4 miliony samochodów hybrydowych Toyoty na świecie

(ip)
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Toyota
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Toyota
Toyota Motor Corporation (TMC) poinformowała, że łączna światowa sprzedaż w pełni hybrydowych pojazdów wytwarzanych przez firmę według danych na 30 kwietnia przekroczyła 4 miliony egzemplarzy. W Europie sprzedano ich łącznie 423 tys. egzemplarzy. Liczby te czynią z Toyoty najbardziej doświadczonego i zaangażowanego w motoryzację hybrydową producenta samochodów.

Samochody hybrydowe według Toyoty to połączenie zalet silnika benzynowego i elektrycznego, których wzajemne uzupełnianie

Toyota Yaris Hybrid, Fot: Toyota
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Toyota

się stanowi najbardziej optymalną technologię łączenia dwóch rodzajów napędu. W przeciwieństwie do samochodów hybrydowych innych producentów, modele Toyoty mogą poruszać się przy wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, co zapewnia bezgłośną pracę, zerowe zużycie paliwa i zerową emisję szkodliwych substancji.

Historia samochodów hybrydowych Toyoty trwa już 15 lat. W sierpniu 1997 r. koncern zaprezentował hybrydowy prototyp Coaster, zaś w grudniu 1997 r. przedstawił model Prius – pierwszą na świecie masowo produkowaną hybrydę. Sprzedaż Priusa w Europie, Ameryce Północnej i innych rejonach świata rozpoczęła się w 2000 roku.

Premierze drugiej generacji Priusa w roku 2003 towarzyszyło wprowadzenie w pełni hybrydowej technologii Toyoty w pojazdach takich jak minivany, samochody klasy SUV, sedany z napędem na tylną oś i kompaktowe hatchbacki. Szczególne uznanie klientów na całym świecie zyskał wprowadzony w maju 2009 r. Prius trzeciej generacji, lawinowo zwiększając zainteresowanie modelem klientów na całym świecie. W efekcie

Toyota Prius Plug In, Fot: Toyota
Toyota Prius Plug In, Fot: Toyota

tego, w lutym 2011 r. łączna światowa sprzedaż hybrydowych pojazdów TMC przekroczyła 3 miliony egzemplarzy.

W Europie oferta w pełni hybrydowych samochodów Toyoty obejmuje modele Prius i Auris Hybrid, do których wkrótce dołączy Toyota Yaris Hybrid – dwa ostatnie produkowane są w europejskich zakładach firmy. Jeszcze w tym roku Toyota wprowadzi do sprzedaży modele Toyota Prius+ i Prius Plug-in Hybrid.

TMC pracuje nad dalszym rozszerzeniem gamy pojazdów hybrydowych i oferty ich sprzedaży w kolejnych krajach i regionach świata.

W tym roku sprzedaż pojazdów hybrydowych stanowiła 15% całości światowej sprzedaży pojazdów TMC, zaś w Europie samochody w pełni hybrydowe stanowią 10% sprzedaży samochodów Toyota i Lexus.

Według obliczeń TMC, hybrydy Toyoty pozwoliły uniknąć emisji około 26 milionów ton1 dwutlenku węgla – uważanego za

Toyota Auris, Fot: Toyota
Toyota Auris, Fot: Toyota

przyczynę zmian klimatycznych – który zostałby wyemitowany przez samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi o podobnej wielkości i osiągach (okres od 1997 roku do 30 kwietnia 2012r.). Ilość zaoszczędzonego paliwa, około 9 miliardów litrów, odpowiada całkowitemu rocznemu zużyciu benzyny i oleju napędowego w kraju takim jak Belgia w roku 20102.

W roku 2012 Toyota Motor Europe zamierza zwiększyć udział w pełni hybrydowych samochodów Toyota i Lexus w całości sprzedaży do 14%.

---
1 Liczba zarejestrowanych pojazdów × przejechana odległość × zużycie paliwa × współczynnik emisji CO2
2 Zużycie benzyny i oleju napędowego w Belgii wyniosło w roku 2010 9,4 mld litrów (źródło: Eurostat)

Historia pojazdów hybrydowych Toyota Motor Corporation:

1997

  • marzec - Premiera Toyota Hybrid System (THS)
  • sierpień - Premiera prototypowego pojazdu Coaster (tylko w Japonii)
  • grudzień - Premiera modelu Prius

2000

  • listopad - Początek sprzedaży w pełni hybrydowych samochodów w Europie; łączna sprzedaż Priusa przekracza 50 tys. egzemplarzy

2001

  • czerwiec - Premiera modelu Estima Hybrid (tylko w Japonii)
  • sierpień - Premiera modelu Crown Mild Hybrid (tylko w Japonii)

2002

  • marzec - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 100 tys. egzemplarzy
  • sierpień - Łączna sprzedaż Priusa przekracza 100 tys. egzemplarzy

2003

  • sierpień - Premiera Toyota Hybrid System II (THS II)
  • lipiec - Premiera modelu Alphard Hybrid (tylko w Japonii)
  • wrzesień - Premiera drugiej generacji Priusa
  • listopad - Premiera modeli Dyna Hybrid i Toyoace Hybrid (tylko w Japonii)

2005

  • marzec - Premiera modeli Harrier Hybrid (RX 400h) i Kluger Hybrid (Highlander Hybrid)
  • październik - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 500 tys. egzemplarzy
  • grudzień - Początek produkcji Priusa drugiej generacji w fabryce Changchun w Chinach

2006

  • marzec - Premiera modelu GS 450h w Japonii
  • kwiecień - Łączna sprzedaż Priusa przekracza 500 tys. egzemplarzy
  • maj - Premiera modelu Camry Hybrid (sprzedaż poza Japonią)
  • czerwiec - Premiera przeprojektowanego modelu Estima Hybrid (tylko w Japonii)
  • październik - Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMMK w Kentucky w USA; premiera Quick Delivery 200 (tylko w Japonii)

2007

  • maj - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 1 milion egzemplarzy; premiera modeli LS 600h/LS 600hL

2008

  • luty - Premiera modelu Crown Hybrid (początek sprzedaży w kwietniu; tylko w Japonii)
  • maj - Łączna sprzedaż Priusa przekracza 1 milion egzemplarzy

2009

  • styczeń - Premiera modelu RX 450h (początek sprzedaży w kwietniu)
  • maj - Premiera trzeciej generacji Priusa
  • lipiec - Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMT Gateway w Tajlandii; premiera modelu HS 250h
  • lipiec - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 2 miliony egzemplarzy
  • październik - Premiera modelu Sai (początek sprzedaży w grudniu; tylko w Japonii)
  • grudzień - Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMCA Altona w Australii

2010

  • kwiecień - Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce GTMC w Chinach
  • czerwiec - Początek produkcji Auris Hybrid w fabryce TMUK w Burnaston; premiera modelu Auris Hybrid (sprzedaż poza Japonią)
  • lipiec -  Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych TMC w Japonii przekracza 1 milion egzemplarzy
  • wrzesień - Łączna sprzedaż Priusa przekracza 2 miliony egzemplarzy
  • listopad - Początek produkcji Priusa trzeciej generacji w fabryce TMT Gateway w Tajlandii

2011

  • styczeń - Roczna sprzedaż Priusa w Japonii w roku 2010 – 315669 pojazdów, największa roczna sprzedaż w historii; premiera CT 200h
  • luty - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 3 miliony egzemplarzy
  • maj - Premiera modelu Prius α
  • sierpień - Łączna sprzedaż Priusa w Japonii przekracza 1 milion egzemplarzy; premiera Camry Hybrid; Premiera hybrydowych modeli Alphard i Vellfire (początek sprzedaży w listopadzie, tylko w Japonii);
  • październik - TMEC w Chinach wmurowuje kamień węgielny pod nowy zakład i ogłasza plany produkcji i sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym wyprodukowanych w Chinach wspólnie z FAW Group i GAC ok. roku 2015
  • listopad - Premiera modelu Prius PHV (początek sprzedaży w Japonii w styczniu, w USA w marcu, w Europie latem 2012)
  • grudzień - Początek produkcji Priusa trzeciej generacji w fabryce SFTM Changchun w Chinach; premiera modelu Aqua

2012

  • styczeń - Premiera przeprojektowanego modelu GS 450h
  • luty - Zapowiedź rozpoczęcia produkcji modelu Highlander Hybrid w fabryce Indiana w USA w drugiej połowie 2013 r.; początek produkcji i sprzedaży Camry Hybrid na Tajwanie
  • kwiecień - Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 4 miliony egzemplarzy
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty