Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Akumulator

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

 Jesień i zima to czas wzmożonej pracy akumulatora. Zanim zaczną się prawdziwe mrozy, radzimy sprawdzić stan samochodowej baterii - jeżeli to konieczne - doładować lub wymienić na nową.

Akumulator nie lubi niskich temperatur i to właśnie w takich warunkach pojawia się zwykle najwięcej problemów związanych z jego pracą. Odpowiednia kontrola, najlepiej powierzona specjalistom, powinna zapobiec kłopotom.

Stan akumulatora warto sprawdzić jeszcze
przed nadejściem ujemnych temperatur
i w razie potrzeby doładować lub kupić
nowy - radzi Tomasz Grzebiński.
Fot. Adam Warżawa

- Sprawdzanie akumulatora to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności konserwacyjnych - wyjaśnia Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów ANEX. - Kierowcy zaopatrują się często w tzw. akumulatory bezobsługowe i właściwie zapominają o ich istnieniu. Tymczasem każdy akumulator wymaga okresowej kontroli, a stosowanie się do podstawowych zasad jego obsługi pozwoli eksploatować go przez kilka lat.

Aby uniknąć problemów związanych z akumulatorem należy przede wszystkich dobrać urządzenie o parametrach przystosowanych do naszego auta. Szczegóły znajdziemy z pewnością w instrukcji samochodu, pomocą mogą też służyć wykwalifikowani sprzedawcy w sklepie. Rozsądnym posunięciem będą też częstsze kontrole stanu naładowania baterii podczas zimowych miesięcy.

Sprawdzaj stan akumulatora
Bezskuteczne próby uruchomienia silnika zdarzają się dużo częściej w okresie zimowych miesięcy. Nerwowe przekręcanie kluczyka w stacyjce nie przynosi zwykle skutku, a powodem pojawiających się problemów jest często zły stan akumulatora lub instalacji elektrycznej. Specjaliści podkreślają, że akumulator traci w sposób odwracalny swoje parametry w niskich temperaturach - możemy przyjąć, że ma słabszą moc nawet o blisko połowę niż w lecie. Zrozumiałe jest więc, że wszelkie nieprawidłowości w jego eksploatacji są w takim przypadku dużo szybciej odczuwalne.

- W okresie zimowym należy częściej niż w lecie kontrolować stan naładowania akumulatora - tłumaczy Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów ANEX. - Uruchamianie jednostki napędowej z rozładowanego akumulatora jest dla niego szkodliwe i prowadzi w konsekwencji do spłynięcia mas czynnych i utraty zdolności rozruchowych. Stopień naładowania najbardziej miarodajnie sprawdza się aerometrem.

Podstawowe parametry akumulatora decydujące o jego sprawnym działaniu to pojemność i prąd rozruchowy. W coraz rzadziej spotykanych akumulatorach starego typu należy często kontrolować stan elektrolitu i ewentualne braki uzupełniać wodą destylowaną. Pomocne mogą okazać się naniesione przez producenta na obudowę baterii oznaczenia dopuszczalnego minimalnego i maksymalnego poziomu płynu. W akumulatorach "bezobsługowych" zazwyczaj nie musimy uzupełniać stanu elektrolitu, ale należy kontrolować stan jego naładowania. Oba typy urządzeń wymagają okresowego czyszczenia i sprawdzenia, czy zaciski klem nie poluzowały się i czy bateria jest stabilnie umocowana.

Niesprawne działanie akumulatora nie zawsze oznacza defekt samego urządzenia. Jeżeli bateria jest w dobrym stanie, a kłopoty z odpaleniem silnika wciąż się pojawiają, powinniśmy odwiedzić autoryzowaną stację obsługi i skontrolować wszystkie punkty systemu elektrycznego. Istotnymi elementami mającymi bezpośredni wpływ na łatwość uruchamiania silnika naszego samochodu są m.in.: stan przewodów wysokiego napięcia w silnikach o zapłonie iskrowym oraz wszystkich styków, w tym również przewodów prądowych biegnących od akumulatora do rozrusznika i do masy. Nieprawidłowe działanie akumulatora lub instalacji elektrycznej sygnalizowane jest zwykle lampką ostrzegawczą na pulpicie samochodu i nie należy takiego sygnału lekceważyć.

Niezbędna kontrola
Tomasz Grzebiński, Gdańskie Centrum Akumulatorów ANEX
- Kierowcy bardzo różnią się pod względem podejścia do użytkowania akumulatora. Jedni znają się w dużej mierze na prawidłowej eksploatacji tego urządzenia i sami o nią dbają, drudzy opiekę nad prawidłową eksploatacją powierzają fachowcom. Inni, nie chcąc się zajmować tym problemem, kupują akumulator "bezobsługowy", sądząc, że nie wymaga on kontrolowania jego parametrów eksploatacyjnych. Niestety, w tym przypadku się mylą. Niespełnienie wymogu kontroli powoduje konieczność częstszej wymiany akumulatora, gdyż żaden producent nie uznaje reklamacji wynikających z wadliwej eksploatacji.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości