Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfa Romeo 147 - test

(w)
Poddaliśmy redakcyjnemu testowi popularną alfę romeo 147 ze 150-konnym silnikiem o pojemności 2 litry.

Poddalimy redakcyjnemu testowi 1 tysiąca kilometrów alfa romeo 147 ze 150-konnym silnikiem o pojemności 2 litry i manualną skrzynią biegów.

Alfa Romeo 147 - test

Z profilu alfa oznaczona numerem 147 wzbudza zaufanie - jest silna, masywna i bezpieczna
Warto zwrócić uwagę, że ma nadwozie dwubryłowe, które w odróżnieniu od poprzedniego modelu (145/146) jest wspólne dla odmiany trzy- i pięciodrzwiowej. Jak by nie patrzeć alfa na pewno jest inna od innych samochodów nie tylko w swojej klasie. Styliści nadali jej oryginalną linię, nawiązującą do historycznych modeli i zarazem bardzo nowoczesną. Przednia część nadwozia przypomina model 2500 Villa d'Este z 1949 roku. Boczne przetłoczenia i tylne lampy ujawniają związki z większą alfą 156. Zresztą alfa 147 jest zbudowana na płycie podłogowej adaptowanej z modelu 156. Bez wątpienia stylistyka zewnętrzna jest jednym z najważniejszych źródeł sukcesu tego samochodu. Ale nie tylko.
Wnętrze robi duże wrażenie. Deska rozdzielcza nie pozostawia wątpliwości, że siedzimy w alfie. Świadczą o tym na przykład charakterystyczne, okrągłe obramowania "zegarów". Rozmieszczenie dźwigni i przełączników jest dobrze rozplanowane, podstawowe funkcje radia sterowane są z pilota w kierownicy. Wszystko jest czytelne, ładne i co ważne - stonowane.
Fotel kierowcy jest wyjątkowo wygodny. Zapewnia dobrą pozycję w czasie jazdy, mocno "obejmuje" na zakrętach. Nietypowi kierowcy mogą sobie doregulować oparcie we wszystkich możliwych wariantach, nie mówiąc o podniesieniu lub opuszczeniu siedziska. Podobnie wygodne jest także siedzenie pasażera obok, jak również pasażerów podróżujących z tyłu. Mają oni sporo miejsca. Bez zarzutu działa klimatyzacja sterowana elektronicznie, oddzielnie regulowana dla kierowcy i pasażera.
Samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie. Kierowca nie musi w tym przypadku przechodzić krótszego lub dłuższego okresu dostosowawczego. Do alfy 147 po prostu się wsiada i pewnie jedzie - jakby się tym autem jeździło od dawna. Podobnie było w poprzednim modelu, alfie 145/146.
Alfa 147 bardzo pewnie zachowuje się na zakrętach, nawet ciasnych, pokonywanych z dużą prędkością. Zawieszenie wydaje się być udanym kompromisem między twardością a miękkością, raczej w kierunku miękkiego, co uprzyjemnia podróż po polskich, wyjątkowo nierównych, drogach. Samochód dość gładko pokonuje długie nierówności, jak również niechlujnie ułożoną nawierzchnię brukową. Niezależne zawieszenia kół przednich i tylnych pozwalają na szybką i bezpieczną jazdę.
Wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy ma sportowe, krótkie przełożenie: między skrajnymi położeniami kół wystarczy wykonać tylko 2,2 obrotu.
Precyzyjnie i skutecznie działa układ hamulcowy. Asystent hamowania nie zaczyna wspomagania przedwcześnie, co zdarza się w samochodach nawet najbardziej renomowanych marek. "Opanowaniem" wyróżnia się też ABS, który włącza się dopiero na moment przed mającym nastąpić zablokowaniem kół. Dodatkowo nad stabilnością ruchu pojazdu czuwa współpracujący z ABS układ VDC.
Silnik dwulitrowy wydaje się być idealnie dobrany do usportowionej charakterystyki alfy romeo 147. Jest to nowoczesna jednostka z dwoma świecami na cylinder, która pozwala na dynamiczną jazdę, a jednocześnie świetnie sprawuje się podczas spacerowych przejażdżek; słowem silnik jest bardzo elastyczny, zawsze cichy i spokojnie pracujący, co jest m.in. wynikiem zastosowania wałków wyrównoważających. Osiągana dynamika to efekt nie tylko mocy, ale też dość "płasko"w górnym zakresie ułożonego wykresu momentu obrotowego, który już przy 1500 obrotach osiąga wartość zbliżoną do 150 Nm.
Oczywiście, dynamiczna i szybka jazda musi kosztować. Kierowca z "ciężką nogą" nie zmieści się w mieście w 10 litrach na 100 km. Przy dynamicznej jeździe potrzebna jest precyzyjna skrzynia biegów. Zastosowana w alfie nie sprawia żadnych kłopotów - biegi wchodzą jak "w masło", nawet kiedy trzeba je szybko zmieniać. Co najwyżej należałoby zmienić zestopniowanie skrzyni przy dwulitrowym silniku.
Samochód szybko stał się przebojem rynkowym w Europie. Już w pierwszych miesiącach jego produkcję trzeba było zwiększyć ze 100 tysięcy do 120 tysięcy rocznie. Również w Polsce, mimo swej ceny, alfa 147 jest autem pożądanym i dobrze sprzedawanym, co potwierdza Andrzej Gabara, wiceprezes Auto Fapolu, łódzkiego dilera Fiata i Alfy Romeo.
Samochód udostępnił łódzki dealer Fiata spółka Auto Fapol. Fot. FAP, Jerzy Witaszczyk
Tytuły alfy romeo 147:
- Samochód Roku 2001
- Złota Kierownica - Bild am Sonntag (Niemcy)
- Design 2000 - Auto Europa 1 (Francja)
- Moje ulubione auto: 2001 - Qua- ttruote (Włochy)
- Złota Felga - nagroda polskich dziennikarzy

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty