Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37259 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

A4 Avant 1,9 TDI kontra Lybra SW 1,9 JTD

Data publikacji: Autor: Ryszar Polit

Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu i godziwe warunki podróż Wydawać by się mogło, że porównywanie włoskiego stylu Lybry z niemiecką precyzją A4 nie ma sensu. Okazuje się jednak, że Lancia może stanowić konkurencję dla Audi.
Marka Lancia jest w naszym kraju prawie zapomniana, a szkoda, ponieważ model Lybra zasługuje na zainteresowanie. Zrobił na nas tak dobre wrażenie, że postanowiliśmy porównać go z wzorcowym Audi A4. Dla niektórych bowiem, Audi jest wciąż gwarantem najwyższej jakości i poziomu technicznego. Oba auta wybraliśmy w wersji kombi.

 Audi A4 Avant uchodzi za wzór niezawodnego i nowoczesnego pojazdu w swojej klasie. Oferuje sporo miejsca we wnêtrzu i godziwe warunki podró¿

W przeszłości nadwozie typu kombi służyło do przewożenia sporych pakunków, wkładanych do obszernego bagażnika. Lancia Lybra SW jest niew±tpliwie samochodem rzadziej spotykanym na naszych ulicach. Wyró¿nia siê nie tylko ciekawym wygl±dem, lecz równie¿ Teraz czasy się zmieniły, bagażniki kombiaków znacznie zmalały, a specjaliści od marketingu tłumaczą, że na wakacje trzeba zabierać gruby portfel, a nie walizki. Prezentowane samochody, Labcia Lybra SW (Station Wagon) i Audi A4 Avant również zbudowano według nowej mody. Bagażniki są małe, ale za to nadwozia - piękne. Z palety jednostek napędowych oferowanych do obu modeli zdecydowaliśmy się na silniki wysokoprężne.

 

Cechy szczególne

 

Oprócz niezbyt dużych bagażników, co jest cechą obu konkurentów, Audi i Lancia mają zgrabne nadwozia. Audi jest dłuższe i ma nieco większy rozstaw osi od Lancii, co przekłada się na Wysokoprê¿ny silnik 1,9 TDI o mocy 100 KM okaza³ siê wystarczaj±co mocny i oszczêdniejszy ni¿ jednostka napêdowa Lancii. Na wolnych obrotach przestronność wnętrza. W aucie niemieckim jest nieco więcej miejsca na nogi osób siedzących na tylnej kanapie. Wystrój wnętrza i kształt tablicy przyrządów Audi jest zupełnie inny niż w Lancii, w której uwagę zwraca duży wyświetlacz. W obu Dziêki mocniejszemu silnikowi wysokoprê¿nemu 1,9 JTD/115 KM Lancia okaza³a siê autem nieco szybszym od Audi. Podczas normalnej jazdy ró¿nice autach precyzja wykonania wnętrza i jakość użytych materiałów są na wysokim poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 440 l, a Lancii jest o 20 l mniejszy. Po złożeniu tylnej kanapy w obu autach uzyskuje się równą podłogę.

 

Silnik

 

Istotne różnice dotyczą silników stosowanych przez Audi i Lancię. Lybrę napędza wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,9 l i mocy 115 KM zasilana układem common rail. Natomiast silnik Audi zasilany jest pompowtryskiwaczami i z 1,9 l osiąga moc 100 KM. Obie jednostki napędowe są doładowane turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Podczas jazdy nie ma większych różnic między pracą obu silników. Oba są elastyczne i chętne do pracy. Ze względu na zasilanie pompowtryskiwaczami silnik Audi na wolnych obrotach jest głośniejszy i ... zużywa mniej paliwa. W mieście różnica na korzyść Audi wynosi aż 1,4 l na 100 km. Silnik Lancii uzyskuje wyższy maksymalny moment obrotowy i między innymi dlatego, Charakterystyczna dla Audi tablica przyrz±dów mo¿e nie jest piêkna, ale czytelna. Czerwone pod¶wietlenie wska¼ników nie wszystkim siê podoba Lacia jest bardziej dynamiczna od Audi. W codziennej eksploatacji różnica w czasach rozpędzania nie jest aż tak istotna.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne obu pojazdów są bez zarzutu. W Audi zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, pełni ono świetnie swoją rolę. Pewności siebie dodają seryjnie montowane: układ kontroli trakcji – ESP, układ ABS i system Lancia ma ciekawie zaprojektowane wnêtrze, z doskonale widocznym wy¶wietlaczem na konsoli ¶rodkowej. Pokazuje on wskazania komputera pok³ado zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu - ASR. Lancia pozbawiona jest tych udogodnień, oferując w standardzie jedynie układ ABS. Tylne zawieszenie jest również wielowahaczowe, z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona. Zawieszenie Lancii jest bardziej miękkie niż w Audi. Dzięki niskiemu poziomowi hałasu, nawet bardzo długa jazda w obu autach nie jest męcząca, co mieliśmy możliwość sprawdzić. Oba pojazdy są bardzo oszczędne i na trasie bez trudu można przejechać na pełnym zbiorniku ponad 1100 kilometrów. Samochód niemiecki ma skuteczniejszy układ hamulcowy. 

 

Podsumowanie

 

Chociaż Audi ma prawie same zalety, być może nie wszyscy są nim zachwyceni. Dla nabywców poszukujących oryginalnego i nie mniej eleganckiego auta Lybra wydaje się interesującą propozycją. Nie ustępuje Audi jakością wykonania i jest od niego nieco szybsza. Jeżeli Lancii czegoś brakuje to elektronicznych układów -  kontroli trakcji (ESP) i zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu (ASR). Być może dlatego jest tańsza od Audi. Opisywana wersja Lybry SW kosztuje 106 100 zł, za lepiej wyposażonego Audi trzeba dopłacić jeszcze 13 100 zł. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                  Audi A4 Avant               Lybra Kombi

Przestronność wnętrza              +

Silnik                                                                  +

Poziom hałasu                                       remis

Hamulce                               +       

Dynamika                                                             +       

Zużycie paliwa                       +       

Nowoczesność konstrukcji                        remis  

Wyposażenie                         +

 

Wybrane dane techniczne:

 

                           Audi A4 Avant 1,9 TDI     Lybra SW 1,9 JTD

                        

Typ silnika                               diesel                diesel

Ilość cylindrów/zaworów                4/8                    4/8

Pojemność skokowa (cm3):            1896                   1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):    100/4000             115/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 250/1900             275/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):        12,5                   11,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 11,2               10,1

Prędkość maksymalna (km/h):         191                     190

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*:  66                    66

Droga hamowania od 100 km/h (m):   39,8                    40,8

Pojemność bagażnika (dm3):       440/1184              420/1300

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):    70                       60

Zużycie paliwa: trasa/miasto(dm3/100km): 4,5/7,0       4,8/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):                455 x 177 x 143                     447 x 175 x 147

Rozstaw osi (cm):                    265                          260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):2/12             2/12

Cena (zł):                               119 200             106 100 

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                A 4 Avant                             Lybra LS Plus

Poduszki powietrzne                                         6                                           6

Układ ABS                                                       s                                           s

Układ zapobiegający poślizgowi

kół przy ruszaniu ASR                                      s                                           o

Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP            s                                           o

Wspomaganie układu kierowniczego                  s                                           s

Centralny zamek                                             s                                           s

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne      s/o                                        s/s                                    

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka   s                                           s

Klimatyzacja automatyczna/dwustrefowa           s/-                                         -/s

Radioodtwarzacz                                              o                                           s

 

s – wyposażenie seryjne

o – wyposażenie za dopłatą

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Krystianek

    Baaardzo ogólnikowo potraktowano porównanie no ale to chyba miało być ogólnikowo. Zapomniano o alcantarze w Lybrze (skóra zamsz - droższa od normalnej skóry). Błąd graficzny w tabelce niech Was nie zmyli, ze to w Audi jest s/s przy sterowaniu szybami przód i tył. Nie jest nic opisane przy Lybrze o I.C.S. czyli zintegrowanym wielofunkcyjnym komputerze pokładowym połączonym z radiem CD oraz zmieniarką Grundiga. I ABS jest wspomagany przez EBD. I nie ma 6 poduszek powietrznych tylko 4.

  • Krystianek

    W wersji LX, która nadal była tańsza od A4 Avant dokładano już wsio. ASR, ESP, kurtyny, webasto, czyjnik deszczu, Hill holder (zapraszam do wikipedii), tempomat, czujnik parkowania, fotochromowe lusterko wsteczne, dach elektryczny, itd.

  • matias21

    pare uwag: silnik audi jest głośny, a w kategorii hałas remis... wyposażenie tu nie mam pytań, ale widać, że mieli ubogą wersje Lancii, nie ma na kierownicy guziczków i nawet alcantary.

  • Pollack (gość)

    Tak, do testu wzięli najuboższą wersję Lybry, tzw. Business. Wersje Executive, Emblema, Intensa wyposażeniem i oryginalnością przebijają Audi. Ja mam 2,4JTD z silnikiem 150M, do tego oksydowane felgi - jedyny taki egzemplarz w dużym mieście. A za Audi, nawet A8 nikt się już nie ogląda - jest ich tyle, co kiedyś Dużych Fiatów.

  • MON (gość)

    Dokładnie,wzieli najuboższą wersję. Ja mam Intensa sedanik 1.9jtd 116koni.... i co tu pisać ( każdy wie ) czarna perła,felgi warte 2tys.(oryginalne) komputer,ASR,ESP,Hill holder,tempomat,poduszek więcej niż nie jeden na łóżku ma :)....w mieście Giżycko było takie dwie sztuki,teraz po 2 latach już widzę około 8 sztuk (ludzie się przekonują widocznie do nowego,nieznanego-lepszego?) :) ,"pompowane" siedzenie kierowcy na odcinek lędźwiowy (nikt o tym nigdy nie pisze,mało kto wie że jest taki guziczek schowany ) a robi robotę....komfort podczas jazdy,wyciszenie elganckie,nagłośnienie BOSE (rozpisywac nie trzeba),czujniki deszczu,zmierzchu itp.... Zaraz ktoś napisze tyle elektroniki,poczekaj aż zacznie się psuć-czekam ponad 2.5roku i nic.... znajomy ma ponad 6lat lybre i też się nie może doczekać awarii :) a no tak w Polsce przekonanie niemieckie bo niezawodna precyzja ( więcej reklam oglądać proponuję) dla mnie WWgolfy itp to klekoty,każdy model to to samo w środku praktycznie.Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi A4 zdjęcia

Audi A4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi A4 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A4 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł