Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

80 lat motocykli BMW

Data publikacji: Autor: Jerzy Witaszczyk

Przed 80 laty na rynku pojawił się pierwszy motocykl BMW, produkowany seryjnie. Był to model R32...

Przed 80 laty na rynku pojawił się pierwszy motocykl BMW, produkowany seryjnie. Był to model R32, w którym na stalowej rurowej ramie został umieszczony silnik przeciwbieżny. Był on ustawiony poprzecznie do osi pojazdu i zblokowany ze skrzynią biegów. Napęd na tylne koło był przekazywany za pośrednictwem wałka z przegubami. Taki układ stał się charakterystyczny dla jednośladów tej marki.

Kilka lat później pojawił się kolejny motocykl oznaczony biało-niebieską szachownicą BMW. Był wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 750 ccm ze sprężarką. Jego kierowca Ernst Henne ustanowił na nim w 1929 roku motocyklowy rekord prędkości, osiągając szybkość 216,05 km/h. Dziewięć lat później, ten sam kierowca ustanowił "wieczny" rekord prędkości. Motocykl BMW z półlitrowym, doładowanym silnikiem przejechał trasę między Monachium a Ingolstadt z prędkością 279,5 km/h. Jeszcze dziś ta prędkość robi wrażenie. Rekord ten dotrwał aż do 1950 roku.

Mimo posiadania dobrych motocykli i dobrych kierowców, fabryka z Ingolstadt nie zanotowała wielu sukcesów w sporcie motocyklowym. W tej dziedzinie jednym z największych sukcesów było zwycięstwo George'a Meiera w 1939 w kategorii Senior Tourist Trophy na angielskiej wyspie Man. Meier dysponował motocyklem BMW Kompressor z silnikiem o pojemności 500 ccm.

Motocykle BMW były pojazdami pożądanymi przez fanów motoryzacji. W Polsce w okresie powojennym, niemal do końca lat 60. wciąż wiele było jednośladów ze znakiem BMW. Pochodziły one przede wszystkim z zasobów Wehrmachtu. Prawdziwą nobilitacją było posiadanie modelu Sahara, który w tamtych siermiężnych czasach zastępował samochód rodzinny, gdyż oprócz miejsca dla kierowcy i pasażera, dysponował trzecim miejscem w bocznym koszu. Był to bodaj jedyny motocykl z napędzanym kołem wózka. Był to niezawodny pojazd, czemu trudno się dziwić, skoro był konstruowany specjalnie dla Africa Korps, walczącego pod dowództwem "Lisa Pustyni" generała Erwina Rommla.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości