25-lecie BMW Z1

(pp)
Fot. BMW
Fot. BMW
W tym roku przypada 25. rocznica powstania jednego z najbardziej oryginalnych roadsterów przełomu lat 80. i 90. XX wieku, czyli BMW Z1. Auto wyprzedzało swoją epokę niemal pod każdym względem, dzięki czemu na stałe zapisało się na kartach motoryzacji.
Fot. BMW
Fot. BMW

Początkowo, projekt Z1 nie zakładał produkcji seryjnej. W 1987 roku model ten miał stanowić pole doświadczalne dla inżynierów BMW, którzy chcieli sprawdzić wytrzymałość nowych rodzajów materiałów. Ostatecznie, zaprezentowany w 1989 roku pojazd spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów, że Bawarczycy dali Z1 "zielone światło" i jeszcze w tym samym roku pierwsze egzemplarze opuściły zakłady produkcyjne.

Auto wyróżniało się za sprawą oryginalnej konstrukcji. Szkielet nadwozia wykonano z ocynkowanej, stalowej blachy zaś plastikowe elementy karoserii można było zdemontować za pomocą 1 śrubokręta w mniej niż 60 minut. Z kolei w podwoziu zastosowano żywicę epoksydową wzbogaconą o włókna szklane i poliwinylowe, co zapewniało dużą sztywność. Tym, co jeszcze wyróżniało Z1 na tle konkurencji były drzwi chowane w progach.

Pod maską pojazdu nie zastosowano już tak rewolucyjnych rozwiązań, jak w przypadku nadwozia. Do napędu posłużyła sprawdzona, 2.5-litrowa jednostka benzynowa o mocy 170 KM. Pozwalała ona na osiągnięcie 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund.

Niestety, wysoka cena (83 tys. marek niemieckich) sprawiła, że przez cały okres produkcji auto znalazło tylko 8 tysięcy nabywców. Ostatnie Z1 wyjechało z fabryki w czerwcu 1991 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty