15-lecie fabryki Opla w Gliwicach

maciej.mitula
15-lecie fabryki Opla w Gliwicach
15-lecie fabryki Opla w Gliwicach
31 sierpnia upłynęło piętnaście lat od dnia, w którym w z linii produkcyjnej zakładu GM Manufacturing Poland w Gliwicach - wtedy Opel Polska – zjechał pierwszy samochód: biała Astra Classic.
15-lecie fabryki Opla w Gliwicach
15-lecie fabryki Opla w Gliwicach

Przez kolejne lata należący do koncernu General Motors gliwicki zakład rozwijał się bardzo szybko. Łączna wartość tej, pierwszej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, inwestycji wynosi 1 miliard Euro. Fabryka zatrudnia 3 000 osób i pomimo kryzysu utrzymuje się ono na niezmienionym poziomie. Ponadto w firmach współpracujących powstało około 15 tysięcy dodatkowych miejsc pracy.

Do końca sierpnia b.r. linię produkcyjną fabryki opuściło ponad 1,8 miliona samochodów, z czego ponad 98% trafiło na eksport. Stanowi to ok 1,5% rocznej wartości eksportu krajowego, czyniąc z polskiego zakładu Opla ważny podmiot dla życia gospodarczego regionu i kraju.

Duża elastyczność i konkurencyjność zakładu, zaufanie władz koncernu oraz proinwestycyjna polityka Władz Państwa, a także Miasta Gliwice, umożliwiły jego intensywny rozwój, pomimo niesprzyjających warunków rynkowych. Ostatnie cztery lata (2009 – 2013) upłynęły pod znakiem wprowadzenia do produkcji pięciu modeli. Obecnie na jednej linii produkowanych jest łącznie sześć modeli, dla siostrzanych marek Opel i Vauxhall: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC coupe, Astra OPC, Astra Classic Sedan oraz najnowszy model – kabriolet Cascada.

W roku 2009 zakład został jednostką odpowiedzialną za jakość wszystkich modeli Astry w europejskim oddziale GM - Opel/Vauxhall. Rok 2013 należy do najważniejszych w historii zakładu – wdrożony do produkcji w lutym kabriolet Cascada, poszerzył gamę modelową zakładu o samochód klasy premium. Planowane jest już uruchomienie następnego modelu – kolejnej generacji Astry. Wysokie zaangażowanie gliwickiej załogi i znakomita jakość produkowanych przez nią samochodów były jednymi z głównych czynników, które przyczyniły się do podjęcia decyzji o ulokowaniu produkcji tego bestselleru Opla w polskiej fabryce.

W marcu 2012 roku firma zakończyła wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania obejmującego pięć obszarów działalności: Jakość, Środowisko, Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, Energia oraz Ciągłość Działania. Utrzymanie wysokich standardów w każdym z nich jest priorytetem dla kierownictwa zakładu, a szczególne osiągnięcia w zakresie efektywnego zarządzania energią w zakładzie zostało uhonorowane Nagrodą Ministra Środowiska.

Zobacz też: Rusza produkcja Opla Astry OPC w Polsce. Co z Astra V? 

Fakty i liczby

Moce produkcyjne – 207 tysięcy

Liczba wyprodukowanych samochodów – ~ 1,8 miliony

Zatrudnienie – 3 tysiące osób

Całkowita powierzchnia zakładu – 74 ha

6 modeli produkowanych na jednej linii: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra Classic Sedan, Astra GTC coupe, sportowa Astra OPC i kabriolet Cascada.

Zakład jest jedynym w koncernie producentem czterech wersji nadwoziowych Astry: hatchbacka, sedana oraz OPC i GTC15. wersji nadwoziowych kolejnych modeli Opla produkowanych do tej pory

Różne marki GM w portfolio produkcyjnym: Opel, Vauxhall, Suzuki, Holden, Chevrolet

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty