Akcyza na samochód. Kiedy trzeba zapłacić?
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium RP
- pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu
- nabycie wewnątrzwspólnotowe (samochód przemieszczany jest z terytorium innego państwa członkowskiego UE na teren Polski).
Wynika z tego, że akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i używanych.
Akcyza na samochód. Zmiany w 2021 roku
W 2021 r. obowiązywać będzie preferencyjna – niższa o 50 proc. akcyza na auta hybrydowe typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka.
W przypadku hybryd typu plug-in wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 2 litrów akcyza wyniesie więc 1,55 proc. (zamiast 3,1 proc.), powyżej 2 litrów - 9,3 proc. (zamiast 18,6 proc.).
To małe pocieszenie dla dilerów pojazdów, bo w większości przypadków zapis ten oznacza, że cena takich samochodów będzie niższa raptem o 1,55 proc. Większość aut hybrydowych ma silniki poniżej 2 litrów pojemności, czyli w ogólnym rozrachunku zmiana ta może być mało zauważalna dla nabywców.
Niższa akcyza obowiązywała także w 2020 r., ale zgodnie z pierwotnymi założeniami, preferencyjne traktowanie tego typu aut miało zakończyć się wraz z końcem roku. Przypominamy, że zwykłe hybrydy zostały objęte obniżoną akcyzą bezterminowo.
Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?