Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36204 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Alfa Romeo 147 kontra Audi A3

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

fot. Audi Alfa Romeo przeżywa renesans popularności. Jest ładna, sportowa, włoska. Audi utrzymuje swój wysoki poziom, lecz ma zupełnie inny wizerunek - spokojny, techniczny, niemiecki. Porównujemy Alfę 147 i Audi A3.

Alfa Romeo przeżywa renesans popularności. Jest ładna, sportowa, włoska. Audi utrzymuje swój wysoki poziom, lecz ma zupełnie inny wizerunek - spokojny, techniczny, niemiecki. Porównujemy Alfę 147 i Audi A3.

 

fot. Alfa Romeo Wiele ostatnio mówi się o silnikach wysokoprężnych - są ekonomiczne, trwałe i szybkie. Służą do napędu nie tylko taksówek, lecz również szybkich aut sportowych. Z gamy silników Alfy i Audi wybraliśmy więc diesle. Alfę napędza silnik 1,9 JTD o mocy 115 KM , a Audi A3 - 1,9 TDI o mocy 105 KM . Ponieważ na naszym rynku Audi A3 oferowany jest na razie wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym, jego konkurent występuje również w takiej wersji.

 

 

 

fot. Alfa Romeo Cechy szczególne

 

Cechą szczególną Alfy jest wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi, czego nie ma w Audi. Kształt nadwozia Alfy stawiany jest za wzór doskonałości, którego zazdroszczą inni producenci. Również wnętrze utrzymane jest w sportowym stylu, a niepowtarzalny kształt tablicy przyrządów daje poczucie więzi z chlubną, sportową przeszłością tej marki. Gdyby jeszcze przełączniki do ustawiania nawiewu powietrza były większe i umieszczone wyżej, satysfakcja byłaby pełna.

 

Nowy Audi A3, debiutujący w zeszłym roku, ma mniej ciekawe nadwozie typu hatchback. Przy projektowaniu wnętrza kierowano się zasadami ergonomii, a nie urodą - i niektórzy to cenią najbardziej. W obu autach na tylnej kanapie nie ma zbyt dużo miejsca, a sztukę zasiadania z tyłu w 3-drzwiowych wersjach z lubością ćwiczą dzieci, a nie dorośli. Pojemność bagażnika Audi wynosi 350 l, a Alfy - zaledwie 280 l , więc uroda to jeszcze nie wszystko. W Audi jest seryjna regulacja położenia kolumny kierownicy i foteli przednich, a w Alfie - tylko fotela kierowcy. Bardzo przydatne jest lusterko wsteczne Audi z automatyczną funkcją przeciwoślepieniową.

 

Silniki

 

fot. Audi Wysokoprężne silniki obu konkurentów mają wtrysk bezpośredni, lecz różnią się systemem wtrysku. Diesel Alfy zasilany jest układem common rail, a Audi - pompowtryskiwaczami. Każdy z tych systemów ma swoje wady i zalety, ale bardziej rozpowszechnia się jednak common rail. Pompowtryskiwacze to dobry chwyt marketingowy - zawsze można napisać, że ma je tylko Grupa Volkswagena. Oba silniki mają zbliżoną pojemność skokową - 1,9 l, po 2 zawory w każdym cylindrze, doładowane są turbosprężarką o zmiennej geometrii z chłodnicą powietrza. Silnik Alfy uzyskuje moc 115 KM, a Audi - 105 KM. Obie jednostki napędowe są dość żwawe i wykazują wielką ochotę do pracy.

 

fot. Audi Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają twarde zawieszenie i wesoło podskakują na większych nierównościach. Obniża to komfort jazdy, jednak pomaga w szybkim pokonywaniu zakrętów. Alfa nieco lepiej radzi sobie podczas szybkiej jazdy na wirażach, lecz pod tym względem Audi ustępuje jej minimalnie. Włoski pojazd ma z przodu i z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, co się rzadko zdarza w tej klasie aut.

 

Audi ma płytę podłogową Golfa V, w którym tylko tylne zawieszenie jest wielowahaczowe, a z przodu wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona. Teoretycznie diesel Audi z pompowtryskiwaczami powinien być głośniejszy od Alfy. Okazało się jednak, że poziom hałasu w obu pojazdach jest porównywalny. Alfa ma mocniejszy silnik i jest szybsza od niemieckiego konkurenta, jednak zużywa więcej paliwa. Audi ma skuteczniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Oba pojazdy są przeznaczone do sportowej jazdy, a ich konstrukcja jest bardzo nowoczesna.  Zwolennicy włoskiego wzornictwa zapewne wybiorą Alfę Romeo 147, a tradycjonaliści zdecydują się na Audi A3. Sądząc z wysokiej ceny, Audi można zaliczyć do aut prestiżowych. Tańszy samochód włoski ma bardziej przystępną cenę.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo 147 zdjęcia

Alfa Romeo 147 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Alfa Romeo 147 Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł