Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcyza na samochód. Rząd chce zmian. Czy to koniec z unikaniem płacenia podatku?

Mariusz Michalak
Fot. Lucyna Nenow
Fot. Lucyna Nenow
Aby uniknąć płacenia akcyzy, auto osobowe rejestrowane jest jako ciężarowe. Jak szacuje Ministerstwo Finansów, w ten sposób budżet traci blisko 33 mln zł rocznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.

Stawki akcyzy na samochód 

Obecnie obowiązują następujące stawki podatku akcyzowego:

3,1% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności do 2000 cm3

18,6% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności powyżej 2000 cm3

Nowe samochody hybrydowe od 1 stycznia 2020 roku zostały objęte o połowę niższą akcyzą. Jeśli chodzi o hybrydy o pojemności silnika do 3,5 litrów, stawka akcyzy wynosi 9,3% zamiast 18,6%, a w przypadku aut o pojemności silnika do 2 litrów stawka wynosi 1,55% zamiast 3,1%.

Akcyza na samochód. Nielegalny proceder

Pojazdy ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t są zwolnione z akcyzy. Importerzy unikają płacenia akcyzy za auta osobowe, rejestrując je w kraju niezgodnie z prawdą jako ciężarowe lub specjalne o dmc do 3,5 tony. To szczególnie korzystne w przypadku samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. W tym przypadku obowiązuje akcyza w wysokości 18,6 proc. wartości rynkowej auta.

Akcyza na samochód. Kiedy trzeba zapłacić?

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium RP
  • pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe (samochód przemieszczany jest z terytorium innego państwa członkowskiego UE na teren Polski).

Wynika z tego, że akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i używanych.

Akcyza na samochód. To ma się zmienić

Ustalenia które przyjął Stały Komitet Rady Ministrów, zakładają że importerzy aut ciężarowych oraz specjalnych o dmc do 3,5 tony będą musieli uzyskać potwierdzenie braku obowiązku zapłacenia akcyzy. Bez tego nie będą mogli zarejestrować pojazdu.

- Wymóg uzyskania i przedłożenia przy rejestracji pojazdu dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy od samochodów ciężarowych lub specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przyczyni się do uszczelnienia systemu opodatkowania samochodów osobowych - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Akcyzą zostanie również objęty zakup samochodu osobowego, który został sprowadzony z państwa Unii Europejskiej, ale nie jest jeszcze zarejestrowany w Polsce, jeśli nie została zapłacona za niego akcyza.

Akcyza na samochód. Będzie kontrola

Organy podatkowe zweryfikują także auta już zarejestrowane jako ciężarowe i dzięki temu zwolnione z akcyzy. Aktualnie takie samochody często są ponownie przerabiane na samochody osobowe po zalegalizowaniu na terenie kraju.

Akcyza na samochód. Od kiedy zmiany?

Planowano, aby zmiany weszły w życie 1 września 2020 roku. Tak się jednak nie stanie, a dokładna data od kiedy przepisy zaczną obowiązywać, nie jest jeszcze znana.

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty