30 lat sportowej myśli Audi

(ip)
Audi to marka znana ze swych sportowych tradycji i przenoszenia wyczynowych rozwiązań do modeli seryjnych. Klienci na całym świecie znają sportowe wcielenia różnych modeli Audi, oznaczone charakterystycznym symbolem RS. To znak gwarantujący osiągi, komfortowe, ponadstandardowe wyposażenie i satysfakcję z jazdy samochodem Audi. Kierowca otrzymuje je dzięki odpowiedzialnej za produkcję modeli RS, ale także za przygotowywanie indywidualizowanej oferty dla klientów oraz za przygotowywanie wyścigowych modeli Audi, spółce córce Audi – quattro GmbH, która w tym roku obchodzi trzydzieste urodziny.

30 lat działalności quattro GmbH, to symbol efektywności i zaawansowanych rozwiązań technicznych. Pojęcie quattro oznacza

Fot: Audi
Fot: Audi

nie tylko technikę, która odniosła sukces, ale też dynamiczny styl życia pod znakiem Audi. Jako spółka zależna od Audi AG, firma odpowiada za trzy zakresy działania koncernu. Pierwszy z nich to rozwój nowych rozwiązań technicznych i konstruowanie efektywnych samochodów marki Audi – modeli RS i R8. Drugi zakres to indywidualizacja pojazdów i akcesoria, a trzeci, najnowszy zakres, to sport motorowy.

Samochody produkowane przez quattro GmbH mają specjalną misję. Intencją wprowadzania na rynek modeli RS jest zaoferowanie pełnej oferty w danej serii. Każdy z nich to wielki indywidualista z niezależnym, właściwym tylko sobie charakterem. Skrót RS poświadcza, że oznaczone nim modele posiadają najmocniejszy silnik w danej rodzinie, cechują się ekstremalną dynamiką jazdy i oszczędnością formy przy własnościach użytkowych na co dzień oraz wyposażone są w stały napęd na cztery koła quattro.

W ofercie znajdziemy Audi R8 z trzema silnikami i dwiema formami karoserii do wyboru, Audi RS 4 Avant, RS 5 w wersji Coupe i Cabriolet, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS w dwóch wariantach Coupe i Roadster oraz RS Q3, pierwszy
w ofercie Audi sportowy SUV.  Zadaniem przedsiębiorstwa, jako sportowej twarzy Audi, jest ciągłe przesuwanie granic tego, czego wykonanie umożliwia aktualny stan wiedzy technicznej.

T

RS 4 Fot: Audi
RS 4 Fot: Audi

o właśnie quattro GmbH, po raz pierwszy zastosowało mechanizm różnicowy z koronowym kołem zębatym w układzie napędowym quattro i tarcze hamulcowe o falowym kształcie. Także w dziedzinie ultralekkiej konstrukcji, tak ważnej dla Audi, nieustannie proponuje pionierskie rozwiązania w zakresie wykorzystywania elementów z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Zlokalizowany w Neckarsulm i ściśle współpracujący z Audi AG Dział Rozwoju quattro GmbH,  zatrudnia 120 pracowników. Kompetencjom w dziedzinie rozwoju nowatorskich rozwiązań towarzyszy szeroka wiedza dotycząca również produkcji seryjnej samochodów. Inżynierowie quattro GmbH sami zajmują się prawie wszystkimi zadaniami, począwszy od badań aż po testy, w tym też konstruowaniem nowych silników, np. jednostki 2.5 TFSI. Wraz z konstruktorami Audi opracowali także silnik 4.0 TFSI, w którym w nowy, inteligentny sposób zastosowano koncepcję downsizingu. Mieli również ogromny wkład w powstanie systemu Dynamic Ride Control, w który wyposaża się trzecią już generację aut ze znakiem czterech ringów.
Audi R8 wytwarzane jest w zakładach w Neckarsulm. 80 procent pracy wykonuje się  tu ręcznie. Z taśmy w tamtejszej fabryce zjeżdża także Audi RS 5 Cabriolet, Audi RS 6 Avant i Audi RS 7 Sportback. W przypadku pozostałych modeli, firma ściśle kooperuje z tymi zakładami Audi, w których dane pojazdy powstają – fabrykami w niemieckim Ingolstadt, w Martorell w Hiszpanii i w Győr na Węgrzech.

Dobrze rozwija się również projekt specjalny spółki -  Audi Sport customer racing. Wytwarzane przez quattro GmbH

RS 5 Fot: Audi
RS 5 Fot: Audi

wyczynowe Audi R8 LMS, wraz ze swoim poprzednikiem, ponad 150 razy zwyciężało w wyścigach. W 2012 roku ten wyścigowy samochód serii GT wygrał m. in. 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring i wyścig w Spa-Francorchamps. Nie tak dawno, bo na początku kwietnia tego roku, firma oddała do użytku setny już egzemplarz tego wyczynowego auta. Trafiło ono do wyścigowego zespołu MS RACING. „Bilans naszych sukcesów w sporcie to 18 tytułów mistrzowskich oraz zwycięstwa w 24-godzinnych wyścigach długodystansowych na torze w Nürburgring, w Spa, Daytona i Zolder. Wszystkie sukcesy, to widoczny dowód wysokiej jakości samochodów sportowych Audi, które co należy podkreślić, w połowie bazują na rozwiązaniach z pojazdów seryjnych. Oddając do użytku setny już egzemplarz wyczynowego Audi, umacniamy naszą wiodącą pozycję w świecie sportów motorowych. Audi R8 startuje bowiem w wyścigach w Australii, Azji, Europie, Północnej i Południowej Ameryce.“ – podsumowuje sukcesy szef spółki, Franciscus van Meel.

Od roku 1996, spółka quattro GmbH wyprodukowała ok. 75 500 samochodów o sportowej mocy. Sprzedaż znacznie wzrosła przede wszystkim w minionej dekadzie; z 2,5 tysiąca egzemplarzy w roku 2000, do 11,5 tysiąca aut w roku 2012. W tym samym roku, do rąk klientów oddano 160 tysięcy zindywidualizowanych pojazdów i sprzedano prawie 2,5 mln akcesoriów.
W bieżącym roku quattro GmbH zamierza sprzedać 15 tysięcy egzemplarzy R8 i RS. Motorem wzrostu sprzedaży mają być nowe modele: RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q3. Oferując łącznie osiem modeli RS, stworzono największą paletę w dotychczasowej historii tych pojazdów. By móc oferować je klientom na całym świecie, firma intensywnie rozwija działalność w USA, Chinach, Rosji i w krajach Bliskiego Wschodu.

RS 7 Fot: Audi
RS 7 Fot: Audi

Zindywidualizowane Audi to unikat, niemożliwy do podrobienia, podobnie jak odciski palców jego posiadacza. Klienci quattro GmbH to wymagający indywidualiści. Interesują się techniką i wzornictwem, przykładają duże znaczenie do wyrafinowanych, indywidualnych rozwiązań szczegółowych. W programie Audi exclusive znaleźć można najszerszą ofertę w tym zakresie, jaka dostępna jest na rynku. Dotyczy to wszystkich modeli, od A1 do R8. Klienci mogą zdecydować się na jeden z pakietów w ramach Audi exclusive line lub stworzyć całkowicie własne Audi.

W przypadku wszystkich możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego i wnętrza pojazdu jakie oferowane są klientom, dużą uwagę przykłada się do tradycyjnych zalet marki Audi – pełnego pasji charakteru, stylu sportowej elegancji i nienagannej jakości wykończenia. Taka strategia przynosi sukcesy. W ubiegłym roku firma dokonała indywidualizacji 160 tysięcy pojazdów, czyli ponad dziesięciu procent wszystkich sprzedanych samochodów marki Audi. W 2015 roku ma to być już 200 tysięcy samochodów. W ramach programu indywidualizacji, karoseria dostępna jest w jednym z około 100 lakierów. Do tego dochodzi szereg pakietów stylizacyjnych, dokładnie dopasowanych do danej serii. Klienci, dla których indywidualny charakter ich pojazdu ma szczególne znaczenie, mogą nawet zamówić karoserię w skomponowanym przez siebie kolorze. Program stylistyki wnętrza oferuje 16 kolorów, dwa rodzaje skóry, tkaninę alcantara i dziewięć kolorów wykładzin. Wygląd prawie wszystkich elementów siedzeń można określić niezależnie od siebie i ozdobić je kontrastowymi szwami. Można także dowolnie wybrać kolor elementów skórzanych. Zależnie od wybranego rodzaju skóry, quattro GmbH oferuje ekskluzywne listwy ozdobne – pokryte lakierem fortepianowym, z metalu lub cennego drewna. W przypadku dużych modeli, program Audi exclusive obejmuje wyrafinowaną stylistykę podsufitki i tablicy rozdzielczej. Dla przykładu, Audi A8 dostępne jest z takimi udogodnieniami jak chłodzony schowek, składany stolik i wysuwane lampki do czytania na tylnych siedzeniach.

RS 3Q Fot: Audi
RS 3Q Fot: Audi

Jednym z punktów strategii quattro GmbH jest poszerzanie oferty w zakresie małych serii produkcyjnych. Limitowane serie specjalne, oferowane są pod logo Audi exclusive concept od roku 2009. Na podstawie pomysłów skierowanych do niewielkiego grona miłośników, firma wyznacza nowe trendy w stylistyce wnętrza i testuje, jak są przyjmowane przez klientów.

Jesienią 2009 roku quattro GmbH wyprodukowała po raz pierwszy limitowaną serię specjalną pod nazwą Audi exclusive concept. Audi Q7 V12 TDI o mocy 368 kW (500 KM) dostępne było w kolorze brązowym Ipanema z efektem perłowym – połyskującym odcieniami koloru brązowego i koloru stopu brązu. Jego skórzane elementy utrzymane były w dwóch kolorach – siedzenia i obicia drzwi w alabastrowej bieli, a tablica rozdzielcza i tunel środkowy miały kolor jadalnych kasztanów. Listwy dekoracyjne wykonano z amerykańskiego orzechowca, z wstawkami z wędzonego drewna dębowego. Także podłoga bagażnika i oparcia tylnych siedzeń od strony bagażnika zrobione były z tego materiału. Kolejna edycja serii pojawiła się na rynku w roku 2011, w postaci Audi A8 L W12 Audi exclusive concept o mocy 368 kW (500 KM). Karoseria tego flagowego Audi
w kolorze zielonym Monsun, kryła w sobie wnętrze, w którym królowała skóra o koniakowym odcieniu, dostarczana przez specjalnie wybraną włoską manufakturę meblarską. Skóra była bardzo miękka, jednolita i dawała bardzo naturalny efekt. Listwy dekoracyjne wykonano z naturalnego jesionu oliwkowego, a ich szarobrązowa barwa doskonale komponowała się z granatowoszarymi obszyciami siedzeń. Najmłodszy model stworzony w tej koncepcji, to Audi SQ5 TDI Audi exclusive concept o mocy 230 kW (313 KM). Jego lakier w kolorze niebieskim Ara z efektem kryształowym ma niezwykłą głębię. Wnętrze oferuje duże kontrasty: obicia są czarne, ozdobione białymi szwami, a środkowe części siedzisk obciągnięto plecioną skórą. Podsufitka i nakładki w drzwiach lśnią śnieżną bielą. Listwy dekoracyjne wykonano z jesionowego drewna czeczotowego. W specjalny sposób uszlachetniona powierzchnia podkreśla rysunek słojów forniru.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty