Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Akcyza na samochód. Dla kogo niższa? Zmiany w 2021 roku

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Preferencyjne stawki akcyzy na hybrydy typu plug-in miały obowiązywać tylko do końca 2020 roku. Okres ten został jednak wydłużony.

Akcyza na samochód. Kiedy trzeba zapłacić?

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium RP
  • pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe (samochód przemieszczany jest z terytorium innego państwa członkowskiego UE na teren Polski).

Wynika z tego, że akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i używanych.

Zobacz także: Kropki i paski na oponach. Co oznaczają?

Akcyza na samochód. Zmiany w 2021 roku

W 2021 r. obowiązywać będzie preferencyjna – niższa o 50 proc. akcyza na auta hybrydowe typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka.

W przypadku hybryd typu plug-in wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 2 litrów akcyza wyniesie więc 1,55 proc. (zamiast 3,1 proc.), powyżej 2 litrów - 9,3 proc. (zamiast 18,6 proc.).

To małe pocieszenie dla dilerów pojazdów, bo w większości przypadków zapis ten oznacza, że cena takich samochodów będzie niższa raptem o 1,55 proc. Większość aut hybrydowych ma silniki poniżej 2 litrów pojemności, czyli w ogólnym rozrachunku zmiana ta może być mało zauważalna dla nabywców.

Niższa akcyza obowiązywała także w 2020 r., ale zgodnie z pierwotnymi założeniami, preferencyjne traktowanie tego typu aut miało zakończyć się wraz z końcem roku. Przypominamy, że zwykłe hybrydy zostały objęte obniżoną akcyzą bezterminowo.

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Paweł (gość)

    Coś tu się pomyliło. Pluginy do 2 litrów maja stawkę 0%, ale HEV (nie Plug-iny - samoładujące się) 1,55%. Warto zgłębić temat zanim wprowadzi się czytelników w błąd (niektórych)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości