Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

50 lat Citroena DS

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Citroen: Citroen DS 19, który w 1955 r. objawił się na salonie samochodowym w Paryżu, wzbudził sensację. Miał awangardowe nadwozie i rozwiązania techniczne. Wyprzedzał swoją epokę pod każdym względem. Innowacyjne projekty samochodów z reguły marnie kończą. Lista samochodów, które wyprzedziły swoją epokę jest prawie tak długa, jak niezrozumianych poetów, którzy zyskali sobie wielką sławę – pośmiertnie.

Innowacyjne projekty samochodów z reguły marnie kończą. Lista samochodów, które wyprzedziły swoją epokę jest prawie tak długa, jak niezrozumianych poetów, którzy zyskali sobie wielką sławę - pośmiertnie.

 

Patrząc na niego trudno w to uwierzyć. Citoren DS powstał pół wieku temu.

 

Citroen DS miał dużą szansę na niej się znaleźć. Ustawiony przy jakimkolwiek innym samochodzie ze swojej epoki wyglądał jak latający spodek obok „kukuruźnika”. Fot. Citroen: Citroen DS 19, który w 1955 r. objawił się na salonie samochodowym w Paryżu, wzbudził sensację. Miał awangardowe nadwozie i rozwiązania techniczne. Wyprzedzał swoją epokę pod każdym względem.

 

Wielką premierę miał na paryskim salonie samochodowym w 1955 roku. Publiczność przywitała go z entuzjazmem, jak prawdziwą gwiazdę. Pierwszego dnia zebrano przeszło 12 tysięcy zamówień na najnowszy model Citroena. Nikomu nie przeszkadzała wysoka cena. Magnetyczny czar Fot. Citroen: Auto miało współczynnik oporu czołowego Cx równy 0,38. Samochody stawiające równie niski opór powietrzu rozpowszechniły się dopiero w latach 80. XX wieku! Wysmakowaną sylwetkę Citroena wyrysował genialny stylista Flaminio Bertoni. Kto dzisia zaawansowanej konstrukcji i futurystycznej karoserii powodował, że ludzie łatwo sięgali po portfel.

 

Nadwozie sprzeniewierzało się wszelkim konwenansom. Nie miało ani potężnej, chromowanej atrapy, ani ogonów na tylnych błotnikach. Zderzaki były delikatne jak włos. Miało aerodynamiczny, zwężający się ku tyłowi kształt. Nie było ani jednej zbędnej ozdoby. Lekkości nadawała duża powierzchnia szyb. Lekki dach z tworzywa sztucznego dopełniał całości.

 

Futurystycznej aury przydawała jednoramienna kierownica i niezwykle skuteczne hamulce uruchamiane przyciskiem w podłodze. Auto miało współczynnik oporu czołowego Cx równy 0,38. Samochody stawiające równie niski opór powietrzu Fot. Citroen: Reklamowa fotografia symbolizuje hydropneumatyczne zawieszenie pojazdu. Wtedy nikt takiego nie miał, ani Mercedes, ani Rolls-Royce. rozpowszechniły się dopiero w latach 80. XX wieku! Wysmakowaną sylwetkę wyrysował Flaminio Bertoni. Był jednym z najzdolniejszych projektantów, jakich miał Citroen. Swój talent objawił już w 1934 roku, gdy w ciągu jednej nocy wyrzeźbił w glinie sylwetkę Traction Avant. Współtworzył również spartańską 2CV, która stała się legendą.

 

Nigdy wcześniej w żadnym samochodzie hydraulika nie miała tak wiele do powiedzenia. Najsłynniejsze było oczywiście hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwalało regulować prześwit samochodu w zakresie od 9 do 28 cm. Rzadziej pamięta się, że centralna instalacja hydrauliczna miała swój udział w pracy sprzęgła, tarczowego układu hamulcowego, wspomagania kierownicy oraz przy zmianie biegów.

 

Po dwu latach Citroen wypuścił uproszczoną wersję ID, w której z całej instalacji hydraulicznej zostało tylko zawieszenie. Kolejną odmianą było obszerne kombi z 1959 roku. Kolekcjonerzy Fot. Citroen: W 1968 r. wprowadzono wersję DS 21 z podwójnymi reflektorami, których wewnętrzna para skręcała się wraz z przednimi kołami. najwyżej cenią sobie dwudrzwiowy kabriolet budowany przez firmę nadwoziową Chapron.

 

Legendę auta budowali jego sławni użytkownicy, tacy jak generał Charles de Gaulle, który opancerzoną „deesą” umknął przed zamachowcami w miasteczku Petit Clement w 1961 roku. Citroen DS był również podarkiem dla papieża Jana XXIII.

 

Samochód był komfortowy, ale lekki, dlatego rzadko dawała o sobie znać jego słaba strona - silnik o pojemności 1,9 l i mocy 70 KM wyjęty prosto spod maski przedwojennego Traction Avant. W 1965 roku został zastąpiony Fot. Citroen: Wersja kombi modelu DS 19. mocniejszym, studziewięciokonnym o pojemności 2,2 l.

 

Trzy lata później, po mariażu z firmą Panhard unowocześniono nadwozie. Z przodu pojawiła się druga para reflektorów, która sprzężona była z układem kierowniczym i doświetlała zakręt. Po kolejnych pięciu latach wprowadzono silnik o mocy 124 KM oraz odmianę z wtryskiem benzyny o mocy 130 KM. W 1975 roku zakończyła się produkcja DS. Ogółem powstało blisko półtora miliona tych aut.

 

Prowadząc dziś DS można narzekać na zbyt miękkie zawieszenie, za słaby silnik i ogólne „rozbujanie” auta. Nie zmienia to jednak faktu, że od pamiętnego salonu paryskiego sprzed pół wieku nie pojawił się samochód, który tak daleko wybiegałby w przyszłość.

 

Fot. Citroen: DS był również służbowym autem prezydenta Francji. Generał Charles de Gaulle opancerzoną „deesą” umknął przed zamachowcami w miasteczku Petit Clement w 1961 roku. Niektórzy twierdzą, że Citroen uratował mu życie. Fot. Citroen: Przez 20 lat wyprodukowano blisko 1,5 mln egzemplarzy modelu DS. Ten model Citroena zawsze wyróżniał się na ulicy. Fot. Citroen: DS brał udział w licznych rajdach samochodowych i to z powodzeniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • burus (gość)

    Jezdzilem nim! To dtad najlepsze zawieszenie samochodu na swiecie! pan autor zapomnial dodac,iz model ten mial wpierw AT a dopiero pozniej elektromagnetyczne spzreglo!I wlaczanie biegow palcem malenka dziwgienka przy kierownicy! hamulce tarczowe umieszczone byly przy skrzyni b. Pzredni naped i konstrukcja ( I-szych na swiecie przegubow kulowych dota jest stosowana powszechnie! Citroene ma takze wysmienity silnik TDi 3 zaw z komora wstepnego sprzezania! Burus

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości