dostarcza dużo radości za kierownicą.

Ford Fiesta w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Alfa Romeo 145
Fot. moto.gratka.pl / Alfa Romeo 145

3. Alfa Romeo 145/146

    
Samochód zadebiutował w 1994 roku zastępując model 33. Projektantem obu aut jest znany stylista Walder de’Silva, który obecnie odpowiada za całą linię stylistyczną Volkswagena. 145 było oznaczeniem modelu trzydrzwiowego, a 146 – pięciodrzwiowego. Nie produkowano już odmiany kombi, jak w poprzedniku, jednak zgodnie z tradycją auta zachowały swój sportowy charakter.  Największą ciekawostką są silniki – do 1997 roku gamę jednostek benzynowych stanowiły silniki typu bokser o pojemnościach 1.3, 1.4, 1.6 i 1.7-litra. Po modernizacji wprowadzono silniki serii Twin Spark z podwójną świecą zapłonową.  

Za około 5 tysięcy złotych można znaleźć ciekawy samochód, za którym każdy się obejrzy. Będą to auta z lat 1998-2000 z silnikami 1.4 TS, 1.6 TS i dieslem 1.9–litra. Te propozycje są już w stanie wywołać uśmiech na twarzy nie drenując przy okazji studenckiej kieszeni. Mimo, że Alfy Romeo mają złą opinię, jeśli chodzi o bezawaryjność, to spora część właścicieli zaprzecza, jakoby 145 i 146 miała sprawiać kłopoty – twierdzi specjalista serwisu moto.gratka.pl Jędrzej Lenarcik.

Alfa Romeo 145/146 w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Fiat Bravo
Fot. moto.gratka.pl / Fiat Bravo

4. Fiat Bravo I

    
Samochód zaprezentowano równolegle z modelem Brava – odmianą 5 drzwiową – w 1995 roku. Model trzydrzwiowy miał pełnić rolę jednocześnie modelu usportowionego. Oba auta zastępowały przestarzałe już Tipo obecne na rynku od siedmiu lat. Rok po debiucie auta otrzymały prestiżową nagrodę Car Of The Year. Z całą pewnością najbardziej charakterystycznym elementem nadwozia są tylne lampy, które dodają drapieżności, szczególnie w nocy.

Samochody występowały w wersjach silnikowych 1.2, 1.4, 1.6, 1.8–litra, wysokoprężnym 1.9–litra (doładowany i wolnossący) i zarezerwowany dla Bravo HGT 2,0–litra, które produkowało 154 konie mechaniczne.

Za zadbany egzemplarz Fiata Bravo w serwisie moto.gratka.pl trzeba przeznaczyć około 4500-5000 tysięcy złotych. W tej cenie można znaleźć auta z lat 1997-1999, które napędzają jednostki benzynowe 1.2, 1.4,1.6–litra i diesel 1.9–litra. O ile pierwsze dwa silniki są dość ospałe, tak reszta jednostek wydaje się być rozsądnym wyborem – szczególnie, jeśli szukamy oszczędnego Diesla.

Fiat Bravo w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Honda Civic
Fot. moto.gratka.pl / Honda Civic

5. Honda Civic

    
Szóstą odsłonę Civica pokazano w 1995 roku i produkowano zarówno w Japonii – 3 drzwiowy hatchback, sedan i coupe, jak i w Wielkiej Brytanii. Angielskie Hondy powstawały w odmianach 5 drzwiowych i kombi (Aero Deck). Samochód bardzo chętnie wybierany przez młodych kierowców ze względu na legendarne silniki VTEC (nie ma go jedynie 1.4). Swoją renomę zawdzięczają dzięki drugiemu, sportowemu wałkowi rozrządu, który sprawia, że przy wyższych prędkościach obrotowych auto nabiera drugiego oddechu.

Naszą propozycją jest wersja 3 drzwiowa, która jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Ma to przede wszystkim znaczenie, ponieważ samochody produkowane w Wielkiej Brytanii są dużo gorzej wykonane. Uzasadnieniem jest to, że konstrukcyjnie są to Rovery 416, które rdzewieją w zastraszającym tempie.  Równie dobrą propozycją jest coupe, które dzięki żwawemu silnikowi 1.5 (już z VTEC) i niskiej masie zapewnia sprawne przemieszczanie się nieokupione wysokim spalaniem. W serwisie moto.gratka.pl za 5 tysięcy złotych można znaleźć właściwie każdą wersję nadwoziową VI generacji, w tym wspomnianego 3 drzwiowego hatchbaka i coupe.

Honda Civic w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Mercedes-Benz 190
Fot. moto.gratka.pl / Mercedes-Benz 190

6. Mercedes-Benz 190

    
Jeśli jednak najważniejsza jest wygoda podróżowania, to warto zainteresować się Mercedesem. Był to pierwszy, po długiej przerwie produkowany przez markę ze Stuttgartu samochód klasy średniej. Zaprezentowano go w 1982 roku i produkowano przez 11 lat. W tym czasie z taśm produkcyjnych zjechało 1 879 629 „Baby-Benz-ów”. Odmiennie „190” nie przedstawia pojemności silnika, jak to jest w innych modelach, a jest oznaczeniem typoszeregu. Według ogólnie przyjętych zasad przez Daimler-Benz model np. dwulitrowy z silnikiem wysokoprężnym powinien zwać się Mercedes-Benz 200D. To oznaczenie nosił jednak Mercedes W123/W124 z takim silnikiem. Prawdziwą perełką jest jednostka  przygotowana przez nadwornego tunera Mercedesa – AMG – 3.2-litrowa jednostka o mocy 234 koni mechanicznych.

- Za nieco ponad 4000 złotych można szukać aut z końca produkcji z silnikami o pojemnościach od 1.8 przez 2.3 po diesla 2.5 – litra. Wszystkie propozycje są warte uwagi – wysokoprężne silniki spalają zaskakująco mało paliwa, a benzynówki wyjątkowo dobrze współpracują z instalacją gazową. Samochody są niesamowicie trwałe i nie warto zrażać się dużymi przebiegami. Bez remontu silnika auta potrafią przejechać nawet milion kilometrów – zapewnia Lenarcik.

Mercedes-Benz 190 w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Daewoo Lanos
Fot. moto.gratka.pl / Daewoo Lanos

7. Daewoo Lanos

Daewoo Lanos zadebiutował w 1997 roku zastępując archaiczną Nexię. Trzy lata później zdecydowano się na modernizację popularnego Lanosa, która objęła nadwozie i wnętrze. Sedan dostał nową klapę tylną i światła. Jednocześnie został on wycofany ze sprzedaży w Europie Zachodniej. Hatchback otrzymał zaś nowy zestaw przyciemnionych lamp tylnych wprost z Lanosa Sport. Dwa lata później zaprzestano produkcji w Korei. W 2004 roku ukraiński Avto ZAZ rozpoczął budowę tych modeli i produkuje je nadal. Auta wytwarzane na Żeraniu powstawały do 2008 roku. Ciekawostką jest to, że od rozpoczęcia produkcji w 2002 roku stopniowo zwiększano udział krajowych podzespołów w produkcji samochodu. Ostatecznie udział polskich części wyniósł 98%.

Za 4-4,5 tysiąca złotych można znaleźć w serwisie moto.gratka.pl samochód, którego eksploatacja kosztuje „grosze”. Co prawda wszystkie auta będą miały co najmniej 10 lat, lecz prosta konstrukcja zapewnia niską awaryjność, a serwisowania podejmie się każdy mechanik.  Silniki, jakie są dostępne to benzynowe 1.5 i 1.6–litra. Niemal wszystkie auta były kupione w kraju, a duża część z nich ma zamontowaną instalację gazową.

Daewoo Lanos w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Volkswagen Golf III
Fot. moto.gratka.pl / Volkswagen Golf III

8. Volkswagen Golf

    
Absolutna klasyka gatunku. Samochód pojawił się w 1991 roku i we wszystkich odmianach był wytwarzany przez 12 lat. Tylko przez 6 lat powstało 4 805 900 sztuk. Co roku decydowało się na niego pół miliona kierowców.
W 1992 roku Golf zdobył tytuł Car Of The Year. Kompakt Volkswagena był najbardziej wszechstronnym modelem w swojej klasie. Oprócz zwykłego hatchbacka, powstała wersja z napędem na 4 koła (Syncro), sedan (Vento), kombi (Variant) oraz GTI i VR6 z 6-cylindrowym silnikiem. Ta jednostka była o tyle nietypowa, że mimo widlastego ułożenia cylindrów, kąt rozwarcia między nimi wynosił jedynie 15o. Dzięki temu silnik miał kompaktowe wymiary i nie musiał być montowany wzdłużnie, ograniczając miejsce we wnętrzu.

W cenie do pięciu tysięcy złotych można znaleźć zarówno wersje 3 i 5 drzwiowe, kombi, usportowione GT i nawet Cabrio. – Poszukiwaczom osiągów polecam jednostki 1.6 i 1.8–litra; oszczędnym zaś niezniszczalnego diesla 1.9–litra. Jeśli chodzi o awaryjność, to auto ze względu na mnogość części zamiennych jest bardzo tanie w serwisie. Jeśli jednak trafimy na zadbany egzemplarz, to  bezproblemową jazdę mamy zapewnioną przez długi czas. Trzeba jednak przygotować się na wytężone i żmudne wyszukiwanie, ponieważ ciężko znaleźć egzemplarz bez szpecących modyfikacji wizualnych – tłumaczy Lenarcik.

Volkswagen Golf w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / BMW serii 3 E36
Fot. moto.gratka.pl / BMW serii 3 E36

9. BMW serii 3 E36

    
Następca serii E30 debiutował w 1990 roku i był produkowany przez 8 lat. W tym czasie powstawało pięć odmian nadwoziowych – sedan, kombi, kompakt, coupe i cabrio.

Generację E36 wytwarzano z przeznaczeniem na siedem rynków: europejski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, tajlandzki, amerykański i południowoafrykański. Z tego też powodu przygotowywano różne odmiany silników o tych samych pojemnościach, np. 1.8–litra o mocach 115 i 140 KM, czy 2.5-litrowa wersja produkująca 170 i 192 KM. Absolutnie najmocniejszą wersją było M3 Evo o mocy 321 KM. Dokładnie ten sam silnik pojawił się w następnej generacji najostrzejszego ze sportowych BMW.

W serwisie moto.gratka.pl za około pięć tysięcy złotych można znaleźć auto z lat 1991-1997. Niestety będą to trójki z silnikami 1,6, 1,8 i 2,0. Najciekawszą propozycją wydaje się odmiana 2-litrowa o sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie, która zapewni niezapomniane wrażenia akustyczne. Przy zakupie trzeba jednak uważać na mocno wyeksploatowane egzemplarze, które dopiero po zakupie zaczną sprawiać problemy. Zadbane auta będą absolutnie bezproblemowe. Prawdziwą perełką jest wersja Touring – kombi. Szczególnie warto nią się zainteresować, ponieważ przeważnie są dużo lepszym stanie technicznym.

BMW serii 3 E36 w serwisie moto.gratka.pl


Fot. moto.gratka.pl / Renault Megane I
Fot. moto.gratka.pl / Renault Megane I

10. Renault Megane

    
Jeśli jednak priorytetem jest komfort, warto zainteresować się Renault Megane. Pierwsza generacja była produkowana w latach 1995-2002. Powstała na płycie podłogowej poprzednika – 19. Ze starego modelu przejęto również niektóre silniki, skrzynie biegów i zawieszenie. Gama wersji nadwoziowych rozwijała się przez dwa lata. W tym czasie pojawił się hatchback, coupe, sedan, cabrio i minivan – Scenic. W 1999 roku przeprowadzono facelifting połączony z modernizacją wersji silnikowych. W tym czasie pojawiła się także odmiana kombi.

Za około 4,5 tysiąca złotych można znaleźć egzemplarz z lat 1997-1999 napędzany silnikami 1.4, 1.6 lub dieslem 1.9. – Wśród wymienionych aut można znaleźć zarówno wersje 5 drzwiowe, 3 drzwiowe coupe, jak i sedana. Największą bolączką jest elektryka, lecz koszty naprawy są bardzo niskie. Poza tym to bardzo dobra propozycja dla oszczędnych i szukających dużego komfortu jazdy – wylicza specjalista serwisu moto.gratka.pl.

Renault Megane w serwisie moto.gratka.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty