Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Akumulator zimą. Na co zwrócić uwagę podczas eksploatacji?

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. Bosch W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że pojemność akumulatora w temperaturze -25 stopni Celsjusza spada o 40%. Stąd warto wybrać akumulator, gdzie konstrukcja kratki akumulatora pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

Wpływ wysokich i niskich temperatur

W okresie letnim zużycie akumulatora jest przyspieszone w wyniku wysokich temperatur panujących pod maską samochodu, przyspieszających korozję kratki akumulatora. Następująco stopniowo wyeksploatowanie daje znać o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęstniały olej stawiają większy opór przy rozruchu, zwiększając zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo, spowolnione są wtedy reakcje chemiczne, co zmniejsza dostępny prąd rozruchowy.

Zobacz także: Felgi. Jak o nie zadbać?

Profilaktyka lepsza niż awaria na drodze

Kierowca może zadbać o swój komfort, prosząc warsztat o kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester akumulatora jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, by uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej czy lawety.

Zaawansowana technologia kratki
Kratka PowerFrame jest montowana w najnowocześniejszych akumulatorach samochodowych.

Fot. BoschWybór lepszego jakościowo akumulatora pozwala korzystać z bardziej zaawansowanej technologii, a pozorna oszczędność przy zakupie taniego modelu zwróci się nam w dłuższym czasie eksploatacji. Przy zakupie warto zatem zwrócić uwagę, czy w akumulatorze stosowana jest kratka PowerFrame, wykonana w technologii wytłaczania. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnego akumulatora. Przekłada się to na łatwiejszy rozruch zimą i większą żywotność. Dodatkowo jest ona o 2/3 bardziej trwała i odporna na korozję niż inne konstrukcje kratek, zapewnia także o 70 proc. większy przepływ prądu niż w konwencjonalnych kratkach. Co ważne, proces produkcji kratek PowerFrame cechuje się o 20 proc. mniejszym zużyciem energii i o 20 proc. mniejszą emisją gazów cieplarnianych niż inne metody produkcji.
Kratki PowerFrame dostępne są min. w akumulatorach Bosch, Varta czy Energizer.

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. ElsinJazda na krótkich odcinkach
Jeśli samochód użytkowany jest tylko sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, to układ ładowania w samochodzie może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką. Ładowarki elektroniczne (t.j. Bosch C3 czy C7, Volt lub Elsin) ładują akumulator impulsowo, automatycznie dobierając natężenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop – na co zwrócić uwagę?
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. ArchiwumJuż 2 na 3 nowe samochody posiadają system Start/Stop. Wówczas podczas wymiany należy zastosować akumulator odpowiedniej technologii (np. Bosch S5 AGM lub S4 EFB, Duracell EXTREME AGM, Centra Start-Stop AGM).
Tylko takie akumulatory zapewniają pewną funkcjonalność i żywotność w wypadku systemu Start/Stop. Podczas wymiany akumulator należy zarejestrować w pojeździe z użyciem testera usterek.

Proste wskazówki

W trakcie uruchamiania silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, gdyż rozłącza to silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu. Należy też dbać o czystość pokrywy akumulatora, gdyż zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania. W starszych samochodach należy pamiętać o oczyszczeniu styku klem z biegunami z zaśniedzienia i o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. Bosch

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. Bosch

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości