Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Akcyza na samochód. Będzie podwyżka? Zapadła decyzja

Data publikacji: Autor: Paweł Piątek

Fot. Lucyna Nenow Była wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas wrześniowej konferencji poświęconej innowacyjnemu ekosystemowi dla elektromobilności poinformowała, że rozważany jest powrót do regulacji podnoszącej akcyzę na samochody używane.

Akcyza na samochód. Będzie podwyżka?

 - Rozważamy powrót do regulacji, która była opracowana w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane" - powiedziała wicepremier Jadwiga Emilewicz. Wypowiedź padław połowie września podczas konferencji prasowej "Innowacyjny ekosystem dla elektromobilności. Wyniki programu akceleracyjnego Pilot Maker Elektro ScaleUp".

Jadwiga Emilewicz straciła stanowisko w rządzie i wszystko wskazuje na to, że pomysł podwyżek upadł.

- W Ministerstwie Finansów nie pracujemy nad podwyżką stawek podatku akcyzowego od samochodów, ale mamy projekt, który ma eliminować oszustwa w tej  branży, a także projekty informatyczne ułatwiające obsługę akcyzy" - poinformowało biuro prasowe resortu finansów.

Stawki akcyzy na samochód 

Obecnie obowiązują następujące stawki podatku akcyzowego:

3,1% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności do 2000 cm3

18,6% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności powyżej 2000 cm3

Nowe samochody hybrydowe od 1 stycznia 2020 roku zostały objęte o połowę niższą akcyzą. Jeśli chodzi o hybrydy o pojemności silnika do 3,5 litrów, stawka akcyzy wynosi 9,3% zamiast 18,6%, a w przypadku aut o pojemności silnika do 2 litrów stawka wynosi 1,55% zamiast 3,1%.

Akcyza na samochód. Nielegalny proceder

Pojazdy ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t są zwolnione z akcyzy. Importerzy unikają płacenia akcyzy za auta osobowe, rejestrując je w kraju niezgodnie z prawdą jako ciężarowe lub specjalne o dmc do 3,5 tony. To szczególnie korzystne w przypadku samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. W tym przypadku obowiązuje akcyza w wysokości 18,6 proc. wartości rynkowej auta.

Zobacz także: Jazda podczas burzy. O czym trzeba pamiętać?

Akcyza na samochód. Kiedy trzeba zapłacić?

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium RP
  • pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe (samochód przemieszczany jest z terytorium innego państwa członkowskiego UE na teren Polski).

Wynika z tego, że akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i używanych.

Ile aut importują Polacy?

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów we wrześniu był najwyższy w tym roku. Do kraju sprowadzono łącznie 88 626 sztuk pojazdów. To o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • leshido (gość)

    Przecież w UNI nie ma akcyzy

  • Bogdan (gość)

    My Polaqcy i tak jesteśmy udupieni podatkami- unia kazała( h. tuskowi podnieść do 23% i zlikwidować porty) VAT w niemczech 18 % a w polsce 23% dlatego niemcy zbierają dużo wiecej niz polacy. Gdyby obniżono vat do 18% polska więcej by zyskała niż teraz i dotychczas uciekaaało.

  • Piotr (gość)

    I dobrze. Przestanie się ściągać wraki, picować i cwaniaczyć. Auta że szkodą całkowitą albo z przebiegiem pół miliona km. Już dawno powinni zrobić z tym porządek. 80 procent aut na rynku to złom z zagranicy.

  • maniek (gość)

    Może mniej wraków trafi, ale czy będą kupować to nie wiem... może jakby zmniejszyli akcyzę na te nowe niskoemisyjne to wtedy i coś by ruszyło. Sam już myślę o zakupie camry hybrydowej, wygodna limuzynka

  • Nik (gość)

    A u dilera banana, albo przystanku autobusowego nie trafisz? Mnie nie stać na nowy. W takim sensie, że: robią łaskę, że sprzedają Ci auto. W salonach mają wyrąbane na klientów. Nowe auta to kupa,, g". Psują się na potęgę. Elektryki!? To tak jak by na początku XX wieku kupować samolot, bo jest, bo lata. Elektryki są niedorobione i niedostosunkowane ( od " stosunek"). Niecałe 400 km zasięg. No co? Fajanswagen EEEEEEEEE (mamo zrobiłem) i3 to dopiero jakość. Elektronika to późne lata 40te i wczesne 50te. No to ja wolę użewmi.

  • Piotr (gość)

    Zarabiamy 700 euro średnio,kupujemy to na co jest nas stač.Palce w tym maczają salony.Nowe auta to szajs.Znowu nas wydymają,

  • MAK (gość)

    A co szanowny rząd ma do zaoferowania dla osób kupujących auta EURO 6, elektryki, hybrydy i pług in ? Tylko bez wykrętów i mydlenia oczu. Na odpowiedź nie warto czekać i tak nas okradniecie a kasę rozdacie i kupicie kolejne świerszczyki lokalne. Demokracja kosztuje 70 mln w błoto pana sasina też by kilkuset Klientom pozwoliło wymienić auta na EKO. Czy pojazd o pojemności 1958 ccm a 2200 czy 2300 euro 6 bardziej zanieczyszczają środowisko - różnica 200 czy 300 ccm3 nie ma znaczenia jest to ordynarny zamach na kasę kierowców! Wstyd i hańba gdzie panie morawiecki jest 1 000 000 aut elektrycznych ? Gdzie prototyp ? Jak jacht fundacji narodowej pomysł zmienił się w kolejne szambo. Stempka promu też rdzewieje. Może 1 normalny pomysł lepiej zrealizować niż obwieszczać 500 na minutę i nic nie zrealizować. Nie jestem za PO ale plebiscyt PIS to paraolimpiada zarządzania państwem. Dzielić i rządzić oto motto obecnej ekipy a my kierowcy płacz i płać

  • Polak (gość)

    Ja się zastanawiam czemu akcyza do 2 litrów a nie do 2,3 dużo większa pojemność nie a akcyza tak a tyle dobrych aut czeka a tu bariera podatku z kapelusza Pana ministra

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości