Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37838 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm. Ile kosztują? Cena zaskoczyła nabywców?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Szersza i bardziej dynamiczna wersja GTA ma być prawdziwym demonem na torach wyścigowych. Poznaliśmy ceny nowości. 

Fot. Alfa Romeo Szersza i bardziej dynamiczna wersja GTA ma być prawdziwym demonem na torach wyścigowych. Poznaliśmy ceny nowości.

Skrót GTA oznacza Gran Turismo Alleggerita i powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wersji Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i zaprezentowaną podczas targów motoryzacyjnych w Amsterdamie. Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione identycznym aluminiowym nadwoziem, o łącznej masie 745 kg, w porównaniu do 950 kg w zwykłej wersji.

Druga modyfikacja dotyczyła silnika z dwoma wałkami o pojemności 1570 cm3, który w wersji cywilnej, z podwójnym zapłonem, osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, oficjalnego zespołu wyścigowego Alfy Romeo, wybrali go jako wzorcowy silnik w kategorii Turismo i wycisnęli z niego 170 KM. Sukces w zawodach był natychmiastowy.

Od tamtego czasu GTA weszła do zbiorowej wyobraźni, jako niekwestionowana sportowa ikona Alfy Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność wkrótce zaczęła kojarzyć go ze wszystkimi sportowymi samochodami Alfa Romeo.

Alfa Romeo GTA. Specjalne wyposażenie techniczne

W przypadku Giulii GTA, inżynierowie Alfy Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy. Aktywna aerodynamika została specjalnie zaprojektowana w celu zwiększenia siły docisku. Rozwiązania te zawierają wiedzę techniczną, która pochodzi bezpośrednio z Formuły 1, dzięki ścisłej współpracy z Sauber Engineering i zastosowaniu Sauber Aerokit. 

Tę samą funkcję pełnią spoilery progowe, specjalny spojler tylny i aerodynamiczny wysuwany spoiler przedni (aerosplitter). Nowy jest także centralny układ wydechowy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20-calowe felgi aluminiowe ze śrubą centralną, po raz pierwszy oferowane w limuzynie.

Poprawiono właściwości jezdne podczas jazdy z dużą prędkością, zwiększając o 50 mm rozstaw kół przednich i tylnych oraz opracowując nowy zestaw sprężyn, amortyzatorów i tulei do układu zawieszenia. Aerodynamiczny przód został dodatkowo podkreślony, dzięki zastosowaniu powiększonego spoilera przedniego i tylnego skrzydła wykonanego z włókna węglowego, zapewniających idealne zrównoważenie obciążenia przy dużych prędkościach.

Alfa Romeo Giulia GTA. Kabina w dwóch wersjach

Wnętrze samochodu wyróżnia się nowymi detalami, jak wykończenia z Alcantary deski rozdzielczej, paneli drzwi, schowka, słupków bocznych i pasa środkowego foteli. Alcantarę jeszcze szerzej wykorzystano w wersji GTAm, w której dzięki usunięciu tylnego siedzenia, powstała specjalna wnęka cała pokryta Alcantarą, w której znajdują się specjalne uchwyty do przewożenia kasków i gaśnicy. Nowe matowe akcenty z włókna węglowego nadają wnętrzu elegancji i podkreślają jego doskonałość techniczną.

W nowej GTAm kabina różni się nieznacznie, ma bowiem pałąk, nie ma paneli drzwi i foteli tylnych, a zamiast tradycyjnego uchwytu do otwierania drzwi, zamontowano paski, co jest kolejnym nawiązaniem do świata wyścigów.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Giulia GTAm oferuje konfigurację dwumiejscową, z homologacją dopuszczającą do ruchu, z powiększonym wysuwanym aerosplitterem przednim i skrzydłem tylnym z włókna węglowego, stanowiącymi najwyższy wyraz sportowego charakteru modelu. Wersja GTA, przy tej samej mocy, oferuje cztery miejsca, bez pałąka z tyłu; spoiler tylny i przedni aerodynamiczny do użytku codziennego oraz takie same panele drzwi, fotele i okna jak Giulia Quadrifoglio.

Alfa Romeo Giulia GTA. Mocny silnik i lekkie materiały

Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium, w standardowej konfiguracji ma moc 510 KM, a w Giulii GTA 540 KM. Jednakże sama moc nie wystarczy dla zapewnienia sportowych osiągów. Masę GTA udało się zmniejszyć o 100 kg, dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz konstrukcję sportowych foteli z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt.

Kolejnym lekkim materiałem jest aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, drzwi. W oknach bocznych i tylnych w celu dodatkowego zmniejszenia masy zastosowano Lexan – żywicę poliwęglanową szeroko stosowaną w świecie sportów motorowych.

W wyniku tych zabiegów uzyskano masę własną równą 1520 kg, co w połączeniu z mocą zwiększoną do 540 KM, zapewnia doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 2,82 kg/KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3,6 sekundy.

Alfa Romeo Giulia GTA i jej ekstremalna wersja, Giulia GTAm, zostaną wyprodukowane w limitowanej liczbie 500 sztuk. Każdy samochód będzie posiadał tabliczkę z numerem i specjalny certyfikat, stając się autentycznym kolekcjonerskim przedmiotem, podobnie jak jego prekursor z 1965 roku.

Właściciel nowego samochodu otrzyma również spersonalizowany zestaw powitalny, zawierający kask Bell w kolorze nadwozia GTA, zestaw odzieży rajdowej Alpinestars (kombinezon, rękawce i buty) oraz spersonalizowany pokrowiec na samochód Goodwool. Ponadto nabywca Giulii GTA ma zapewniony kurs bezpiecznej jazdy przygotowany przez Alfa Romeo Driving Academy.

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm. Ile kosztują?

Odmiana GTA, kosztuje przynajmniej 176 500 euro (ok. 815 tys. zł). O blisko 5 tys. euro (ok. 22 tys. zł) więcej będzie trzeba zapłacić za ostrzejszą i jeszcze lżejszą wersję GTAm. To ponad dwukrotnie więcej od niemieckich konkurentów: Audi RS 5 i Mercedesa-AMG C 63 S.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Rrr (gość)

    Fajne ale czy dojedzie do mety

  • Klin (gość)

    Przy takiej cenie konkurencji, kto to kupi? Hahah

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo Giulia zdjęcia

Alfa Romeo Giulia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo Giulia Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł