Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Akcyza na samochód. Będzie obniżka?

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. materiały prasowe Senat pracuje nad zmianami w ustawie o podatku akcyzowym. Co to oznacza dla osób importujących auta, jeśli zmiany wejdą w życie?

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 - import,

- nabycie wewnątrzwspólnotowe,

- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2 l.

Redakcja poleca:

Toyota Corolla X (2006 - 2013). Czy warto kupić?
Części samochodowe. Oryginał, czy zamiennik?

Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC

Poprawka zakłada obniżenie stawki akcyzy z 18,6 na 8%. Co to oznacza w praktyce? Przykładowo sprowadzając do kraju Audi A6 z silnikiem o pojemności 2.7 l za 35 tys. zł, obecnie zapłacimy 6600 zł akcyzy. Nowa stawka wyniosłaby 2800 zł.

Takie zmiany mają na celu zwiększenie sprzedaży aut w Polsce i wzrost importu. W ten sposób mógłby także zostać ukrócony proceder omijania wyższej stawki akcyzy. Akcyzę płacą wyłącznie posiadacze osobówek, ale często klasyfikują pojazd do innej grupy, aby uniknąć kosztów. Auto zatem klasyfikowane jest jako ciężarowe przeznaczone do transportu towarów, czy jako pojazd specjalny.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ramas (gość)

    W żadnym kraju europejskim (nie tylko unijnym) nie ma podatku akcyzowego (ani jemu podobnego) od pojazdów samochodowych, maszyn budowlanych, jednośladów w tym motorowerów. To rząd Leszka Millera czyli koalicja SLD-UP w latach 2001-2003 wprowadził ten podatek celem ograniczenia importu prywatnego. Tajemnicą poliszynela był fakt, że uczyniono to w odpowiedzi na sugestię lobby dilerów nowych samochodów, którzy w tamtym czasie wywodzili się głównie z dawnej nomenklatury ( jeszcze w 2005/06 w takim np. Rzeszowie czy w Bydgoszczy niemal każdy salon samochodowy należał do emerytowanych oficerów PRLowskiego MSW i MON oraz ich agentury TW). Wejście na rynek polski przedstawiciela każdej zagranicznej marki było usankcjonowane przyznaniem ludziom resortów siłowych PRL koncesji na sprzedaż wymienionych.

  • jokoono (gość)

    niestety ramas masz rację, dlatego dobra zmiana jest naprawdę potrzebna...

  • Danio (gość)

    A czy oni czasem nie mieli tego wyższego progu akcyzowego obniżyć do 4,6% a nie jak w artykule 8%?!

  • alt (gość)

    @Danio tak tak! miało być zdecodowanie niżej niż 8

  • tran (gość)

    Totalne bzdury piszesz ramas. Akcyza przy pierwzej rejestracji auta jest w wielu krajach europejskich. Przyklady: Austria, Norwegia, Dania.

  • 9;;;o (gość)

    tran, norwegia nie jest w Uni, ma tylko granice shengen czy jak to się zwie

  • gosc (gość)

    w wielu krajach EU sa jakies podatki od samopchodow niekoniecznie nazywane akcyza, co w praktyce oznacze ze ceny "duzych" samochodow sa zdecydowanie wyzsze niz w Polsce. Sprawdzcie na przyklad Holandie. Oczywiscie sa tez kraje gdzie placi sie mniej niz w Polsce, ale Polska i tak najgorzej nie wyglada porownojac do innych panstw EU, np. nie placimy podatku drogowego, a paliwo tez nie jest najdrozsze w unii.

  • troll (gość)

    "Polska i tak najgorzej nie wyglada porownojac do innych panstw EU" Sraty taty łeb kudłaty. Co ty piszesz? Np. w Niemczech zarobki są przeciętnie 4 razy wyższe niż w PL. Paliwo w podobnej cenie. Samochody w podobnej cenie. Ubezpieczenie w DE jest droższe. Reasumując koszty utrzymanie i jazda autem w De w stosunku do zarobku jest dużo niższa. A ile jeżdżą wystarczy wejśc na mobile.de i zobaczyć przebiegi aut. Więc nie wypisuj głupot, a podatek drogowy płacisz w paliwie i to nie mały.

  • GOŚĆ (gość)

    Mogę płacić większą akcyzę za paliwo zapłacę więcej ale poproszę o zarobki unijne a nie prowincji UNI Polsce !!!!!!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości