Akumulator samochodowy - jak kupić i kiedy? Poradnik

Piotr Walczak
Akumulator
Akumulator
Sprawdź, kiedy trzeba kupić nowy akumulator, jak dobrać baterię do samochodu, ile ona kosztuje i jak działają akumulatory żelowe.
Akumulator
Akumulator

Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. Służy bowiem do uruchomienia silnika oraz zapewnia funkcjonowanie wszystkich odbiorników prądu elektrycznego głównie w trakcie postoju (w czasie pracy silnika źródłem prądu jest alternator). Od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch w mroźny poranek. 

Podpowiadamy 10 rzeczy, o których warto wiedzieć i pamiętać przy i po zakupie akumulatora oraz podczas codziennej eksploatacji. Nie jest to co prawda tani element, ale za to posłuży nam kilka lat.

1. Żywotność

W praktyce można jeździć 4-5 lat bez zaglądania do akumulatora, jeżeli instalacja elektryczna w samochodzie pracuje wzorowo. W trosce o akumulator warto więc sprawdzić co jakiś czas zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest błędem. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan permanentnego niedoładowania.

 

Bezobsługowa jest większość montowanych w ostatnich latach akumulatorów - zarówno baterie ołowiano-kwasowe, jak i nowocześniejsze i coraz bardziej popularne akumulatory żelowe.

2. Kontrola

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami. Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.

Najlepiej przed zimą skontrolować stan akumulatora podczas przeglądu auta. W profesjonalnym serwisie fachowcy ocenią, na ile sprawna jest nasza bateria i w razie potrzeby wymienią ją na nową. 

Sami powinniśmy dbać o czystość powierzchni wieczka, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowań. W bateriach obsługowych sprawdzajmy poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełniajmy go wodą destylowaną i doładowujmy według instrukcji producenta.

Przy akumulatorze bezobsługowym obserwujmy kolor tzw. magicznego oka: zielony (naładowany), czarny (konieczność doładowania), biały lub żółty – niesprawny (wymiana).

Przy okazji - jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.

3. Niepokojące sygnały

Podstawowym objawem zużywającego się akumulatora są problemy z rozruchem - ciężkie kręcenie rozrusznikiem. Trzeba pamiętać, że przeciętna żywotność akumulatora jest uzależniona od jakości samej baterii oraz warunków jej pracy, sposobie użytkowania czy wspomnianej sprawności instalacji elektrycznej naszego auta.

4. Zakup - pojemność

- Akumulator właściwy dla naszego auta dobiera jego producent. Najszybciej
informację o tym, jaki jest odpowiedni, znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu - mówi Tomasz Siergiejuk, specjalista ds. akumulatorów w jednym z białostockich Bosch Service.

Jeżeli nie posiadamy instrukcji obsługi samochodu, możemy taką informacje znaleźć w katalogach producentów akumulatorów. Trzeba pamiętać, że akumulator o zbyt małej pojemności będzie się szybko rozładowywał, co może nam przysporzyć kłopotów z rozruchem.

REKLAMA
Akumulatory regiomoto.pl - akumulatory i części samochodowe, sklep internetowy

Natomiast bateria o zbyt dużej pojemności nie będzie dostatecznie doładowywana, co będzie skutkowało tym samym, co w poprzednim przypadku.

Nie można też powiedzieć, jaka pojemność jest najczęściej stosowana. Po prostu na rynku jest zbyt duża liczba typów akumulatorów właściwych dla konkretnych aut.

5. Recykling

Sprzedawca nowego akumulatora jest zobowiązany przez obecne przepisy prawne do odbioru zużytego i do przekazania go do recycklingu lub pobrania kaucji (jeśli nie oddajemy starego) w wysokości 30 zł na tę okoliczność, a następnie odprowadzenia jej na konto Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

6. Akumulatory żelowe i nowe technologie

Wspomniane akumulatory obsługowe odchodzą do lamusa. W zdecydowanej większości na rynku oferowane są bezobsługowe i takie należy wybierać. Konieczność obsługi akumulatora w niczym nie pomaga, a może nam przysporzyć dodatkowych kłopotów. Nowoczesne baterie nie wymagają już od użytkownika dolewania wody destylowanej.

 

W ostatnim czasie, w związku z coraz większym zapotrzebowaniem współcześnie produkowanych aut na energię elektryczną, pojawiło się na rynku kilka nowości - przede wszystkim akumulatory żelowe. W tych najnowocześniejszych - np. typu AGM konstrukcji Boscha - stosuje się technologie wiązania elektrolitu w macie szklanej, dzięki czemu taki akumulator jest wyjątkowo odporny na częste cykle ładowania i rozładowania, a także na wstrząsy oraz ma wydłużoną żywotność.

Obecne rozwiązania pozwalają na osiągnięcie 100 procent bezobsługowości akumulatora oraz ekstremalnej odporności na wstrząsy. Nowoczesne baterie są też w pełni zabezpieczone przed wyciekiem elektrolitu.

 

W tej chwili akumulatory żelowe stanowią rosnącą część nowych baterii sprzedawanych na rynku, ale ponieważ są drogie nadal dominują akumulatory ołowiano-kwasowe.

7. Wymiary

Ważne przy zakupie jest zwrócenie uwagi na odpowiednie wymiary - to oczywistość, aby akumulator w ogóle pasował do auta. Istotne przy montażu jest, żeby bateria była dobrze zamocowana w samochodzie, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.

8. Podłączanie

Kupiliśmy akumulator i zabieramy się za podłączanie go w samochodzie.  Stary akumulator odłączamy zaczynając od klemy "-", potem "+". Podłączamy na odwrót.

- Najpierw zawsze zaczynamy od klemy "+", a później "-" - tłumaczy Tomasz Siergiejuk. - Jeżeli przypadkowo przy odkręcaniu przewodu na klemie połączonej z masą dotkniesz karoserii, to nic się nie stanie. Jeśli zaś odkręcasz najpierw przewód nie połączony z masą i dotkniesz karoserii, to poleci snop iskier.

9. Pewne źródło

Jeśli kupować akumulator, to u sprawdzonych dostawców - najlepiej tam, gdzie zamontują i sprawdzą przy okazji ładowanie i rozruch. W razie reklamacji nie będzie
wymówek co do tych parametrów, bo baterię montowali fachowcy, którzy powinni
to wiedzieć i sprawdzić.

10. Ile to kosztuje?

W Polsce możemy znaleźć kika liczących się marek akumulatorów - m.in. Bosch, Varta, Exide, Centra, Braille, Steel Power. Ceny akumulatorów są bardzo zróżnicowane, jeśli chodzi o auta osobowe. Zależą choćby od rodzaju baterii, pojemności i producenta. Zaczynają się od niespełna 200 zł, dochodzą do ponad tysiąca.

Piotr Walczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty