Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

60 lat Garbusa

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. VW: Najpopularniejszy samochód wszech czasów – VW Garbus – obchodzi w tym roku 60. rocznicę powstania. W 1945 r. uruchomiono seryjną produkcję tego pojazdu, który opracowano przed II wojną światową.

Najpopularniejszy samochód wszech czasów – VW Garbus –  obchodzi w tym roku 60. rocznicę powstania. W 1945 r. uruchomiono seryjną produkcję tego pojazdu, który opracowano przed II wojną światową.Fot. VW: Typ 60 - prototyp z 1936 roku był wzorowany na modelu czechosłowackiej Tatry. Miał chłodzony powietrzem silnik typu bokser umieszczony z tyłu. Takie rozwiązania obniżały koszty produkcji.

 

Historia Garbusa jest równie pokrzywiona jak jego dach. Rozpoczęła się w 1934 roku, gdy Ferdinand Porsche w obecności ministra transportu III Rzeszy wygłosił expose o potrzebie produkcji "auta ludowego". Pomysł ten odpowiadał życzeniom Adolfa Hitlera, który widział potrzebę rozpoczęcia Fot. VW: Wersja seryjna z 1938 r. W latach 1940- 1944 wyprodukowano tylko 630 sztuk „cywilnych” Garbusów. produkcji nieskomplikowanego w budowie pojazdu ... wojskowego.

 

Dyktator określił więc, że silnik nowego auta ma być chłodzony powietrzem i powinien znajdować się z tyłu, co obniża koszty produkcji. Ferdynand Porsche wraz z grupą współpracowników ochoczo zabrał się do pracy. Ochota była Fot. VW: Władza chciała się pochwalić – tryumfalny przejazd ulicami Berlina pod Bramą Brandenburską w 1938 r. Obywatele byli zadowoleni. tym większa, że chwilowo nie miał innego zajęcia. Co prawda Opel w 1935 r. produkował tanie modele - P 4 w cenie 1450 marek i Olympia, ale Niemcy czekali na nowy samochód, dzielnie wpłacając przedpłaty do banku. Z tych pieniędzy powstała w 1938 r. fabryka w Wolfsburgu, która rozpoczęła produkcję Garbusa dostosowanego do potrzeb wojskowych. Stosownych przeróbek dokonał zespół pod Fot. VW: Jedna z kilku wojskowych wersji Garbusa – Typ 166 (amfibia) z 1942 r. kierunkiem Ferdynanda Porsche. W 1939 r. wybuchła wojna. W latach 1940- 1944 wyprodukowano tylko 630 sztuk „cywilnych” Garbusów.

 

Po wojnie zakłady oferowano różnym producentom, którzy jednak nie byli nimi zainteresowani. W tej sytuacji alianci uruchomili produkcję przedwojennego auta, który okazał się przebojem. Niemcy nazwali go chrabąszcz, Polacy – garbus, Fot. VW: Po wojnie alianci rozpoczęli produkcję garbusa, który dość niespodziewanie stał się hitem eksportowym Niemiec. Amerykanie – beetle, a meksykańczycy – escarabajo. Solidny, prosty i funkcjonalny pojazd zdobywał rynki całego niemal świata. Był uwielbiany na wszystkich kontynentach i systematycznie unowocześniany.

 

W 1967 r. Volkswagen przegrał proces z firmą Tatra o naruszenie patentów i wypłacił 3 miliony marek odszkodowania. Okazało się bowiem, że konstruktorzy Fot. VW: W latach 50. (zdjęcie z 1955 r.) Garbus uchodził za pojazd niezwykle elegancki. Garbusa za bardzo wzorowali się na przedwojennym modelu Tatra Typ 78. Nie miało to jednak żadnego wpływu na popularność Garbusa. W 1972 r. pobito rekord produkcji Forda T – 15 mln egzemplarzy, a w 1981 r. świętowano wyprodukowanie 20 milionowego Volkswagena. Fot. VW: W 1955 r. wyprodukowano milion Garbusów. Na płycie podłogowej Garbusa w latach 60. wytwarzano piękne coupe - Karmann-Ghia Typ 14 oraz wersję kabriolet. Na początku lat 70. popyt na Garbusa zaczął maleć, ale na szczęście dla Volkswagena z powodzeniem zastąpił go model Golf, wprowadzony w 1974 r. Produkcji Garbusa w Niemczech zaprzestano w 1978 r., ale kontynuowano ją w Ameryce Południowej, aż do 2003 roku.

 

Fot. VW: W 1949 r. uruchomiono wersję kabriolet. Produkcji podjęła się mała niemiecka firma Karmann. Fot. VW: Niezwykle urodziwe nadwozie miał pojazd produkowany na bazie Garbusa – Karmann-Ghia. Na zdjęciu wersja z 1972 r. – obecnie ceniony model kolekcjonerski.

Fot. VW: Chociaż główna koncepcja auta pozostała niezmieniona, pojazd nieustannie modernizowano. Na zdjęciu wersja z 1974 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. VW: Zgodnie z panującą modą, w pierwszych Garbusach umieszczano przydatny flakonik na kwiaty. Fot. VW: Tablica przyrządów z 1980 r.
nie miała flakonika. Upadek obyczajów ? Fot. VW: Definitywnie produkcję Garbusa zakończono 30.07.2003 r. Wtedy z taśmy produkcyjnej fabryki w Meksyku zjechał ostatni egzemplarz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Norton (gość)

    Garbus - najpiekniejsze auto na swiecie ;)

  • Stokrotka (gość)

    Mam 2 Garbuski i bardzo Je Kocham ;-) Jeden ma na imie Koralik, a drugi to Perełka ! pozdraVWiam VWszystkich Garbusiarzy !!!

  • zorro-lubin (gość)

    mam babcie 1964 rok i kocham ja jak druga zone

  • Rumcajs33 (gość)

    Ojciec jeździł "Bulim" , wujek "garbem" z 60r., wiec co mi pozostało (oprócz części) ;)) ????? Też mam "garba" 1302L z 71r. , którym jeździ żonka , a ja nabyłem ze starej stodoły pięknego 1200 z 58r. ale niestety do roboty. Garby górą !!!!!!!!!!!!

  • piotr bydgoszcz (gość)

    witam jaki jest luz zaworowy silnika 1300 z 68 r

  • maro (gość)

    popieram garb to przyjemna narośl -mam garba

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości