Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36757 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Alfa Romeo 147 JTD 16V

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia: Witold Blady

 Choć Alfa Romeo 147 jest typowym kompaktem, przynajmniej pod względem wielkości, to nie rywalizuje z Oplem Astrą, Renault Megane czy Volkswagenem Golfem.

Jej liga to nieco wyższa klasa rozgrywkowa. Tu grają najlepsi - BMW 3 compact czy Audi A3.

Zanim najnowsza wersja silnikowa Alfy 147 pojawiła się na rynku, naszym zdaniem najlepszą jednostką (pominąwszy oczywiście topowy model GTA) był silnik JTD o mocy 115 KM. Teraz palmę pierwszeństwa w naszym nieoficjalnym rankingu przejął silnik JTD 16V, o mocy 140 KM. Różnica w cenie między wersjami JTD 16V a benzynową 2.0 wynosi 1100 zł, osiągi są niemal identyczne. Jeśli przyjmiemy, że różnica w średnim spalaniu wynosi 3 l/100 km, to większy wydatek na wersję JTD zwróci się po 10 tys. km.

Elastyczność jednostki JTD jest wspaniała, po wyjechaniu z miasta właściwie wystarczą zupełnie biegi 5 i 6. By jechać autem z silnikiem benzynowym 2.0 równie dynamicznie trzeba nieźle się napracować, a i tak nie uda się za odmianą JTD nadążyć. W czasie jazd testowych zauważyliśmy jedną z nielicznych wad Alfy - auto, choć krótkie, jest niezbyt zwrotne. Średnica zawracania 11,5 m to jak na kompakt zdecydowanie za dużo.

W standardowym wyposażeniu znalazło się sześć poduszek gazowych, wspomaganie układu kierowniczego, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków, ABS, radioodtwarzacz CD, elektrycznie regulowane lusterka, skórzana kierownica czy aluminiowe felgi. Lista opcji jest dość krótka, obejmuje m.in. lakier metalizowany, zmieniarkę płyt CD, szyberdach, telefon komórkowy i system nawigacji satelitarnej.

Kształty najmniejszej Alfy mogą się podobać. Przód auta przypomina nieco auta tej marki z początku lat 50. Odważne zestawienie tradycji z nowoczesnością dało bardzo dobry efekt.

Alfa 147 w wersji z silnikiem JTD 16V to niewątpliwie najciekawsze auto w gamie. Łączy bardzo dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa i niedostępną dla aut benzynowych elastycznością. Szkoda tylko, że poziomem wykończenia chwilami Alfa nie dotrzymuje kroku najlepszym, skoro cenowo jest już bardzo blisko BMW i Audi.

Testowa Alfa miała pod maską 140-konny silnik Diesla ze znanej, także z innych aut Fiata, (Punto, Stilo, Lancia Lybra) rodziny JTD. Do wyboru jest także nieco słabsza, ośmiozaworowa wersja tej jednostki, o mocy 115 KM. Amatorzy silników benzynowych mają nieco większy wybór - dwie wersje czterocylindrowej jednostki 1.6 - o mocy 105 lub 120 KM, 150-konny silnik 2.0, w wersji z manualną skrzynią biegów lub zautomatyzowaną Selespeed i topowy silnik V6, o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM, zarezerwowany dla odmiany GTA.

Alfo 147 a konkurencja

Model Alfa Romeo 147 JTD 16V Audi A3 2.0 TDI BMW 318td
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 16
Napęd przedni przedni tylny
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1910 1968 1995
Moc maksymalna (KM) 140 140 115
Maks. moment obrotowy (Nm) 305 320 280
Skrzynia biegów M/6 M/6 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Objętość bagażnika (dm sześc.) 280 350 310
Długość (mm) 4170 4205 4262
Szerokość (mm) 1729 1765 1751
Wysokość (mm) 1442 1420 1408
Prędkość maksymalna (km/h) 206 207 202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 9,1 9,5 10,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 8 7,2 7,6
Poza miastem 4,7 4,5 4,5
Średnie 5,9 5,5 5,6
T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model 147 Distinctive A3 Attraction 318 td
Cena 89 000 102 300 101 900
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja S S O
Aluminiowe felgi S S S
S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo 147 zdjęcia

Alfa Romeo 147 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Alfa Romeo 147 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo 147 Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł