Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akumulator zimą. Na co zwrócić uwagę podczas eksploatacji?

Stanisław Rochowicz
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?Fot. Elsin
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?Fot. Elsin
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że pojemność akumulatora w temperaturze -25 stopni Celsjusza spada o 40%. Stąd warto wybrać akumulator, gdzie konstrukcja kratki akumulatora pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

Wpływ wysokich i niskich temperatur

W okresie letnim zużycie akumulatora jest przyspieszone w wyniku wysokich temperatur panujących pod maską samochodu, przyspieszających korozję kratki akumulatora. Następująco stopniowo wyeksploatowanie daje znać o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęstniały olej stawiają większy opór przy rozruchu, zwiększając zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo, spowolnione są wtedy reakcje chemiczne, co zmniejsza dostępny prąd rozruchowy.

Profilaktyka lepsza niż awaria na drodze

Kierowca może zadbać o swój komfort, prosząc warsztat o kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester akumulatora jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, by uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej czy lawety.

Zaawansowana technologia kratki

Kratka PowerFrame jest montowana w najnowocześniejszych akumulatorach samochodowych.Fot. Bosch
Kratka PowerFrame jest montowana w najnowocześniejszych akumulatorach samochodowych.

Fot. Bosch

Wybór lepszego jakościowo akumulatora pozwala korzystać z bardziej zaawansowanej technologii, a pozorna oszczędność przy zakupie taniego modelu zwróci się nam w dłuższym czasie eksploatacji. Przy zakupie warto zatem zwrócić uwagę, czy w akumulatorze stosowana jest kratka PowerFrame, wykonana w technologii wytłaczania. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnego akumulatora. Przekłada się to na łatwiejszy rozruch zimą i większą żywotność. Dodatkowo jest ona o 2/3 bardziej trwała i odporna na korozję niż inne konstrukcje kratek, zapewnia także o 70 proc. większy przepływ prądu niż w konwencjonalnych kratkach. Co ważne, proces produkcji kratek PowerFrame cechuje się o 20 proc. mniejszym zużyciem energii i o 20 proc. mniejszą emisją gazów cieplarnianych niż inne metody produkcji.
Kratki PowerFrame dostępne są min. w akumulatorach Bosch, Varta czy Energizer.

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. Elsin

Jazda na krótkich odcinkach

Jeśli samochód użytkowany jest tylko sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, to układ ładowania w samochodzie może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką. Ładowarki elektroniczne (t.j. Bosch C3 czy C7, Volt lub Elsin) ładują akumulator impulsowo, automatycznie dobierając natężenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop – na co zwrócić uwagę?

W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście
W okresie zimowym mamy prawdziwą „huśtawkę” temperatur. W dzień może być nawet kilka stopni na plusie, by w nocy osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście stopni na minusie. W takich warunkach rozruch silnika może być bardzo utrudniony. Jak zawczasu uniknąć problemów z akumulatorem?

Fot. Archiwum

Już 2 na 3 nowe samochody posiadają system Start/Stop. Wówczas podczas wymiany należy zastosować akumulator odpowiedniej technologii (np. Bosch S5 AGM lub S4 EFB, Duracell EXTREME AGM, Centra Start-Stop AGM).
Tylko takie akumulatory zapewniają pewną funkcjonalność i żywotność w wypadku systemu Start/Stop. Podczas wymiany akumulator należy zarejestrować w pojeździe z użyciem testera usterek.

Proste wskazówki

W trakcie uruchamiania silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, gdyż rozłącza to silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu. Należy też dbać o czystość pokrywy akumulatora, gdyż zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania. W starszych samochodach należy pamiętać o oczyszczeniu styku klem z biegunami z zaśniedzienia i o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty