Opona całoroczna – jak sama nazwa wskazuje – to produkt, który ma służyć zarówno w warunkach letnich, przy upałach, na suchej lub mokrej nawierzchni, jak i w trakcie zimy, kiedy na drodze zalega śnieg, a słupek rtęci w termometrze spada poniżej zera. To spore wyzwanie, bo w grę wchodzi zastosowanie odpowiedniego bieżnika i mieszanki sprawdzającej się w szerokim zakresie temperatur.
Cudów nie ma
Specjaliści twierdzą, że ogumienie tworzone z myślą o konkretnych warunkach pogodowych zawsze będzie lepsze niż uniwersalne. Dlaczego? Miękka mieszanka opon zimowych, bogata w krzemionkę, doskonale spisuje się w niskich temperaturach i zapewnia lepszą przyczepność na mrozie. Ponadto zimówki mają dużą liczbę tzw. lamelek, czyli nacięć poprawiających przyczepność na śniegu. W oponach całorocznych ich liczba musi być mniejsza, aby uniknąć nadmiernego odkształcania się klocków bieżnika przy dużych prędkościach w trakcie jazdy po suchym, nagrzanym asfalcie.
Po co w takim razie producenci wprowadzają na rynek opony całoroczne? U podstaw decyzji o ich wyborze (zamiast dwóch kompletów: letniego i zimowego), w większości przypadków stoi argument finansowy, a dokładniej rzecz biorąc – oszczędności wynikające z możliwości uniknięcia sezonowej wymiany ogumienia.
„Opony całoroczne, choć pozwalają na pewne oszczędności, skierowane są do dość wąskiej grupy kierowców. Należą do nich przede wszystkim osoby jeżdżące niewiele, czyli kilka tysięcy kilometrów w ciągu roku, poruszające się głównie w obrębie miasta oraz posiadające samochody o niskiej mocy silnika” – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz z AlejaOpon.pl.
„Przed oponami całorocznymi stawia się nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach, a to nie jest możliwe. W niskich temperaturach opony całoroczne nie zapewnią przyczepności takiej, jak zimowe, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będą hamować tak skutecznie, jak letnie. W dodatku miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. W związku z tym opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon stworzonych z myślą o konkretnej porze roku” – twierdzą eksperci z Motointegrator.pl.
Ich zdaniem jedyną zaletą używania ogumienia całorocznego przekładającą się na bezpieczeństwo jest to, że dzięki niemu kierowca jest lepiej przygotowany na nagłe zmiany aury i niespodziewane opady śniegu.
[page_break]
Test prawdę Ci powie
Tezy o konieczności pójścia na kompromis w przypadku opon całorocznych potwierdzają wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez niemieckie ADAC. Wzięło w nim udział siedem modeli ogumienia całorocznego, przy czym tylko dwa – Michelin CrossClimate i Vredestein Quatrac 5 – zanotowały wynik stawiający je na równi z dobrymi (chociaż nie bardzo dobrymi) zimówkami. Trzem oponom przyznano oceny dostateczne, a dwóm – Bridgestone A001 i Hankook Kinergy 4S H740 XL – niedostateczne.
Co ciekawe, CrossClimate – przynajmniej według Michelin – nie jest oponą całoroczną, a… letnią posiadającą jednocześnie homologację zimową. Jak zwał, tak zwał – wynik ma przyzwoity, chociaż tę samą notę uzyskał Vredestein Quatrac 5, którego bez żadnego skrępowania i marketingowego zadęcia producent określa mianem ogumienia całorocznego.
Przeglądając tabelę z wynikami ADAC należy wziąć pod uwagę, że w Niemczech im niższa uzyskana ocena, tym wynik jest lepszy. To przeciwieństwo polskich standardów, gdzie zwykle wyższa ocena oznacza lepszy wynik. Nie zmienialiśmy jednak metodologii, aby nie wprowadzać zamieszania.
Test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 V (do 240 km/h). Próby wykonano na Volkswagenie Golfie VII
Marka/model | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Jazda po śniegu | Jazda po lodzie | Hałas | Oszczędność paliwa | Odporność na zużycie | Ocena końcowa | |
Procentowa wartość oceny | 15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | 100% | |
Michelin CrossClimate XL | 2,2 | 2,5 | 3,4 | 2,3 | 2,7 | 1,6 | 1,5 | | |
+ Najlepsze w teście wyniki na suchej i mokrej nawierzchni oraz pod kątem wpływu na spalanie i zużycie ogumienia – Słabe na śniegu | |||||||||
Vredestein Quatrac 5 | 3,4 | 3,4 | 2,8 | 2,4 | 2,9 | 1,8 | 2,0 | 3,4 | |
+ Relatywnie niski wpływ na zużycie paliwa – Słabe na suchej i mokrej nawierzchni, niezbyt dobre również na śniegu | |||||||||
Nokian Weatherproof XL | 3,8 | 2,9 | 1,8 | 2,9 | 2,8 | 2,2 | 2,5 | 3,8 | |
+ Najlepsze wyniki na śniegu – Słabe na suchej nawierzchni, niezbyt dobre również na mokrej i lodzie | |||||||||
Goodyear Vector 4Season G2 XL | 3,9 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,7 | 2,1 | 2,0 | 3,9 | |
+ Jeden z dwóch najlepszych wyników na mokrej nawierzchni, dobre też na śniegu i lodzie – Słabe na oblodzonej nawierzchni | |||||||||
Pirelli Cinturato All Season | 3,8 | 3,1 | 3,9 | 2,3 | 3,1 | 2,0 | 2,0 | 3,9 | |
+ Relatywnie dobre na oblodzonej nawierzchni – Słabe na suchej i zaśnieżonej nawierzchni | |||||||||
Bridgestone A001* | 4,2 | 2,8 | 4,9 | 2,9 | 3,3 | 2,8 | 2,5 | 4,9 | |
+ Brak – Bardzo słabe na suchej i zaśnieżonej nawierzchni, relatywnie wysoki wpływ na zużycie paliwa | |||||||||
Hankook Kinergy 4S H740 XL | 4,0 | 5,0 | 2,7 | 2,6 | 3,2 | 1,8 | 2,5 | 5,0 | |
+ Relatywnie niski wpływ na zużycie paliwa – Bardzo słabe na mokrej nawierzchni, słabe także na suchej | |||||||||
Dla porównania** | | ||||||||
Dobra opona letnia | 1,4 | 2,0 | 5,5 | 4,0 | – | 2,8 | – | 5,5 | |
+ Szczególnie dobre na suchej i mokrej nawierzchni – Bardzo słabe na śniegu i słabe na oblodzonej nawierzchni | |||||||||
Dobra opona zimowa | 3,6 | 2,1 | 2,4 | 2,8 | – | 2,5 | – | 3,6 | |
+ Szczególnie dobre na mokrej nawierzchni, dobre na śniegu – Słabe na suchej nawierzchni (testowane latem) |
LEGENDA: 0,5-1,5 – bardzo dobry; 1,6-2,5 – dobry; 2,6-3,5 – zadowalający;**3,6-4,5 – dostateczny; 4,6-5,5 – niedostateczny**
* przygotowywana do wprowadzenia do produkcji
** opony letnie i zimowe również były testowane, przy czym całkowita liczba punktów nie uwzględnia wyników w próbach hałasu i odporności na zużycie
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?