To właściwie pożegnanie Renault Megane w obecnym kształcie. Późną jesienią zadebiutuje w Polsce trzecia generacja tego modelu. Natomiast projektanci Peugeota 308 SW stworzyli praktyczny pojazd o niebanalnym, ale dość kontrowersyjnym
wyglądzie. Co najważniejsze - bagażniki obu aut zapewniają ponadstandardowe możliwości przewozowe.
Pod względem rozstawu osi nowy Peugeot 308 SW praktycznie nie różni od 307 kombi. Zyskał jednak na długość (o 8 cm) i na szerokość (o 5 cm). Takie parametry musiały przełożyć się od razu na miejsce w środku.
O tym, że tak jest istotnie przekonuje nie tylko subiektywna ocena ilości miejsca na przednich i tylnych siedzeniach, lecz również zmierzona objętość bagażnika. Standardowo zmieści się nim niecałe 573 l, ale z możliwością powiększenia do 1736 l.
Ważnym atutem kombi Peugeota jest możliwość przewozu siedmiu osób. Wystarczy dokupić dodatkowe siedziska i zamontować w przedziale bagażowym. Wyłącznie pięcioosobowe Renault Megane nie ma się jednak czego wstydzić. Gabarytowo jest co prawda mniejsze od konkurenta, jednak miejsca na nogi dla pasażerów przednich foteli i tylnej
kanapy na pewno wystarczy. Bagażnik jest jednak o 53 l mniejszy od rywala (136 l przy rozłożonej kanapie).
W obu autach nie brakuje schowków na mapy i inne drobiazgi, bez problemu zmieści się też dużo dziecięcych zabawek. Fotele z przodu w obu modelach mają dobre trzymanie boczne.
Deska rozdzielcza 308 SW sprawia pozytywne wrażenie, plastiki kokpitu są dobrej jakości, a obsługa poszczególnych elementów intuicyjna. Na pochwałę zasługuje też rozplanowanie i ergonomia wnętrza Megane.
Pod względem komfortu podróżowania Peugeota 308 SW można pochwalić za bogate wyposażenie, łącznie z kontrolą trakcji i automatyczną, dwustrefową klimatyzacją. "Klima" w
Megane wymaga dopłaty, podobnie jak układ ESP.
Jednostkami napędowymi testowanych samochodów były silniki o tej samej pojemności 1,6 l i zbliżonych mocach: 120 KM w Peugeocie i 112 KM w Renault. Śladem większej Laguny, silnik w Megane uruchamia się przyciskiem "start", uprzednio wkładając elektroniczną kartę w specjalną szczelinę.
Kultura pracy silników jest dobra, a hałas w kabinie podczas spokojnej jazdy nie jest duży. W obu przypadkach jednostki napędowe to absolutne minimum, potrzebne do tego, by wraz z kompletem pasażerów i bagażami ruszyć w trasę. Na autostradzie dają sobie radę dość dobrze, problemy zaczynają się, gdy często musimy wyprzedzać inne auta.
Wrażenia z jazdy
Wnętrze obu samochodów jest przemyślane, kierowca i pasażerowie poczują się dobrze zarówno w kombi Peugeota, jak i Renault. Fotele z przodu mają dobre boczne trzymanie, z tyłu więcej miejsca oferuje na trzech osobnych siedziskach 308 SW.
Właściwości jezdne nowego kombi Peugeota są bardzo dobre, nawet przy pełnym załadunku auto nie wychyla się na zakrętach, a pokonywanie poprzecznych nierówności nie wywołuje nieprzyjemnych odgłosów z tylnej osi.
Obecna generacja 308 jest jakby "mniej francuska" od dotychczasowego modelu Megane. Zawieszenie tego ostatniego jest miękkie, komfortowe, ale w ciasnych zakrętach zanadto wychyla się na zewnątrz łuku. Takie zachowanie to tylko pozornie dowód niestabilności "meganki". W praktyce trzeba naprawdę się postarać i chcieć, by wprowadzić samochód w poślizg.
Wybrane dane techniczne
| Peugeot 308 SW | Renault Megane Grandtour |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3 | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 120/6000 | 112/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 160/4250 | 151/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,6 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 189 | 190 |
Pojemność bagażnika (l) | 573/1736 | 520/1600 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,9/9,8 | 5,8/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 450/181,5/155,5 | 450/178/150,5 |
Rozstaw osi (cm) | 271 | 269 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 74 300 | 65 300 + upust 8 tys. zł |
Utrata wartości po 3 latach (%) | 45,1 | 44,7 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Peugeot 308 SW Premium+ | Renault Megane Grandtour Business Line |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | 2300* |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S/S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna dwustrefowa | -/S | S/1750* |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/S | S/1750* |
S-wyposażenie standardowe
*- opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Peugeot 308 SW | Renault Megane Grandtour |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | Remis |
Zużycie paliwa | Remis | Remis |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?