Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36478 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Tomasz Szmandra Włoscy styliści, którzy zaprojektowali Sportwagona podobno chcieli udowodnić, że samochód z nadwoziem kombi może być równie atrakcyjny jak sedan.

 

Linię nadwozia Alfy 159 w odmianie kombi uważa się za nie mniej ciekawą od wersji czterodrzwiowej, co jest dość rzadkim przypadkiem na rynku motoryzacyjnym. 

Alfa Romeo 159 Sportwagon kontynuuje tradycje swojej znakomitej poprzedniczki – 156 i jest Fot. Tomasz Szmandra: W takim aucie można zapomnieć o niezgrabnych i nieurodziwych klasycznych kombi jednym z najładniejszych modeli na rynku, nie tylko w tej klasie.

 

Cechy szczególne

 

Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro posiada charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach. Duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Zaokrąglona pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu, ale nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas po zajęciu miejsca w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, zapewniającymi lepsze pole widzenia.

Wnętrze zostało staranniej dopracowane, podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w Fot. Tomasz Szmandra: Nadwozie Sportwagona jest dziełem mistrza Giugiaro. kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków.

Producent zastosował materiały lepszej jakości, oraz ciekawszą paletę kolorów tapicerki. W porównaniu z poprzednim modelem, o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co i tak nie czyni go jednak imponującym.

 

Silnik

 

Nowy Sportwagon dostępny jest trzema benzynowymi silnikami JTS wyposażonymi w system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oraz podwójny regulator fazy na każdym wałku rozrządu - 1,9 l/ 160 KM, 2,2 l/ 185 KM i 3,2 l V6/ 260 KM. Ofertę uzupełniają dwa turbodiesle Multijet – 1,9 l/ 150 KM  i 2,4 l/ 200 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale wersje z mocniejszymi jednostkami napędowymi są także dostępne ze skrzynią  automatyczną, lub Selespeed.

Do testu redakcyjnego trafił model z 200-konnym dieslem i manualną skrzynią biegów.

Poza dobrą dynamiką, do jego atutów należy niezbyt duże - jak na tak mocny silnik- zużycie Fot. Tomasz Szmandra: Tablica rozdzielcza jest identyczna jak w sedanie. paliwa, które przy delikatnym operowaniu pedałem gazu nie przekraczało średnio 7,8 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, co przydaje się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy.

Jednym z największych atutów Sportwagona jest znakomite trzymanie się drogi. To zasługa zwieszania -składającego się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu, oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Po naciśnięciu guzika start/stop i ruszeniu z miejsca Alfie nie brakuje sportowego temperamentu. Auto bardzo pewnie prowadzi się na zakrętach i nie jest przesadnie wrażliwe na nagłe ruchy kierownicą. Niespełna 9 sekund do „setki”, precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, pozwalają zapomnieć, że jedziemy samochodem kombi. Ale przecież Alfy od zawsze dostarczały sportowych wrażeń.

Niestety, o tym, że jest to kombi możemy zapomnieć także po otwarciu pokrywy bagażnika. Fot. Tomasz Szmandra: Do bagażnika nie załadujesz zbyt wiele, ale piękna sylwetka i przyjemność z jazdy zrekompensują to z nawiązką. Zaledwie 445 l pojemności w tej odmianie nadwozia może nieco rozczarować...

Słowa uznania należą się za to Alfe za wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa –

5 poduszek powietrznych, kurtyny. konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.

 

Podsumowanie

 

Najtańsza Alfa Romeo 159 Sportwagon z benzynowym silnikiem 1,9 l/ 160 KM kosztuje 99 500 zł, natomiast o 6400 zł. droższy jest turbodiesel 1,9/ 150 KM – oba auta w podstawowej wersji wyposażenia Impression. Testowany egzemplarz z 200-konnym dieslem, w średniej odmianie wyposażenia Progression, kosztuje już 163 000 zł.

Sportwagon posiada bardzo atrakcyjne nadwozie i znakomicie się prowadzi, ale zwolenników tradycyjnych kombi z pewnością do siebie nie przekona.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Diesel

Liczba cylindrów/zaworów

5/20

Pojemność skokowa (cm3 )

2387

Moc maksymalna (KM-obr/min)

200-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

400-2000

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

8,6

Prędkość maksymalna (km/h)

226

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40

Pojemność bagażnika (dm3 )

445

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

70

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km)

5,6/9,4

Długość/szerokość/wysokość (cm)

466/182/142

Rozstaw osi (cm)

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł)

163 000

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik.  

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

***

Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki.

Hamulce

***

40 metrów to średni wynik.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate, z możliwością doposażenia.

 

Wyposażenie seryjne:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM Progression

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa

S

S - wyposażenie seryjne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • raiders

    piękna i bestia:)

  • mauser

    Zgadzam sie, nikt tak nie robi pieknych aut jak Alfa Romeo.

  • AlexC

    Witam Forumowiczuf !! Owszem doceniam piekno tej 159-ki, tam samo piekna jak poprzedniczka 156-ka. Ale ta cena - straszne zdzierstwo, pewnie 80% ceny za sama marke. Pozdrawiam wszystkich jezdzacych ladniejszymi, tanszymi i lepszymi samochodami. ;-D

  • Mercoholik (gość)

    Piękna maszyna, wyglądu mogą pozazdrościć jej wszelkie inne wynalazki, a co do AlexC... pewnie jeźdxisz VW:) piękniejszym, szybszym, tańszym, lepszym:) tylko o ile porównasz VW to ten sam rocznik masz za ten samą kasę, jest brzydki i NUDNY:) Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo 159 zdjęcia

Alfa Romeo 159 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo 159 Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł