Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

3 mity związane z wymianą oleju

Data publikacji:

Fot. materiał reklamowy  Mówi się, że gdzie dwóch Polaków, tam trzy opinie. Gdyby jednak przeprowadzić sondę wśród mechaników, zdecydowana większość powiedziałyby pewnie, że olej w silniku należy wymieniać co 15-20 tys. km lub co 1 rok. Nie wiedzieć czemu, wielu użytkowników samochodów ma na ten temat odmienny pogląd. Skutkuje to pojawieniem się w powszechnym obiegu kilku mitów.

Mit 1: Oleje „long life” gwarantują nam możliwość wymiany oleju nawet co 30 tys. km

Z telewizyjnych reklam wiemy już, że wszystkie oleje są absolutnie najwyższej jakości, wytrzymują najcięższe próby, najniższe temperatury na zewnątrz pojazdu i najwyższe wewnątrz silnika. Marketingowcy stanęli więc przed trudnym zadaniem, jak Kowalskiemu sprzedać swój olej, zamiast 10 innych. Czy jednym z możliwych rozwiązań nie jest właśnie nadanie olejowi miana „long life”?

Nie sugerujemy oczywiście, że między zwykłym olejem renomowanego producenta, a jego olejem typu „long life” nie ma żadnej różnicy, bo na pewno jakaś jest. Przypominamy tylko, że producent oleju nie ryzykuje swoim samochodem, tylko naszym. To my zapłacimy więc szybciej za wymianę turbosprężarki czy remont silnika, a nie producent oleju.

Poza tym, gdy dojdzie do naszym zdaniem przedwczesnej awarii turbosprężarki, to czy komuś z nas przyjdzie do głowy dochodzenie roszczeń u producenta oleju? Przecież na stan „turbo” wpływa masa rzeczy, począwszy od stylu jazdy kierowcy, aż po zwykłe ludzkie szczęście czy pech związane z danym egzemplarzem.

Pamiętajmy więc, że postępując wbrew zaleceniom mechaników i producenta pojazdu, który sugeruje częstszą wymianę oleju, działamy na własne ryzyko. Warto zadać sobie pytanie, czy bardziej wierzymy producentowi naszego pojazdu, czy producentowi oleju „long life”.

Zobacz także: Sprawdź za darmo numer VIN

Mit 2: Słyszałem, że ktoś w ogóle nie wymienia oleju

Na pewno (o zgrozo!) zdarzają się kierowcy, szczególnie starych pojazdów, którzy permanentnie lekceważą wymianę oleju i dokonują jej co 50 albo 100 tys. km. Jak to jednak zwykle bywa, po pierwsze wszystko do czasu – potężna awaria może ich spotkać w każdej chwili. Po drugie, to że jednemu się poszczęściło nie oznacza, że tak samo będzie z nami. Nie ma sensu kusić losu.
Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach motoryzacja rozwija się w ekspresowym tempie. Z silników o pojemności 1.2 czy 1.6 litra, „wyciska się” dużo więcej koni mechanicznych niż kiedyś. A wszystko to oczywiście przy zachowaniu niskiego spalania i dbałości o środowisko. Nie trudno domyślić się, że tak wyżyłowane silniki potrzebują jak najlepszego smarowania. A oleje niestety z czasem tracą swoje właściwości i dotyczy to każdego rodzaju silnika. Dlatego też nie ryzykujmy i wymieniajmy olej zgodnie z zaleceniami mechaników i producentów naszego pojazdu.

Mit 3: Wymiana oleju jest ważniejsza w autach nowych niż używanych (albo odwrotnie)

Regularna wymiana oleju na rekomendowany przez producenta pojazdu jest tak samo ważna w autach nowych, jak i używanych. W samochodach nowych wykonywanie tej czynności będzie niezbędne dla zachowania gwarancji.

W autach po upływie okresu gwarancji, ale nadal młodych, także warto wymieniać olej. Nawet jeżeli w nieodległej perspektywie planujemy sprzedać pojazd, to łatwiej znajdziemy nabywcę, gdy w książce serwisowej będą widniały wpisy potwierdzające regularną wymianę oleju. Osoba zainteresowana kupnem będzie mogła przypuszczać, że wymiana turbosprężarki czy remont silnika jest melodią odległej przyszłości. To powinno zwiększyć nasze szanse na korzystną sprzedaż pojazdu.

W samochodach używanych i leciwych także warto wymieniać olej. Nawet jeżeli wydłuży to żywotność niektórych części o rok czy dwa lata, to i tak zawsze jesteśmy trochę do przodu. A może w międzyczasie uznamy, że i tak planowaliśmy zmienić auto i wydatki nas ominą? Albo chociaż przez ten okres ceny części nieco spadną?

Odnośnie wymiany oleju funkcjonują oczywiście nie tylko te 3 mity, ale w zasadzie wszystkie one sprowadzają się do jednego wspólnego mianownika. Chodzi oczywiście o szukanie oszczędności, tam gdzie ich nie znajdziemy. 5 litrów markowego oleju wraz z wysyłką kupimy w sieci za 130-150 zł. Do tego filtr oleju, robocizna w warsztacie, razem da to może kwotę 300 zł. Czy dla takich pieniędzy naprawdę warto ryzykować poważna awarie, za których usunięcie zapłacimy kilka lub kilkanaście razy więcej?

Materiał reklamowy

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Darek (gość)

    Dokładnie, najczęstszym błędem jest myślenie, że oleje long life coś dadzą. Mnie dopiero uświadomi mechanik, wytłumaczył, jak to naprawdę wygląda i, że lepiej kierować się zaleceniami producenta. Polecam Auto Serwis Wadowicka, znają się na rzeczy :)

  • Opel Astra TDS (gość)

    W moim oplu , po przebiegu 270 tys. zł , olej 15 w za 70 zł \5 L wymieniam co 15-25 tys km , co 2 lata . Fakt silnik trochę klekota , ale po zalaniu świeżym olejem aż miło słuchać pracujący silnik. I uważam że jeśli ktoś dużo jeżdżi i rozsądnie to szkoda kasy na wymianę oleju co roku , natomiast filtr powietrza warto co roku zmienić.

  • Audi A6 (gość)

    Wymiana oleju jest jedną z ważniejszych rzeczy przy eksploatacji auta. Odkąd zaczęłam wymieniać go systematycznie zgodnie z zaleceniami od Audi to odczuwam różnicę. Wszystkie osady w starym oleju ograniczają moc auta i osiągi. W pełni systetyczny, dobry olej pomaga pozbyć się zanieczyszczeń. Od jakiegos czasu mam silnik zalany Shell Helix Ultra, polecił mi mechanik 5W-40. Realnie odczuwam różnicę i mam wrażenie że zmniejszyło się spalanie.

  • maciek (gość)

    tak czytam o tym oleju Shell Helix Utra i jest napisane że ten olej jest rekomendowany przez Ferrari, BMW, Hyundai, VW, Mercedes-Benz co to oznacza w praktyce ?

  • pitter (gość)

    Są to marki, które zadeklarowały, że używają Shell w swoich autach. Myślę, że też Shell może być olejem lanym jako "pierwszo montażowy" :)

  • Weryg (gość)

    Nie wyobrażam sobie nie wymieniać oleju.... Przecież to kluczowy czynnik dla odpowiedniej pracy silnika. Druga rzecz to taka, że nie wyobrażam sobie wlewać byle czego. Używam od dawna olejów syntetycznych z K2.

  • artur (gość)

    mi w doborze oleju do odpowiedniego silnika pomógł program Lubematch jest to całkowicie darmowa aplikacja która w łatwy sposób dobierze olej do silnika.

  • K2 hahaha (gość)

    Ładne kryptoreklamy tutaj lecą

  • Woyd (gość)

    Jesli komus silnik bierze olej i systematycznie dolewa to praktycznie moze zapomniec o wymianie. Olej raczej sie nie zuzywa to silnik sie zuzywa i zanieczyszcza olej wiec wazniejsza jest wymiana filtra niz samego oleju, ale ze nie da sie go wymienic samego yo wymirnia sie razem z olejem, bo olej jest relstywnie tani.

  • beks (gość)

    Oleje sa droższe i tańsze, ale to nie w tym rzecz. Raczej czasami warto przy takim pobieraniu wymienić z syntetyka na półsyntetyk. Jest inna lepkość, więc może lepiej działać smarnie. Chociaż nigdy nie jest dobrze jak silnik pobiera olej. Sam zalewam Shell, ale mam starsze auto chociaż w niezłym stanie silnik więc uzywam półsyntetyka.

  • mongolla (gość)

    Czy jeśli wcześniejszy właściciel lał olej mineralny, ale mój mechanik powiedział, że silnik jest w dobrym stanie to moge wlać półsyntetyk?

  • Xray 1 (gość)

    nie można przejść na serwis olejowy long life jeżeli silnik nie został odpowiednio do tego zaprojektowany, wlanie oleju LL i wymiany co 30-40tysi to powolne uśmiercanie takiego silnika, jak mamy silnik zgodny z LL to lać olej LL i można testować na własnym aucie kto miał racje marketingowcy czy mechanicy, serwis LL został "wymyślony" dla flot klienta, biznesowego, który nie planują dożywocia z pojazdem tylko potrzebują zamortyzować pojazd (koszty) w 2-4 lata i pobrać nowy z magazynu, a biedni polaczki będą się zachwycać, wymyślać jak zrewitalizować zajechany silnik po serwisie LL (ceramizery moto doktory płukanki), za wielkim oceanem jest to 5000 mil lub 6cm a nawet 3mc,

  • Xray 1 (gość)

    w Polandii mamy tradycje 10-15 tysi lub 1 rok sprawdzone przetestowane dobre to po co to zmieniać, nie wiesz co robić to rób to co robią inni i nie wymyślaj nowych teorii spiskowych o zmowie koncernów, zresztą których? produkujących auta czy oleje, bo jedni chcą aby auto padło zaraz po gwarancji a drudzy niekoniecznie, chca sprzedawać dużo oleju do nowych czy starych aut obojętne im to, jak nie wiesz czy stary olej w silniku to dobro czy czyste zło to idź do smażalni ryb zakup rybkę za starego oleju i świeżego odpowiedź znajdziesz sam,

  • adam (gość)

    Nie tankuj na ORLENIE

  • grzeg32 (gość)

    ja przez każda wymianą oleju robię płukankę i fajnie sprawdza mi się środek od K2 https://youtu.be/y5SjJR7gj5s ale kiedys używałem liqui moly

  • Marcin (gość)

    A ja nie jestem przedstawicielem handlowym i nie polecę wam żadnego oleju ani innego specyfiku za który mam prowizję. Wiem że was unieszczęśliwię ... no ale sorrki.

  • Audi A6 (gość)

    mongolla pewnie, że można zmienic olej na lepszy przy okazji wymiany. Zaleca się tylko wtedy płukanie silnika tak, żeby pozbyć się wszystkich zanieczyszczeń. Jesli silnik jest w dobrym stanie warto postawić na lepszy olej. Jeśli chodzi o producenta też polecam Shell, bo sam mam nim zalane auto.

  • znawca (gość)

    Według obrazka wymiana oleju kosztuje 150zł ? :) gdzie jest taki serwis ? już pędzę!! hahah dramat :)

  • MIRek (gość)

    Oprócz nazwy produktu proszę jeszcze podawać adresy, numery telefonów i nazwy serwisów. Dziękuję.

  • Kianka (gość)

    Ale po co podawać adres tel i takie dane? :) Przecież jesli ktoś wskazuje to można sobie znaleźć w necie. Raczej w wymianie oleju najważniejsze jest na jaki olej. Wymianę potrafi zrobic raczej każdy warsztat. Chociaż ja staram się wybierać warsztaty w których nie mają problemu, że przywożę swój olej. Zalewam Shell i wole mieć pewność, ze jest oryginalny więc kupuję sama.

  • mateoxd (gość)

    ja przed kazda wymiana oleju robie plukanke k2 motor flush https://youtu.be/y5SjJR7gj5s

  • maciej (gość)

    olej nalezy wymieniac oczywiście że traci swoje własciwości ale jak mam silnik zalany olejem syntetycznym Shell Helix Ultra 5W-40 który pomaga chronić silniki wysokoobciążone przed osadami

  • kamaruzyn (gość)

    maciej, a co np. ze samochodami, które maja zamontowany ten tzw. filtr cząsteczkowy? DO nich jest inny rodzaj oleju?

  • zabryk (gość)

    Warto pomyśleć o ochoronie tego filtra cząstek stałych. On chroni przed zanieczyszczeniami ze spalania. Można wybrać wtedy np oleje w technologii Pure Plus.

  • Kamionek (gość)

    Nie tylko Shell z technologią pure plus jest od ochrony filtra cząstek stałych. Gama produktów Shell Helix ECT jest na technologi Shell ECT i zapewnia ochronę układu wydechowego pojazdu. Właśnie taka formulacja niskopopiołowa pomaga utrzymać w czystości filtr cząstek stałych w pojazdach z silnikami Diesla i chroni go przed osadzaniem się popiołów, które mogą blokować układ wydechowy i obniżać wydajność silnika.

  • kierowca busa (gość)

    Tak pięknie reklamujecie swoje oleje do silników, nawet z warsztatami.Ludzie tu nie oto chodzi.proponuję zmienić dyskusję na "co ile zmieniać ten cholerny olej" 10.15, 20 czy może 50 tyś.km.Jeżdżę aktualnie nowym Iveco do 3,5t i serwisanci zalecają takową wymianę co 50tyś.km, Ja uważam ,że ludzką przyzwoitością będzie wymiana co 25tyś.km po to aby silnik zbytnio nie dostał po zaworach.Przy okazji filtr oleju, powietrza , kabinowy i litrę na dolewkę aby w miarę potrzeby nie zajeżdżać do każdego CPN.przyglądnijcie się jak wygląda olej 0W/30-jest rzadszy niż ten z Biedronki do frytek.5W/30 jet w moim mniemaniu o połowę gęstszy.a naw/w oleju każe się serwis poruszać aż 50 tyś.km.Jeździłem kiedyś dostawczym fiatem a olej lałem ich Selenia WR, szkoda gadać .Po dwóch tysiącach km klawiatura dawała o sobie znać, a wymieniałem olej nie po 35tyś/km tylko po 25tyś./km.

  • kierowca busa (gość)

    Musiałem skrócić tekst bo było za dużo, tak więc wątek mi pewien uciekł

  • Hmeor (gość)

    Ja wymieniam olej co 30tyś auto jest na firmę i zmieniam go co 2-3 lata to jest dla mnie KOSZT więc puki gwarancja go obejmuję to mam gdzieś co będzie z silnikiem i tak po 3 latach biorę nowę. To jest stworzone dla flot a nie dla "Kowalskiego". Nie wyobrażam sobie jeździć na wymianę oleju częściej bo po co? Jest gwarancja i tyle w temacie.

  • krawer (gość)

    ford scorpio 88 rok 2.0 gaźnik , wymiana oleju 25-30k samochód zjadła rdza silnik pracował idealnie 400kkm, (szwagier) ford mondeo 96 1,8 tdi wymina oleju jak sie trafi, silnik padł po 500kkm (wymiana z zakupem 4500 pln) , VW Passat 1.6 diesel, licznik zatrzyamł sie na 380k km samochod krecił około 70k rocznie przez następne 10 lat od uruchomienia licznika, wymiana oleju jak się udało zwykle grubo powyzej 30k, VW golf 1.4 98rok , dziś ma przejechane na oleju castrol long life 320kkm i wymieniany jest co 30-35 kkm, Skoda Oktavia i sławny silnik BXE mam przejechane w trybie long life 230kkm, (szwagier) Renault Trafic diesel , silnik już kuleje , przejechane 470kkm wymiana oleju co 30kkm. (ojciec) Ford Fokus 1,4 2001 rok, zakupiony jako trzy latek z przebiegiem 88kkm , obecnie przejechane 130 kkm olej miał wymieniony może 3 razy, przykładów mam jeszcze z 15 sztuk ...... Bardzo ciekawe z tymi olejami, jeszcze raz ... to co się dzieje jak się nie wymienia oleju najlepiej co 8kkm ?? :)

  • krawer (gość)

    Jestem jedną z niewielu osób która dojeżdża samochody do końca, jak z resztą moja rodzina. Kupujemy samochody 3 letnie i oddajemy po wielu latach w prezencie. Używamy samochodów jak noża i widelca a nie jak "przedłużenia przyrodzenia" mam wór przykładów, że cała mitologia z olejami to jakaś ciężka ściema, znam przypadek że wzięto kilka samochodów w leasingu i żeby zmniejszyć koszty olej wymieniano co 60kkm , a kolega za dodatkoe 50 pln wbijał ze co 29.99 kkm o dziwo 6 samochodów przez 3 lata zrobiło ponad 400 kkm i dalej jeździły. Panowie i Panie czy zastanawialiście się dlaczego nie wymieniacie samego filtra oleju co 5 kkm ? Czy ktoś się zastanawiał dlaczego jak nowy Golf 1,4 TSI bierze 1 litr oleju na 1000 km to przy 15kkm przebiegu wlewamy do niego 15 litrów świeżutkiego pachnącego oleju i po co go wymieniać ?, Dlaczego przy wymianie oleju nie zrzucamy miski olejowej ? Dlaczego nie płuczemy silnika ? Dlaczego ... Dlaczego ... i to na tyle w sprawie oleju !

  • lukasz (gość)

    Zobaczcie sami https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo

  • Bob (gość)

    Mnie ciekawi co się dzieje z olejem w mało lub w ogóle nie używanym silniku przez rok? Jeśli się starzeje sam z siebie to powinny być na opakowaniach terminu przydatność jak na kefirze.

  • Mieczysław (gość)

    A ja wymieniam olej co 30 tysiecy i wszystko jest ok :D tylko dolewki robie w tym czasie bo moje auto ssie jak pijawka ten olej :D teraz wlewam nowy 0W-30 Shella zawsze kupuje te najlepsze ale czy to sie miesza ze starymi co wlewałem to juz nie wiem :D

  • Tomixolo (gość)

    Ludzie wymieniajciw olej w samochodach nowych po kilku tysiacach chociaz raz moga sie pojawic opilki metalu na filtrze i w oleju i skroci to żywotnośc silnika

  • bartek (gość)

    przecież wymiana oleju jest konieczna i nie ma co żałować na dobrej jakości olej który wydłuży żywotność silnika.

  • kukumpel (gość)

    Mieczysław, jak długo stosujesz już ten olej shella?

  • tomek (gość)

    jak stosowac olej to od jednego producenta bo kazde mieszanie olejów zmiejsza skutecznosc danej technologi nawet jak oleje 5w-40 czy 0w-30 obecnie najczesciej stosowane to inne technologie produkcji moga sie przyczynic do odwrotnego skutku niż poprawa pracy silnika

  • adas (gość)

    jedno jest pewne wymieniać olej w silniku trzeba właśnie jak pisze tomek taki olej w tym wypadku syntetyk jest wymieniany rzadziej w moim przypadku jest to 15 tys km lub raz w roku.

  • Iwan (gość)

    Wczoraj wlałem oleju ,a dziś po zatarciu silnika okozało się że wlałem go do zbiorniczka płynu do spryskiwaczy. Szlag to trafi.

  • gosc (gość)

    ja akurat w Golfie V wymieniam sam olej od kiedy go mam stosuje olej syntetyczny

  • Mol (gość)

    skode octavie mam z 2004 roku wymieniam co 12 tysiecy czyli tak jak mam przeglad srednio zawsze syntetyk i staram sie dosc nowe wybierac oleje np teraz 0W-30 nie uzywam long life nie warto miałem rozne firmy olejow teraz dolewke w bagazniku mam shella 1l

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości