Wszystko
o samochodach

Motosport / Rajdy

50 Rajd Akropolu

Data publikacji: Autor: Maciej Rzońca

 Wspaniałym sukcesem Estończyka Markko Martina zakończył się jubileuszowy 50 Rajd Akropolu.

Estończyk w pięknym stylu - po raz pierwszy w karierze - wygrał rajd z kalendarza MŚ, natomiast dla zespołu Ford BP Rally Sport było to już czwarte z rzędu zwycięstwo w Grecji. Dla zespołu jest to tym większy sukces, że to też pierwszy wygrany rajd zupełnie nowego forda focusa RS WRC 2003 w zaledwie trzecim starcie tego auta. I w końcu, to pierwsze zwycięstwo utworzonego niedawno zespołu Ford Team RS, który jest odpowiedzialny za sportową działalność koncernu i rozwój nowych, sportowych aut Forda.

Markko Martin objął prowadzenie już na drugim z 22 odcinków specjalnych i jak doświadczony wyga (chociaż ma bardzo krótki staż w MŚ) kontrolował rywali do końca walki. Wygrał pięć oesów, a na mecie na mecie wyprzedził drugiego w klasyfikacji Carlosa Sainza (citroen xsara WRC) o 46 sekund. Ten sukces przyszedł 12 miesięcy później, niż myślałem - powiedział szczęśliwy Martin. (Przypomnijmy, przed rokiem przebita pod koniec rajdu opona pozbawiła wygranej Martina). Jednak w dalszym ciągu to wspaniałe uczucie stanąć wraz z fordem focus i całym zespołem na najwyższym podium rundy Mistrzostw Świata. Po kilku niepowodzeniach szczęście w końcu się do nas uśmiechnęło i mam nadzieję, że pozostanie z nami na dłużej.

Carlos Sainz z kolei wcale nie był pewien drugiej lokaty i do ostatnich metrów toczył zacięty pojedynek z Petterem Solbergiem (subaru impreza WRC). Na OS-20 Norweg uzyskał najlepszy czas i wyprzedził tym samym Hiszpana. Na kolejnym odcinku role się odwróciły - El Matador gonił skutecznie, wygrał oes i zapewnił sobie ponad 10-sekundową przewagę nad rywalem. (Inna sprawa, że Solberg na tym odcinku najpierw się obrócił, a następnie zmuszony był podróżować w kurzu wznoszonym przez uszkodzone auto Colina McRae). Ostatnia próba rajdu znów była popisem Norwega, ale wygranie odcinka nie wystarczyło do powrotu na drugie miejsce w rajdzie. Sainz był tym razem gorszy o niecałe trzy sekundy - co w klasyfikacji końcowej dało mu ponad siedem sekund przewagi i drugie miejsce. Solberg musiał zadowolić się najniższym stopniem podium.

O wielkim pechu może mówić Colin McRae, który na dwa oesy przed metą zajmował pewną, czwartą lokatę. Niestety, w końcówce rajdu silnik stracił moc i Colin musiał zadowolić się ósmą lokatą i jednym punktem. W tej sytuacji zyskał na znaczeniu pojedynek Tommiego Makinena (subaru impreza WRC) z Richardem Burnsem (peugeot 206 WRC). Ten ostatni, mimo braku drugiego biegu, zdołał uplasować się na zwolnionym przez McRae czwartym miejscu, co pozwoliło mu umocnić się na pozycji lidera MŚ. Za Makinenem znowu przyjechały dwa peugeoty 206 WRC prowadzone przez Rovanperę i Panizzi.

W Grecji startowała też polska załoga. Tomasz Kuchar i Maciej Szczepaniak (ford focus WRC) wycofała się jednak z rywalizacji po awarii samochodu na dwudziestym odcinku specjalnym. - Jestem przygnębiony. Włożyliśmy ogromną ilość wysiłku żeby dojechać do mety tego rajdu. Wybraliśmy taką taktykę, bo tutaj nie ma ścigania, tu jest walka o to, by samochód wytrzymał, by nie przebić opony, by nie uszkodzić zawieszenia, by nie urwać koła, by nie uszkodzić innych podzespołów w podwoziu. A tu urwał się pasek rozrządu. Może jednak coś się tam dostało, może jakiś kamień wpadł jakimś sposobem do komory silnika, nie wiadomo. Trudno, taki sport, taki los, trzeba się z tym pogodzić - powiedział później Kuchar

W Junior WRC najlepszy okazał się Francuz Brice Tirabassi w renault clio S1600, który prowadzi w tej klasyfikacji MŚ.

Punktacja Mistrzostwa Świata

producentów:
1. Peugeot 73 pkt,
2. Citroen 62 pkt,
3. Ford 39 pkt,
4. Subaru 37 pkt,
5. Skoda 20 pkt,
6. Hyundai 3 pkt.

kierowców:
1. Burns 37 pkt,
2. Sainz 32 pkt,
3. Gronholm 30 pkt,
4. Martin 23 pkt,
5. Solberg 19 pkt,
6. C. McRae 18 pkt,
7. Loeb 17 pkt,
8. Makinen 15 pkt,
9. Duval i Gardemeister po 9 pkt.

Przeczytaj też: Rajd Akropolu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości