38. Poznański Rajd Pojazdów Zabytkowych [GALERIA]

(kn)
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Na początku września odbył się XXXVIII Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych, który stanowił doskonałą okazję do podziwiania zabytkowych pojazdów nie tylko w trakcie parady w centrum Poznania, lecz także podczas sportowych zmagań na torze wyścigowym.
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz

Na miłośników zabytkowych aut czekała trasa licząca ponad 200 km. Prowadziła ona m.in. przez Rogalino, Skórzewo i Wrześnię. Na zawodników czekały zarówno próby sprawnościowe na przygotowanych do tego odcinkach, jak i testy sprawdzające wiedzę z historii motoryzacji.

**CZYTAJ TAKŻE

Zabytkowe pojazdy na targach we Frankfurcie [GALERIA]Zlot Velorexów w Bielsku Białej

**

Najciekawszym elementem imprezy była jednak wizyta na Torze Poznań. Przygotowano tam kolejne próby sprawnościowe. Wszyscy uczestnicy czekali niecierpliwie, aż będą mogli sprawdzić siebie i swoje samochody pokonując pełne okrążenie toru. Udział w tym wyścigu mógł wziąć każdy, kto spełniał podstawowe wymogi bezpieczeństwa, takie jak np. kask. Startujących

Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz

podzielono na cztery klasy w zależności od wieku pojazdów i ich mocy.

Do pierwszej grupy należały auta wyprodukowane przed rokiem 1945. Była to jedna z nielicznych okazji, aby móc zobaczyć tego typu samochody na torze. Wyścig wyróżniał się także sposobem startu zawodników. Został on wykonany w stylu Le Mans - zawodnicy na starcie musieli dobiec do swoich maszyn ustawionych po drugiej stronie prostej startowej, odpalić je i ruszyć. W klasie najstarszych aut pierwszy na mecie pojawił się kierowca czerwonego Singera 9 Roadster z 1939 roku. Zaraz za nim uplasował się zawodnik startujący Aero 30 '35, a trzecie miejsce należało do zawodnika prowadzącego Wanderera W24 z 1938 roku.

Podział na kolejne klasy zależał głównie od mocy pojazdu. Do drugiej grupy należały samochody, których moc nie przekraczała 80 KM. Był to wyścig, który zgromadził największą ilość startujących, a podczas zawodów nie brakowało emocji. Do ostatniego zakrętu nikt nie był w stanie wskazać

Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz

zwycięzcy. Pierwszy na mecie znalazł się kierowca Fiata 128 z 1975 roku. Jednym z ciekawszych aut, które pojawiły się na starcie tej klasy, był Citroen BL11, wyprodukowany w latach 50. XX wieku. Pisk jego opon było słychać na większości zakrętów, czym wzbudzał aplauz zgromadzonej publiczności.

W klasie trzeciej znalazły się pojazdy o mocy z przedziału 80 - 160 KM. Natomiast W ostatniej grupie aut pojawiły się sportowe maszyny z silnikami, których moc przekraczała 160 KM. Można było w niej zobaczyć m.in. Fiata 132P, 131 Abarth, Porsche 911T czy Forda Mustanga.

Dla obserwatora nie biorącego udziału w rajdzie najciekawsze było niedzielne popołudnie. Na poznańskim rynku odbył się konkurs elegancji, prezentacje pojazdów należących do członków Automobilklubu Wielkopolskiego oraz parada Mercedesów zorganizowana przez głównego sponsora rajdu, firmę Duda-Cars. Jurorzy mieli za zadanie wyłonić wśród uczestników najbardziej elegancką załogę ze strojem odpowiednio dopasowanym do epoki, w której powstał ich pojazd. Przez ponad dwie godziny rynek w centrum Poznania był zdominowany przez zabytki światowej motoryzacji. Do ciekawszych

Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz

egzemplarzy, które specjalnie zjawiły się z tej okazji, należał m.in. Jaguar E-Type, Ford Mustang Fastback oraz Cadillac DeVille. W konkursie zwyciężyła ostatecznie zagraniczna załoga Forda A wyprodukowanego w 1929 roku.

XXXVIII Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych był jedną z ostatnich okazji do podziwiania historycznych pojazdów w tym roku. Na kolejne spotkania z legendami motoryzacji przyjdzie nam zaczekać do wiosny, gdy aura ponownie będzie sprzyjać prezentacji pięknych maszyn. Cieszy natomiast fakt, że z roku na rok przybywa pasjonatów, dzięki którym w naszym kraju mamy coraz więcej interesujących egzemplarzy zabytkowych pojazdów.

Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
Fot. Karol Nowakiewicz
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty