Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfa Romeo 147 JTD 16V

Tekst i zdjęcia: Witold Blady
Choć Alfa Romeo 147 jest typowym kompaktem, przynajmniej pod względem wielkości, to nie rywalizuje z Oplem Astrą, Renault Megane czy Volkswagenem Golfem.

Jej liga to nieco wyższa klasa rozgrywkowa. Tu grają najlepsi - BMW 3 compact czy Audi A3.

Alfa Romeo 147 JTD 16V

Zanim najnowsza wersja silnikowa Alfy 147 pojawiła się na rynku, naszym zdaniem najlepszą jednostką (pominąwszy oczywiście topowy model GTA) był silnik JTD o mocy 115 KM. Teraz palmę pierwszeństwa w naszym nieoficjalnym rankingu przejął silnik JTD 16V, o mocy 140 KM. Różnica w cenie między wersjami JTD 16V a benzynową 2.0 wynosi 1100 zł, osiągi są niemal identyczne. Jeśli przyjmiemy, że różnica w średnim spalaniu wynosi 3 l/100 km, to większy wydatek na wersję JTD zwróci się po 10 tys. km.
Elastyczność jednostki JTD jest wspaniała, po wyjechaniu z miasta właściwie wystarczą zupełnie biegi 5 i 6. By jechać autem z silnikiem benzynowym 2.0 równie dynamicznie trzeba nieźle się napracować, a i tak nie uda się za odmianą JTD nadążyć. W czasie jazd testowych zauważyliśmy jedną z nielicznych wad Alfy - auto, choć krótkie, jest niezbyt zwrotne. Średnica zawracania 11,5 m to jak na kompakt zdecydowanie za dużo.

Alfa Romeo 147 JTD 16V

W standardowym wyposażeniu znalazło się sześć poduszek gazowych, wspomaganie układu kierowniczego, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków, ABS, radioodtwarzacz CD, elektrycznie regulowane lusterka, skórzana kierownica czy aluminiowe felgi. Lista opcji jest dość krótka, obejmuje m.in. lakier metalizowany, zmieniarkę płyt CD, szyberdach, telefon komórkowy i system nawigacji satelitarnej.
Kształty najmniejszej Alfy mogą się podobać. Przód auta przypomina nieco auta tej marki z początku lat 50. Odważne zestawienie tradycji z nowoczesnością dało bardzo dobry efekt.
Alfa 147 w wersji z silnikiem JTD 16V to niewątpliwie najciekawsze auto w gamie. Łączy bardzo dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa i niedostępną dla aut benzynowych elastycznością. Szkoda tylko, że poziomem wykończenia chwilami Alfa nie dotrzymuje kroku najlepszym, skoro cenowo jest już bardzo blisko BMW i Audi.
Testowa Alfa miała pod maską 140-konny silnik Diesla ze znanej, także z innych aut Fiata, (Punto, Stilo, Lancia Lybra) rodziny JTD. Do wyboru jest także nieco słabsza, ośmiozaworowa wersja tej jednostki, o mocy 115 KM. Amatorzy silników benzynowych mają nieco większy wybór - dwie wersje czterocylindrowej jednostki 1.6 - o mocy 105 lub 120 KM, 150-konny silnik 2.0, w wersji z manualną skrzynią biegów lub zautomatyzowaną Selespeed i topowy silnik V6, o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM, zarezerwowany dla odmiany GTA.
Alfo 147 a konkurencja

ModelAlfa Romeo 147 JTD 16VAudi A3 2.0 TDIBMW 318td
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Napędprzedniprzednitylny
Pojemność skokowa (cm sześc.)191019681995
Moc maksymalna (KM)140140115
Maks. moment obrotowy (Nm)305320280
Skrzynia biegówM/6M/6M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Objętość bagażnika (dm sześc.)280350310
Długość (mm)417042054262
Szerokość (mm)172917651751
Wysokość (mm)144214201408
Prędkość maksymalna (km/h)206207202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)9,19,510,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto87,27,6
Poza miastem4,74,54,5
Średnie5,95,55,6

T - hamulce tarczoweWyposażenie

Model147 DistinctiveA3 Attraction318 td
Cena89 000102 300101 900
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSO
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty