Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36483 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Alfa Romeo 159 kontra Audi A4

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. Alfa Romeo: Alfy Romeo słyną z agresywnej stylizacji i sportowego zacięcia. Nie inaczej jest w przypadku modelu 159. Niepowtarzalna stylistyka, dobre prowadzenie i prestiż to główne atuty aut segmentu Premium. Czy są one w stanie zrekompensować wysoką cenę zakupu?

Niepowtarzalna stylistyka, dobre prowadzenie i prestiż to główne atuty samochodów segmentu Premium. Czy są one jednak w stanie zrekompensować wysoką cenę zakupu?Fot. Alfa Romeo: Alfy Romeo słyną z agresywnej stylizacji i sportowego zacięcia. Nie inaczej jest w przypadku modelu 159.

 

Porównujemy auta, które w sposób szczególny mają zadbać o swoich właścicieli. Jak zapewniają producenci, ich głównym celem jest dostarczenie maksimum przyjemności z jazdy. Widać jednak, że co kraj to obyczaj, bo mimo wielu pozornych podobieństw, auta różni bardzo wiele.

 

Cechy szczególne

 

To co najbardziej charakterystyczne dla modeli produkowanych w Arese koło Mediolanu to agresywna Fot. Audi: Audi A4 wyróżnia się wśród konkurencji arystokratycznymi rysami nadwozia. stylizacja i legendarne już sportowe aspiracje. Świetna pozycja za kierownicą, mocne silniki, sportowe zawieszenie i niestety równie legendarna awaryjność do tej pory wyróżniały większość modeli koncernu. Należy jednak wspomnieć, że właśnie od „159” Alfa Romeo zapowiada rewolucję w jakości i trwałości swoich aut. Audi A4 wyróżnia się wśród konkurencji arystokratycznymi rysami nadwozia i równie szlachetną jakością wykończenia wnętrza. Auto zbiera pochwały za solidny montaż i trwałość. Podobnie jak piękna Włoszka, A4 posiada dwu letnią gwarancję mechaniczną bez limitu kilometrów. Tyle, że model produkowany w niemieckim Ingolstadt zajmuje wyższą pozycję w statystykach bezawaryjności. Porównujemy ze sobą auta, Fot. Alfa Romeo: Alfa 159 z silnikiem wysokoprężnym
o mocy 150 KM może nieco rozczarować osiągami. To efekt dużej masy pojazdu. których cena zakupu różni się zaledwie o 312 zł. Prezentowane modele gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa - Alfa 159 zdobyła najwyższą notę w testach EuroNcap, a biorąc pod uwagę poprzedni wynik crashtestu Audi (4 gwiazdki - model 2001) badanie najnowszej generacji powinno wypaść jeszcze lepiej. Oba mają pod maskami nowoczesne diesle o zbliżonej mocy i identycznym momencie obrotowym. Jednak na tym podobieństwa się kończą.

 

Silnik

 

Turbodoładowane diesle pracują obecnie pod maskami najbardziej luksusowych limuzyn. Nie dziwi więc fakt, że do napędu czterodrzwiowych aut użyto właśnie takich silników. W Alfie Fot. Audi: Mimo nieco większej pojemności silnika A4 niż w Alfie Romeo niemieckie auto ma gorsze przyspieszenia. pracuje motor o mocy 150 KM, dzięki zastosowaniu 16-zaworowej głowicy ograniczono emisję szkodliwych substancji. Podobne rozwiązanie wykorzystano w Audi, ale to udało się jeszcze bardziej zadbać o środowisko. Silnik TDI emituje 159 CO2 (g/km), wobec 162 jednostki Alfy. Różnice konstrukcyjne obu jednostek kryją się w systemach zasilania. W „159” pracuje system common rail, a do zasilania silnika Audi wykorzystano nowoczesne pompowtryskiwacze. Pomijając szczegóły techniczne, niewyczuwalne na pozór Fot. Alfa Romeo: Wnętrze „159” utrzymane jest w sportowej stylistyce. różnice, słychać dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. Niemieckie TDI jest głośniejsze od Multijeta. Spalanie nieznacznie tylko odbiega od danych producenta i w obu przypadkach wyniosło średnio 6,3 l/100km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zarówno Alfa jak i Audi postawiły na nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne zawieszenia. Podwójne wahacze zamontowane z przodu Alfy, to konstrukcja znana ze „156”. W nowym modelu została nieznacznie unowocześniona. Z tyłu pracuje oś wielowahaczowa. To właśnie zawieszenie, o tradycyjnie twardej charakterystyce najwyraźniej zdradza sportowe aspiracje Alfy. Pokonywanie ostrych Fot. Audi: Szlachetna jakość wykończenia wnętrza i solidny montaż elementów wnętrza zasługują na pochwałę. zakrętów to żywioł, w którym „159” czuje się jak ryba w wodzie. Wychylenia nadwozia są minimalne, a precyzyjny układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie jest niedoścignionym wzorem dla wielu konkurentów. Jednak ten kto spodziewał się po Alfie mocnych wrażeń może się rozczarować. Choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy, duża masa (1610 kg) jest znacznym ograniczeniem dynamiki. Gdyby mocy było więcej, zarówno kierowca jak i zawieszenie pozwoliło by na więcej. Zupełnie inaczej wygląda jazda zmodernizowanym w 2005 r. Audi A4. Wykorzystano w nim elementy zawieszenia z większego modelu A6. Dzięki temu bezszelestna niemal praca jest płynna i gwarantuje wysoki komfort podróży, niestety nie  ma nic wspólnego ze sportowym duchem Audi. Na szczęście za dopłatą istnieje możliwość dodatkowego usztywnienia sprężyn (2 728 zł). Układ kierowniczy nie jest tak precyzyjny jak w Alfie, ale działa na tyle lekko że nie ma potrzeby dopłacania 1 043 zł za dodatkowe wspomaganie servotronic. Każdy kto zdecyduje się na Audi z silnikiem TDI, będzie się poruszał w niemal takim samym tempie jak Alfa. Motor jest słabszy o 10 KM i przyspiesza zaledwie o 0,3 sekundy wolniej.

Zarówno w A4 jak i „159” miejsca na przednich fotelach jest sporo. Ponieważ producenci postawili przede wszystkim na przyjemność prowadzenia, sprawa miejsca na tylnej kanapie wygląda gorzej. W obu autach przewidziano możliwość napędu na obie osie. Duży minus za tunel środkowy przebiegający przez wnętrze, ograniczający miejsce w kabinach prezentowanych modeli. 

 

Podsumowanie

 

Audi ma większy o 55 l bagażnik, ale składanie i dzielenie kanapy wymaga dopłaty. Porównywane auta dobraliśmy tak, aby ich ceny były zbliżone, mimo to Alfa oferuje nieco lepsze wyposażenie. Okazało się również, że Alfę można kupić w tańszej o ponad 27 tys. zł wersji Impression. Ponadto nadal obowiązuje promocja na włoskiego sedana, dzięki której klient może zaoszczędzić do 9 tys. zł. Oba silniki dedykowane są raczej oszczędnym kierowcom.

 

Nasza ocena

 

 

Alfa Romeo 159

Audi A4

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

remis

Dynamika

remis

 

Zużycie paliwa

remis

Nowoczesność konstrukcji

remis

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Alfa Romeo 159

Audi A4

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1910

1968

Moc maksymalna (KM)

150

140

Maks. moment obr. (Nm)

320

320

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

9,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

6,1

6,3

prędkość maksymalna (km/h)

210

212

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40

39

Pojemność bagażnika (dm3)

405

460

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

70

70

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km)

4,8/8,1

4,8/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

466 x 183 x 142

459 x 177 x 143

Rozstaw osi (cm)

207

265

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

126 500

126 812

 

 

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

 

Alfa Romeo 159

Audi A4

Poduszki powietrzne

7

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/1441 zł

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD/ bez CD

S

S

Rozmiar opon

215/55 R16

205/55 R16

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo 159 zdjęcia

Alfa Romeo 159 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Audi A4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo 159 Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł