Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akumulatory. Czy polski patent zrewolucjonizuje rynek baterii? Jest na to szansa

Wojciech Frelichowski
Fot. Electric Red Marlin
Fot. Electric Red Marlin
Polscy naukowcy i inżynierowie zbudowali kompozytowy akumulator kwasowy, który potrafi zgromadzić o połowę więcej energii niż w przypadku tradycyjnych baterii. Są też inne korzyści.

Zespół wynalazców z Uniwersytetu Warszawskiego oraz placówek naukowych wchodzących w skład Polskiego Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii, opracował kompozytowy akumulator kwasowy (KLAB), którego zaletą jest większa wydajność w stosunku do tradycyjnych baterii.

- W stosunku do istniejących już technologii jesteśmy w stanie zakumulować o 50 procent więcej energii, jak również użyć mniej toksycznych materiałów typu ołów. Z kolei czas przechowywania energii jest wydłużony przynajmniej 10 razy w stosunku do konwencjonalnej metody – powiedział agencji Newseria Piotr Podsadni, współtwórca KLAB i przedstawiciel zespołu wynalazców Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak twierdzą twórcy KLAB, akumulatory tego typu mogą być stosowane w szerokim zakresie temperatur, w odróżnieniu od niektórych innych typów baterii, np. litowo-jonowych. Przy produkcji wymagają stosunkowo niskich nakładów, są bezpieczne w użytkowaniu.

Przykładowo, masa elementów konstrukcyjnych w przeciętnym tradycyjnym akumulatorze wynosi 2,5 kg. W akumulatorze KLAB tylko 0,5 kg. Różnica w masie przekłada się na większą pojemność.

Bardziej obrazowo wygląda porównanie przy zastosowaniu KLAB w samochodach elektrycznych. Jeśli np. przeciętne auto elektryczne ze standardową baterią ma zasięg do 100 km (dystans z Warszawy do Radomia), to z KLAB zasięg zwiększy się do 150 km (dystans Warszawa - Starachowice).

Naukowcy przekonują, że KLAB jest w pełni wykonywalny w Polsce, zarówno pod względem surowców, jak i również niezależnych technologii (polskie patenty i zgłoszenia patentowe). Jednak aby zwiększyć produkcję, konieczne jest wsparcie inwestorów. Obecnie własnym nakładem naukowcy są w stanie wyprodukować niewielkie liczby tych akumulatorów.

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty