Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Akcyza. Od czego ma zależeć i ile wyniesie?

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. Archiwum Komisje budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i komisja ustawodawcza poparły przygotowane przez Ministerstwo Finansów propozycje zmian w akcyzie od aut.

Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.

Zgodnie z projektem akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin. Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji.

Redakcja poleca:

10 najbardziej irytujących zachowań kierowców
Te auta są najmniej awaryjne
Mistrzowie parkowania w akcji

Aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu. Im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia auto, tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania.

Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:

•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90

Jak zakłada ministerstwo, zmiany mają promować nowsze auta i te, spełniające wyższe normy emisji spalin. W efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, a skutkiem ma być poprawa stanu technicznego pojazdów.

W odniesieniu do aut o niskich i średnich pojemnościach silnika (do 2,0 l) i w wieku do 11 lat, proponowane wartości akcyzy są zbliżone do obecnych. Niekiedy są nawet niższe. Stawki wzrosną dla pojazdów starszych niż 12 lat, spełniających normy Euro III i niższe. Stawki akcyzy wzrosną w niewielkim stopniu dla niskich pojemności i w większym dla pojazdów o wysokiej pojemności. W przypadku samochodów hybrydowych, naliczona akcyza będzie dla takich pojazdów pomniejszana o 20%.

Teraz zmianami w prawie zajmie się Sejm. Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych

 Pojemność silnika

EURO 6

EURO 5

EURO 4

EURO 3 i starsze

od 2016 r.

od 2010 r. do 2015 r.

od 2005 r. do 2009 r.

od 2000 r. do 2004 r. i starsze

poniżej 1199 cm 3

1 000

2 000

2 300

3 500

1200–1499 cm 3

1 500

2 400

2 550

8 000

1500–1999 cm 3

1 950

3 120

3 320

10 000

2000–2499 cm 3

9 000

18 000

20 700

29 000

2500–2999 cm 3

14 000

25 000

32 000

40 000

3000–3499 cm 3

20 000

36 000

46 000

57 000

3500–3999 cm 3

27 000

42 000

62 000

76 000

4000 cm3 i powyżej

35 000

55 000

80 000

98 000

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • dobrazmiana (gość)

    Za pentastar 3,6 zapłacimy teraz ok 30% zamiast 18 jak wcześniej. Nie ma jak dobra zmiana. najgorsze jest to, że gdy już ci popaprańcy upadną, bo kiedyś sie to stanie, to nowy rząd nie zmniejszy tych stawek przez najbliższe conajmniej dziesięc lat

  • oLA (gość)

    A co jeśli auto jest stare ale Euro ma wyższe? Ja mam np. starą corsę z 92, ale ona ma euro 4 to mam brać pod uwagę euro czy wiek? Straszny bubel, już widzę jaki chaos będzie.

  • marcin (gość)

    Ten artykuł wprowadza w błąd. Koszt akcyzy to (P = S x (1 - D)), gdzie : S to wartość z tabeli, a D współczynnik deprecjacji

  • Komentarz usunięty.
  • gosciu (gość)

    pytanie jak poprzednik - co jeżeli euro 5 ale 2016 r ? jaka podstawa jest brana?

  • Komentarz usunięty.
  • jur (gość)

    Jak zwykle bidnemu zawsze wiatr w oczy . Samochody na pewno zdrożeją .

  • zwykly polak (gość)

    mam pomysl aby wszyscy politycy zrezygnowali ze swojej forsy powyzej 6 tys i problem zalatwiony

  • Importer aut USA (gość)

    A jak ustalić normę spalin Euro samochodu amerykańskiego ? A jak ustalić datę pierwszej rejestracji samochodu z USA jak tam nie ma dowodu rejestracyjnego?

  • jur (gość)

    czy ta zatwierdzona przez Senat propozycja musi iść do Sejmu ?

  • obywatel (gość)

    a ja myślałem, że będą naliczać akcyzę od dzyndzelków wystających na oponie, im mniej dzyndzelków to opona stara i większa będzie akcyza a im więcej dzyndzelków na oponie tym mniejsza akcyza :) co za kartofle w tej Polsce rządzą :)

  • ja (gość)

    a czy akcyza będzie zwrotna??? jeśli auto kupi klient z ue? dostanie zwrot akcyzy????

  • Paweł (gość)

    Pomysł popaprany tak jak reszta pomysłów obecnej władzy. Dali łapówkę po 500 a teraz w akcyzie odbiorą to z nawiązką. Kupiłem niedawno Suzuki Vitarę z 99r do jeżdżenia po terenie. silnik 2.5 litra za 8000zł. Kupując ją po nowej "dobrej zmianie" samej akcyzy będzie prawie 30.000 zł. Kpina!!!!!!

  • Auto handel (gość)

    Proponowane stawki są jeszcze gorsze od poprzednich! Pierwszy błąd polega na tym, że nie uwzględnia się rzeczywistej wartości rynkowej auta. Np. Porsche Cayenne z 2008 roku z silnikiem 3,0 kosztuje ponad 90 tys zl, a Peugeot 407 z tego samego roku, z tym silnikiem ma wartość zaledwie 18 tys. Akcyza wg. nowego wzoru wynosi W OBU PRZYPADKACH TYLE SAMO!! czyli 9600!! W przypadku Porsche to jest 10% wartości, więc do przełknięcia dla nabywcy, zaś w przypadku Peugeota to połowa wartości samochodu. Nikt tego nie kupi i nikt nie będzie ryzykował sprowadzenia. Jak widać ta ustawa wyeliminuje całkiem z rynku takie tańsze samochody. A własnie takimi są w większości zainteresowani Polacy!

  • Auto handel (gość)

    Druga sprawa. Ogólnie auta pow. 2 litrów, niezależnie od wieku. Stawki kosmos!!! Nikt nie zapłaci takiej akcyzy.. Dla przykładu w tym bardzo popularnym segmencie aut 7-9 letnich np. takie Audi A6 2,7 TDI, akcyza była już teraz droga bo wynosiła ok 4500zl. Dlatego spora część osób robiła opinie rzeczoznawcy i płaciła ok 2300zł! Wg. nowego wzoru .. 9600zł!! Jakie będą konkekwencje nowych propozycji? Wzrost Szarej Strefy. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zaryzykuje sprowadzenia takiego auta i opłacenia go. Takie samochody będą wystawiane tylko jako tzw "DO OPŁAT". A nabywcy będą je rejestrować na Słowacji. Założę się, że powstaną niezwłocznie w Polsce firmy zajmujące się kompleksową organizacją takich rejestracji bez wychodzenia z domu :))

  • Auto handel (gość)

    Kolejna sprawa. Taka ustawa ucina gałąź legalnym fimom. Firma wystawia fakture Vat Marża, a akcyza NIE WLICZA SIĘ DO VAT-U!! Jesli kupuje auto za 20 tys., a sprzedaje za 30tys., to musze zapłącić Vat 23% od różnicy, czyli od 10 tys. Jesli akcyzy płaciłem np. 2000, a teraz będzie 9000, to nie dość, ze auto bedę musiał sprzedać za 40tys, to do tego zapłacę 23% od 20 tys, a nie jak wcześniej od 10tys czyli znów 2300 więcej. Rozumiecie? Czyli żeby wyjść na swoje klient musiałby dołozyć jeszcze 2 tys. więcej!! Pokazałem na przykładzie aut z dużym silnikiem, ale to dotyczy akurat wszystkich samochodów. Czyli co? Szara Strefa ma się dobrze i zaciera ręce :)) Jeszcze więcej aut z umowami na Niemca itp.

  • E. K. Spert (gość)

    Uśredniona rynkowa wartość samochodu powinna być podstawą do naliczania akcyzy. Proponowany przez rząd system jest zagmatwany, niejasny i niedorzeczny.

  • Polak (gość)

    Ten rząd ZWARIOWAl !!!!

  • Mirek Białystok (gość)

    Będziemy rejestrować na Litwie lub czechach a jak nie to będzie więcej aut jeździło w Polsce na obcych blachach. Najbiedniejszym to nie zależy czy mają na polskich czy na np.czeskich blachach . Moja firma już zaciera ręce. Będę rejestrował ludziom .

  • Zniesmaczony (gość)

    O za bzdury starsze auta jeżdżą znacznie dłużej bezawaryjnie i to wszystkich boli dlaczego nikt się nie zajmie współczynnikiem deprecjacji rządu ha ?!

  • M (gość)

    Samochody dostawcze na akcyzie, geniusze.

  • Macio (gość)

    Teraz dopiero będą jeździły stare trupy . Nikt kogo nie stać , nie sprzeda swojego auta teraz tylko na siłę będzie go reanimował . Zakup pare lat młodszego auta będzie nieziemsko drogie . Nawet jak policzy się że zarabiamy średnią krajową 3600 czy tam ileś a nasz małżonek też taką kwotę . Mamy budżet miesięczny około 7000 . Odjąć od tego 1000 na kredyt , 800 na paliwo , 1500-2000 (w zależności od ilości dzieci ) na jedzenie , parę stówek na media , nieoczekiwane wydatki typu szkoła , choroba , imieniny babci , święta i wiele innych typu awaria w domu w aucie ... . Rezygnując z wycieczki rodzinnej i wyjść do kina . Kolacji z rodziną w nie drogiej restauracji . Po roku taka rodzina kupi sobie świetne auto co już jest starym gratem co się sypie ... Super zmiany !!! Kocham cię POLSKO . Nie wspomnę o osobach mojego typu które planują kupić auto kolekcjonerskie... W sumie może podziękuje bo aktualnie mój klasyk prawie 30 letni będzie droższy o około 30 tysięcy więc jestem zarobiony... wieś

  • XXX (gość)

    Za parę lat będzie w polsce jak na Kubie , dużo zabytkowych aut w dobrym stanie . Większość polskiego społeczeństwa będzie remontować , lepić , kleić , przebijać numery . Piękne lata 90 wrócą

  • ddd (gość)

    To naprawdę żenada i nikt tego nie powstrzyma , to już nie jest Europa i wolny kraj gdzie możesz kupić co chcesz bez obawy że zniszczą cię opłaty , po prostu nie możesz bo cię zgnoją finansowo , to Korea a nie Polska i jeden dyktator Wielki KaczKwak ale on autem nie jeżdzi . Jeszcze 3 lata i nawet podatek zapłacimy od pojemności płuc i ilości zużytego powietrza.

  • XXX (gość)

    Nasuwa się pytanie, poco nam unia jeżeli zwykły kowalski nic z tego niema i jest uciskany przez system.

  • Komentarz usunięty.
  • seb (gość)

    koledzy ddd i xxx . popieram, normalnie lepiej ująć się nie da... ja powiem tak, mieszkamy w kraju złodzieji i kradzieji i kaczorów i ojczulka tadzia, tu należy się tylko tym przy korycie,reszta tyra po 15 godzin dziennie 6 dni w tygodniu i ma z tego polowe tego co mówią statystyki (ok 4000msc/os.) każdy prywaciarz płaci może miesięcznie 2000 zeta. więc małe pytanko... skąd człowiek wezmie kasę na jakieś akcyzy po 10 000zeta?Na samochód z roku 2008 będziemy zbierać 5lat. Nie licząc kosztów dodatkowych. (oc,naprawy początkowe) itp. Mam nadzieję,że nasi decydenci przejadą się na swoim własnym gó...e. Wstyd mi że zagłosowałem na nich, (PIS-y). Zamiast pomagać ludziom pracującym napychają swoje kiermany i ksieżulków . Teraz dla ojca Tadzia już babunie nie wyślą całej renciny bo wnusio poprosi o kilka tysi na nowa akcyze

  • Pytanie (gość)

    Czy może mi ktoś wyjaśnić, wyliczyć obojętnie na jakim przykładzie jak to wygląda, sama tabelka i kwoty to nie wszystko, o co chodzi z tą deprecjacja podana wyżej?

  • niepokorny (gość)

    Zatrudniam 16 ludzi po tej dobrej zmianie akcyzy mysle co w styczniu mam powiedziec pracownikom jak bede zwalniac. To chore by placic od 3 do 10 razy wiecej za auta roczne i stosunkowo mlode. Ludzie co kupowali auta w UE 10 letnie placili okolo 100 zl. obecnie zaplaca 1300 zl. Handlarze zarabiajacy okolo 1000 na sztuce koncza biznes. Gratulacje PANU KACZYNSKIEMU.

  • Kierowca (gość)

    Kolejny bezsens. Akcyza zalezy od wieku auta poniewaz rzekomo ma większą szansę się zepsuć. A co jeśli auto jest, pomimo wieku, w stanie niemal fabrycznie nowym? (Wlasny przykład, BMW Z-4 z bodajże 2002 roku, silnik 2.5, elementy nie byly naprawiane przez mirka w garażu tylko wymieniane na nowe)

  • RÓJ (gość)

    a ja dureń głosowałem na PIS.

  • Grzesiek (gość)

    Prosty kalkulator do nowej akcyzy: http://obliczakcyze2017.pl

  • dyzio2k11 (gość)

    kalkulator pozwalający porównać obecną stawkę akcyzy oraz nową w 2017 roku dla samochodów nowych oraz importowanych zza granicy http://akcyzowy.pl

  • AM (gość)

    Widzę, że niektórzy mają problem z czytaniem ze zrozumieniem. "Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce". Czyli jak ktoś ma używany i chce sprzedać to akcyza go nie obchodzi. Zresztą chyba sami handlarze szrotów na tym forum są. A ja się cieszę, że skończy się oszukiwanie klientów przez handlujących i wciskanie im szrotu jako prawie nowego bo lekarz jeździł do kościoła.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości