Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Akcyza. Co proponuje Ministerstwo Finansów?

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. Archiwum Żadne wiążące decyzje na temat zmian w przepisach dotyczących akcyzy jeszcze nie zapadły. Dziś senatorowie będą debatować nad propozycjami regulacji prawnych.

Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.

Początkowo Ministerstwo Finansów chciało na nowych zasadach naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. Największą akcyzą objęte miały zostać starsze pojazdy. Teraz ma pojawić się kolejne kryterium, tzw. wskaźnik deprecjacji.

Redakcja poleca:

10 najbardziej irytujących zachowań kierowców
Te auta są najmniej awaryjne
Mistrzowie parkowania w akcji

Z nieoficjalnych informacji wynika, że aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.

Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:

•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90

Jak zakłada ministerstwo, zmiany mają promować nowsze auta i te, spełniające wyższe normy emisji spalin. W efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, a skutkiem ma być poprawa stanu technicznego pojazdów.

W odniesieniu do aut o niskich i średnich pojemnościach silnika (do 2,0 l) i w wieku do 11 lat, proponowane wartości akcyzy są zbliżone do obecnych. Niekiedy są nawet niższe. Stawki wzrosną dla pojazdów starszych niż 12 lat, spełniających normy Euro III i niższe. Stawki akcyzy wzrosną w niewielkim stopniu dla niskich pojemności i w większym dla pojazdów o wysokiej pojemności. W projekcie nie wspomina się o samochodach hybrydowych i elektrycznych.

Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych

 Pojemność silnika

EURO 6

EURO 5

EURO 4

EURO 3 i starsze

od 2016 r.

od 2010 r. do 2015 r.

od 2005 r. do 2009 r.

od 2000 r. do 2004 r. i starsze

poniżej 1199 cm 3

1 000

2 000

2 300

3 500

1200–1499 cm 3

1 500

2 400

2 550

8 000

1500–1999 cm 3

1 950

3 120

3 320

10 000

2000–2499 cm 3

9 000

18 000

20 700

29 000

2500–2999 cm 3

14 000

25 000

32 000

40 000

3000–3499 cm 3

20 000

36 000

46 000

57 000

3500–3999 cm 3

27 000

42 000

62 000

76 000

4000 cm3 i powyżej

35 000

55 000

80 000

98 000

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marcin (gość)

    Spora część pojazdów z rocznika 2000- 2004 wyprzedzała oficjalne wymagane normy i posiadały normę spalin euro 4 ,która była oficjalnie wymagana od 2006 roku , zanim zacznie się coś zmieniać w prawie trzeba wiedzieć coś o normach ,albo się kierujemy rocznikiem albo normą spalin !!!

  • Pis killer (gość)

    Tak to jest na górze trzęsie mały fanatyczny debil który nie wie co to samochód!! Żenada albo euro albo rocznik barany!

  • maniek (gość)

    nigdy więcej PiSu!!!

  • Czy wiecie o czym dyskutujecie? (gość)

    Przy nabyciu używanego auta w kraju nie płaci się akcyzy. Trzeba zwozić zza granicy jak już tyle aut w kraju jest?

  • Piotr (gość)

    To jest chory Rząd kogo stac na mowe samochody chyba tylko ich złodzieji .Nie maja pojecia ile teraz wraków po drodze bedzie jezdziło

  • azx (gość)

    To co proponują to bandyctwo!!!! Absurdalnie wysoką akcyzę chcą dowalić najbiedniejszym. I w ten oto sposób biedniejsi będą kupować jeszcze starsze wraki bo 1/3 lub połowa wartości pojazdu to będzie akcyza! Ponad 9 milionów kierowców to spory elektorat wyborczy więc mam nadzieję że się PIS opamięta jeżeli chce wygrać następne wybory!!!!!!!

  • kolo (gość)

    tak były wpływy do kasy państwa a tak będzie zero strzał w kolano polacy siadamy na skutery

  • NormalnyPL (gość)

    Spokojnie Panowie, po przeliczeniu współczynnika deprecjacji auto z roku 2008 pojemność pomiędzy 1500 cm3 a 1999 cm3 i cenie 4000 euro stara akcyza wyniesie 545 zł a nowa akcyza odpowiednio 768 zł. 200 zł różnicy przy całym koszcie w granicach 20 tys zł to chyba nie jest tak strasznie.

  • matematyk (gość)

    Jak to liczysz 3320x0,7=2324

  • alejazdapl (gość)

    NormalnyPL, jak ty to liczyłeś? nowa akcyza nie wyniesie czasem 2400zł za auto z roku 2008 pojemność pomiędzy 1500 cm3 a 1999 cm3?

  • Robson (gość)

    To jest pod dealerow nowych aut ustawione. Od roku do 5 lat bedzie znacznie wyzsza oplata. Stare smiecie i tak beda zalewac rynek

  • zbychu (gość)

    Peugeot 407 rok 2008 2,7 HDI, po staremu 18,6% od wartości auta, to jest mniej wiecej 3000, po nowych stawkach 32000x(1-0,7) to jest 9600 !!!! Kogoś popier...

  • Znam Mariusza (gość)

    Kłamliwe psy! Twierdzą, że nie ma zwiększyć to wpływów do budżetu, więc po co jakieś "uszczelnienie"? Po drugie twierdzą, że ma to zachęcić do kupowania nowszych, a na nowsze właśnie podnieśli!!! Banda nieudaczników i kłamców!

  • NormalnyPL (gość)

    Zbychu pokazał wzór "stawka x (1-P) = należna akcyza" P to jest współczynnik deprecjacji. Do 2000 cm3 jest w miare normalnie.

  • NormalnyPL (gość)

    Z pojemnością powyżej 2000cm3 to "lekko" im się popierd... Ogólnie tak powinno być, że akcyza powinna być zależna od rocznika i pojemności, nie będzie kombinacji z wpisywaniem mniejszej kwoty na fakturze. Jeden wpisze uczciwie a inny będzie oszukiwał. Tak czy inaczej robią to tylko dla wyciągnięcia dodatkowej kasy na swoje 500+ i inne gówna.

  • zbychu (gość)

    Jak masz Porsche Cayenne 2008 rok wartosć ok 90 tys porównwac z Peugeotem 407 2008 rok wartości 18 tys zl? I dla obu ta sama wartośc akcyzy 9600??? W przypadku Peugeota jest to połowa wartości auta. To jest bubel prawny, ktoś ma nierowno pod sufitem jesli takie rzeczy wymysla!!!

  • zbychu (gość)

    Jesli powodem wprowadzania zmian było zaniżanie wartości z silnikami pow 2l przez rzeczoznawców itd., to wystarczyło ustalić te stawki, przecież mają te swoje średnie ceny rynkowe wg. eurotaxu, zrobiliby 8% pow 2litrów i wyszliby na tym lepiej, a tu znów jakieś chore wymysły..

  • Polak z niższymi zarobkami (gość)

    Głosowałem na PiS ale jak wprowadzą tą nową akcyze to mojego głosu już nie dostaną. Nie stać mnie na nowszy samochod , jeżdżę autem z 1999r dużym kombi aby przewieźć rodzinę i nim zarabiać, mam też duży silnik pow.2000 bo taki świetnie sprawuje się na gazie. Do tej pory wymieniałem auto co 3 lata za około 7-8 tysięcy, nie koniecznie na nowszy ale na lepszy stan techniczny. Teraz przyjdzie mi chyba wciąż remontować ten sam samochód a efekt będzie taki że będzie to coraz bardziej niebezpieczne dla mnie, mojej rodziny i innych użytkowników na drodze.

  • Adam (gość)

    Mi wychodzi ,że auta powyżej 2000-2500 czym auto młodsze to akcyza droższa przykład rok 2005 2200cm według tabeli 18000x [ 1 -0,65]==6.300 auto o tej samej pojemności 2000r 29 000x [1-0,90] =2.900zl

  • muniek997 (gość)

    Zenada!

  • muniek997 (gość)

    Jednak dodam komentarz bo nie moge juz patrzec na glupote rzadzacych A co to jest akcyza bo w Czechach jej nie ma na samochody ano jest to danina dla Panstwa . Pan Morawiecki i jego swita nie rozumie ze duze silniki przyniosa duze wplywy do kasy Naszego Lupiacego podatnika Panstwa. Tak tak i to bardzo duze z paliwa ktore bedziemy kupowac a wiadomo ze duze silniki wiecej pala po co ograniczac ich napyw do Polski.Czego my znowu chronimy i w jakim celu . Po co jakies ograniczenia preferencje na mlodsze czy z mniejsza poj. Dlaczego nasze Panstwo ma kierunkowac nam co mamy kupowac to jest chora polityka .Akcyzy nie powinno byc w ogole Samochod powinno sie wrescie traktowac normaalnie a nie jako luksus Kupujac auta z duzym silnikiem liczymy sie z drozsza eksploatacja szybciej zuzywaja sie klocki tarcze i opony wymieniamy wiecej oleju a wszystko przeciez jest oblozone vatem No ale banda z rzadu tego nie rozumie to sie nazywa krotkowzrocznosc zlupic podatnika w danej chwili

  • muniek997 (gość)

    Tylko ze ciemny lud juz niedlugo bedzie mial dosyc tego kabaretu i wystawi odpowiedni mandacik dla rzadzacych nauczmy sie czerpac dobre przyklady z innych w Niemczech caly vat jest do odliczenia z samochodu u nas jak zwykle sie kombinuje samochod rejestruje sie za 200 euro z zagranicy i nikogo nie obchodzi ile ma lat czy poj.silnika musi byc sprawny technicznie i przejsc Niemieckie badanie techniczne Zlikwidujcie te 500 plus ktorymi wygraliscie wybory a dajcie ludziom wiecej zarobic zlikwidujcie chory podatek od zarobkow wprowadzcie kwote wolna od podatku 1355x12= 16260 bo skoro jest to placa minimalna to nie powinna byc opodatkowana.Jest wiecej rzeczy ale po co ja to pisze przeciez wy wiecie tylko jak lupic podatnika i macie w nosie glosy ludzi ktorzy placa podatki .ZENADA

  • DIGMECHANIK (gość)

    Witam nowa akcyza to po prostu skok na kasę. Kupiłem własnie Forda Kuga z 2011r. z silnikiem 2.0 i zapłaciłem bez żadnej opini i zdjęc 960 zł akcyzy w myśl nowych przepisów 3200x 0.6 to 1920. I jak sie ma stwierdzenie ze nie wzrośnie. Dlaczego wogle zmienia sie te przepisy gdy są proste i jasne. Bajka o nadużyciach jaką ministerstwo nas karmi to mrzonka, Każdy kto trochę orientuje to wie że wartość od jakiej jest naliczona akcyza zależy od urzędnika w urzędzie celnym to On sprawdza wartość w eurotax. czyli teraz łatamy budzet tylko żeby nie okazało się z tych nowych stawek wyjdzie lipa.

  • KOMIS (gość)

    PRAWIDŁOWO NA STARE GRATY 2005 I STARSZE ZAKAZ SPROWADZANIA ,TE GRATY MAJĄ PO 600 TYS KM A W POLSCE 165 TYŚ PODŁOGI DZIURAWE ,WYTYNKOWANE ,I OSZUKUJĄ TYCH POTENCJALNYCH NABYWCÓW HANDLARZE TO OSZUŚCI I ZŁODZIEJE

  • hh (gość)

    Z tym wzorem jest coś nie tak, wg tego im nowsze tym akcyza wieksza (jak wsp D odejmiemy od 1)

  • mario (gość)

    Złodzieje to Ci którzy wprowadzili akcyzę 18,6%. Nareszcie konkretne nowe samochody z V6 będą tańsze. Już czekam na zmianę cennika swojej ulubionej marki. Zaznaczam że nie jestem za pis ale uważam że rozsądnym i zdrowym wyborem jest 2-3 letnie clio fiesta itp a nie jakiś stary trup typu passat lub A6 z przebiegiem realnym 300 tys z roku 2008. Ludzie akurat ta ustawa jest dla waszego dobra. Za mniej i taniej będziecie jeździć i w warsztacie zostawicie połowę kasy za naprawy. Rozumiem tylko trochę sąsiad może się śmiać że macie teraz takie małe autko... Ale może kiedyś nasz naród dorośnie do tego że wielkość auta nie jest wskaźnikiem luksusu.

  • Tomek (gość)

    Chore przepisy tak jak ten cały Pis z Kaczyńskim na czele

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości