308 SW kontra Megane Grandtour

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Auta z nadwoziem kombi to nie tylko samochody rodzinne. Nieźle sprawdzą się także w małej firmie. Tym razem porównaliśmy modele pochodzące znad Sekwany.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

To właściwie pożegnanie Renault Megane w obecnym kształcie. Późną jesienią zadebiutuje w Polsce trzecia generacja tego modelu. Natomiast projektanci Peugeota 308 SW stworzyli praktyczny pojazd o niebanalnym, ale dość kontrowersyjnym

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

wyglądzie. Co najważniejsze - bagażniki obu aut zapewniają ponadstandardowe możliwości przewozowe.

 

Pod względem rozstawu osi nowy Peugeot 308 SW praktycznie nie różni od 307 kombi. Zyskał jednak na długość (o 8 cm) i na szerokość (o 5 cm). Takie parametry musiały przełożyć się od razu na miejsce w środku.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

O tym, że tak jest istotnie przekonuje nie tylko subiektywna ocena ilości miejsca na przednich i tylnych siedzeniach, lecz również zmierzona objętość bagażnika. Standardowo zmieści się nim niecałe 573 l, ale z możliwością powiększenia do 1736 l.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

Ważnym atutem kombi Peugeota jest możliwość przewozu siedmiu osób. Wystarczy dokupić dodatkowe siedziska i zamontować w przedziale bagażowym. Wyłącznie pięcioosobowe Renault Megane nie ma się jednak czego wstydzić. Gabarytowo jest co prawda mniejsze od konkurenta, jednak miejsca na nogi dla pasażerów przednich foteli i tylnej

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

kanapy na pewno wystarczy.  Bagażnik jest jednak o 53 l mniejszy od rywala (136 l przy rozłożonej kanapie).

 

W obu autach nie brakuje schowków na mapy i inne drobiazgi, bez problemu zmieści się też dużo dziecięcych zabawek. Fotele z przodu w obu modelach mają dobre trzymanie boczne.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

Deska rozdzielcza 308 SW sprawia pozytywne wrażenie, plastiki kokpitu są dobrej jakości, a obsługa poszczególnych elementów intuicyjna. Na pochwałę zasługuje też rozplanowanie i ergonomia wnętrza Megane.

 

Pod względem komfortu podróżowania Peugeota 308 SW można pochwalić za bogate wyposażenie, łącznie z kontrolą trakcji i automatyczną, dwustrefową klimatyzacją. "Klima" w

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

Megane wymaga dopłaty, podobnie jak układ ESP.     

   

Jednostkami napędowymi testowanych samochodów były silniki o tej samej pojemności  1,6 l i zbliżonych mocach: 120 KM w Peugeocie i 112 KM w Renault. Śladem większej Laguny, silnik w Megane uruchamia się przyciskiem "start", uprzednio wkładając elektroniczną kartę w specjalną szczelinę.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

Kultura pracy silników jest dobra, a hałas w kabinie podczas spokojnej jazdy nie jest duży. W obu przypadkach jednostki napędowe to absolutne minimum, potrzebne do tego, by wraz z kompletem pasażerów i bagażami ruszyć w trasę. Na autostradzie dają sobie radę dość dobrze, problemy zaczynają się, gdy często musimy wyprzedzać inne auta.      

 

Wrażenia z jazdy

 

Wnętrze obu samochodów jest przemyślane, kierowca i pasażerowie poczują się dobrze zarówno w kombi Peugeota, jak i Renault. Fotele z przodu mają dobre boczne trzymanie, z tyłu więcej miejsca oferuje na trzech osobnych siedziskach 308 SW.

 

Właściwości jezdne nowego kombi Peugeota są bardzo dobre, nawet przy pełnym załadunku auto nie wychyla się na zakrętach, a pokonywanie poprzecznych nierówności nie wywołuje nieprzyjemnych odgłosów z tylnej osi.

 

Obecna generacja 308 jest jakby "mniej francuska" od dotychczasowego modelu Megane. Zawieszenie tego ostatniego jest miękkie, komfortowe, ale w ciasnych zakrętach zanadto wychyla się na zewnątrz łuku. Takie zachowanie to tylko pozornie dowód niestabilności "meganki". W praktyce trzeba naprawdę się postarać i chcieć, by wprowadzić samochód w poślizg.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Peugeot 308 SW

Renault Megane

Grandtour

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr./min)

120/6000

112/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

160/4250

151/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,6

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

189

190

Pojemność bagażnika (l)

573/1736

520/1600

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,9/9,8

5,8/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

450/181,5/155,5

450/178/150,5

Rozstaw osi (cm)

271

269

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

74 300

65 300 +

upust 8 tys. zł

Utrata wartości po 3 latach (%)

45,1

44,7

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Peugeot 308 SW

Premium+

Renault Megane

Grandtour

Business Line

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

2300*

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S/S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane

i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna dwustrefowa

-/S

S/1750*

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/1750*

S-wyposażenie standardowe

*- opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 308 SW

Renault Megane Grandtour

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty