10 lat ESP

(c)
Fot. Bosch: W razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody zaczyna działać układ stabilizacji tory jazdy ESP. Jest on w stanie zmniejszyć moment obrotowy silnika lub przyhamować odpowiednie koło jezdne pojazdu.
Fot. Bosch: W razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody zaczyna działać układ stabilizacji tory jazdy ESP. Jest on w stanie zmniejszyć moment obrotowy silnika lub przyhamować odpowiednie koło jezdne pojazdu.
Rok 2005 został ogłoszony przez Komisję Unii Europejskiej rokiem ESP. Układ stabilizacji toru jazdy (ESP) ma już 10 lat.

Rok 2005 został ogłoszony przez Komisję Unii Europejskiej rokiem ESP. Układ stabilizacji toru jazdy (ESP) ma już 10 lat.

 

Priorytetowym celem Komisji Europejskiej w zakresie polityki drogowej jest obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków o połowę. Badania naukowe potwierdziły, że dzięki ESP można zredukować nawet o połowę liczbę kolizji, których przyczyną jest utrata panowania nad

Fot. Bosch: W razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody zaczyna działać układ stabilizacji tory jazdy ESP. Jest on w stanie zmniejszyć moment obrotowy
Fot. Bosch: W razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody zaczyna działać układ stabilizacji tory jazdy ESP. Jest on w stanie zmniejszyć moment obrotowy silnika lub przyhamować odpowiednie koło jezdne pojazdu.

pojazdem, nie spowodowana bezpośrednio przez innych uczestników ruchu.

 

Pierwszym producentem układu ESP była niemiecka firma Bosch, która wyprodukowała już ponad 15 milionów tych urządzeń. Obecnie każdy producent komponentów samochodowych oferuje takie urządzenie. Udziały samochodów wyposażonych w ESP w ogólnej liczbie nowych pojazdów znacznie się między sobą różnią w zależności od kraju. W 2004 roku w Niemczech ponad 60 proc. wszystkich nowych pojazdów wyposażonych było w ESP, we Francji blisko 40 proc. W całej Europie udział ten wyniósł około 36 proc,. a w USA - 10  proc.

 

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP uważany jest obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie

Fot. Bosch: Elementy składowe układu ESP, którego produkcję rozpoczęto 10 lat temu.
Fot. Bosch: Elementy składowe układu ESP, którego produkcję rozpoczęto 10 lat temu.

tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła.

 

Oprócz "stabilizatora pojazdu", który zapobiega poślizgowi, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP zostało wzbogacone o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja "Hill Descent Control" utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, "Roll Over Mitigation" zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, "Trailer Sway Control" zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, "Load Adaptive Control" rozpoznaje rzeczywisty ciężar lekkich pojazdów użytkowych i odpowiednio dostosowuje działanie systemu ESP,  "Hill Hold" pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś "Traffic Jam Assist" inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty