Wszystko
o samochodach

Samochody / Porównania

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

Dwa nowe modele Alfy Romeo, od dawna zapowiadane, miały przywrócić tej marce dawny blask, wyraźnie przyćmiony wieloletnim brakiem rynkowych nowości. Model 159 reprezentujący klasę średnią pożegnaliśmy w 2011 r., mała MiTo będzie niebawem obchodzić dziesięciolecie obecności w salonach, kompaktowej Giulietcie „stuknęło” już 8 lat a emocje po sześciu latach od prezentacji sportowej 4C dawno opadły. Zapowiedzi Alfy były tym bardziej emocjonujące, że oprócz zupełnie nowego „średniaka” miał pojawić się również duży SUV pierwszy w historii tego producenta. Ale SUV to zupełnie inna bajka.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszDroga od zapowiedzi do premiery okazała się długa. O tym, że Alfa Romeo ma nowy samochód klasy średniej o nazwie Giulia, media motoryzacyjne informowały już w 2012 r. Premiera miała nastąpić w 2014 r. Nastąpiła jednak dopiero w połowie 2015 r., ale prace nad Giulią, zanim wjechała do salonów, trwały jeszcze ponad pół roku. Ten nieco przydługi wstęp może nudzić, ale pokazuje w jakich realiach znalazła się Giulia gdy wreszcie trafiła do sprzedaży. Na niej spoczywał obowiązek reprezentowania „nowego otwarcia” Alfy aż do premiery Stelvio, a oczekiwania wobec nowego auta były ogromne. Zwłaszcza, że prace nad nim trwały wyjątkowo długo, co pozwalało sądzić, że jest ono znakomicie dopracowane.

Redakcja poleca:

Niechlubny rekord. 234 km/h na drodze ekspresowej
Za co policjant może odebrać prawo jazdy?
Najlepsze samochody za klika tysięcy złotych

Zobacz także: Testujemy Porsche 718 Cayman

Zobacz także: Nowe Renault Espace

I rzeczywiście jest, przynajmniej pod względem wyglądu. Doskonałe proporcje i płynne kształty nadwozia robią wrażenie, Sylwetka auta ma sportowy styl a jednocześnie tchnie elegancją. Przód i tył z charakterystycznymi dla Alfy elementami świetnie podkreślają typowy dla tej marki styl. Ale we wnętrzu nie jest już tak stylowo. Co prawda estetyka i projekt deski rozdzielczej mogą się podobać, podobnie jak materiały i eleganckie wykończenie, ale brakuje czegoś, co pozwoliło by od razu powiązać samochód z legendarną marką. Więcej tu skojarzeń z modelami z innych firm niż z Alfą Romeo. Owszem, niepełne „tuby” w których osadzono wskaźniki wyglądają oryginalnie, ale to chyba zbyt mało by osiągnąć odpowiedni efekt. Firmowy znaczek naprawdę wszystkiego nie załatwi.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszGiulia choć jest sedanem wygląda niemal jak coupe. A5 Sportback też przypomina coupe, a jest naprawdę pięciodrzwiowym hatchbackiem. Niezły galimatias. Ale ponieważ efekt końcowy liczy się najbardziej, zostańmy przy stwierdzeniu, że oba auta prezentują się jak prawdziwe coupe. Sportback ma smukłą sylwetkę i płynne linie nadwozia z łagodnie opadającym dachem w tylnej części oraz wyeksponowanymi nadkolami. Dzięki nim auto wygląda muskularnie. Stylistycznych fajerwerków nie ma co szukać, wszystko opiera się na spokojnych, wysmakowanych kształtach i świetnie dobranych proporcjach. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy, niemal płaska, ogromna, wielokątna osłona chłodnicy, lekko wypiętrzona pokrywa silnika, pokrywa bagażnika zakończona niewielkim spoilerem – to wszystko może się w A5 podobać.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszMiło też zasiąść w jego wnętrzu, bo jakość materiałów i poziom wykończenia są po prostu nienaganne. Podobnie jak wyciszenie wnętrza. Jazda w A5 Sportback to prawdziwa przyjemność, którą czerpie się z kilku źródeł. Po pierwsze z nienagannego prowadzenia, po drugie z komfortu jazdy, po trzecie ze znakomitego systemu audio a po czwarte z wirtualnego kokpitu, na którym można obserwować nie tylko wskaźniki, ale również wskazania nawigacji. Wirtualny kokpit wymaga niestety dopłaty, ale warto w niego zainwestować.

Audi chwali się, że poziomy układ deski rozdzielczej daje poczucie dużej szerokości przedziału pasażerskiego. Ale tu nie trzeba żądnych sugestii, wnętrze rzeczywiście jest szerokie i wygodne. A przy tym wystarczająco przestronne, zarówno w przedniej jak i tylnej części. Bagażników nie porównujmy, bo zdecydowaliśmy wcześniej, że oba auta wcielają się w rolę coupe i to, czy pokrywa bagażnika otwiera się z tylną szybą czy bez niej nie ma większego znaczenia.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszOgromne znaczenie ma za to technika, odpowiedzialna za napęd, trakcję i prowadzenie. W obu autach pracują mocne turbodiesle, pozbawione dokuczliwych wibracji i ciche, przy czym ten w Giulii jest o 20 KM mocniejszy. Przekłada się to oczywiście na lepsze osiągi. Zużywa też nieco mniej paliwa. Ma ku temu powody, Giulia jest bowiem sporo lżejsza. W skali testu są to wyniki porównywalne. Oba silniki pracują z gracją, mają znakomite charakterystyki. Żadnych „turbodziur”, żadnych kaprysów. Po prostu świetne, nowoczesne turbodiesle o sportowym zacięciu. Trzeba jednak dodać, że w Audi ostry start wygląda dużo lepiej, silnik „zbiera” się do razu i auto rusza do przodu jak rakieta. To chyba zasługa nienagannie pracującej, siedmiobiegowej przekładni S tronic, która w każdych warunkach drogowych działa perfekcyjnie. 210-konna Giulia nie startuje z takim animuszem, ostro przyspiesza dopiero po krótkiej zwłoce. Ośmiobiegową przekładnię trudno uznać za ideał, zdarzają się jej szarpnięcia i opóźnienia w dobraniu przełożenia.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszO napędach Q4 w Giulii i Quattro w A5 można powiedzieć tyle, że oba pracują w oparciu o mechanizm Torsen, rozdzielający napęd między przednią i tylną oś, oba preferują tylną oś i oba działają płynnie i w sposób niezauważalny dla kierowcy. Prowadzenie Alfy i Audi to równie przyjemne uczucie co ich oglądanie. Auta jadą jak po sznurku, zawsze tam, gdzie chce kierowca dzięki precyzyjnym układom kierowniczym, i pozostają stabilne w każdych warunkach drogowych.

Giulia z turbodieslem o mocy 210 KM praktycznie równa się ceną ze 190-konnym A5 Sportback. Niewielką różnicę 3400 zł Alfa nadrabia systemem ostrzegającym przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i 7-calowymi wyświetlaczem między wskaźnikami przed kierowcą. Tych elementów nie znajdziemy w standardzie A5 Sportback. Warto jednak wspomnieć, że w obu autach seryjnie montowane są układy inicjujące hamowanie w razie wykrycia zagrożenia kolizją z autem, przeszkodą czy pieszym. W obu modelach seryjnie montuje się również systemy pozwalające zmieniać różne parametry samochodu dla uzyskania rożnego charakteru auta. Przy czym system Alfy (DNA) ma tylko trzy tryby pracy, system Audi (Audi Drive Select) aż pięć.

Podsumowanie

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz DoboszRemis wydaje się uczciwym rozstrzygnięciem w tym pojedynku. Oba auta są na bardzo zbliżonym poziomie technicznym i jakościowym, a przy tym świetnie się prezentują. Oczywiście każde trafia swoją stylizacją w inne gusta, ale zapewne i kraj pochodzenia też ma znaczenie, kto kupi Audi a kto Alfę Romeo.

Co do końcowego wyniku to w pewnym sensie jest to mały sukces A5 Sportback. Nie był on przecież tak długo dopracowywany jak Giulia, od której należało by oczekiwać perfekcji w każdym calu i miażdżenia konkurentów. A sił wystarczyło tylko na remis. Nie zmienia to jednak faktu, że Giulia jest udanym samochodem, godnym „nowego otwarcia” w Alfie Romeo. 

Wybrane dane techniczne Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel i Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2143

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

210/3750

190/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

470/1750

400/

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

7,9

Prędkość maksymalna (km/h)

235

218

Pojemność bagażnika (l)

480

550/1550

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

65

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,7

4,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

464,3/187,3/143,6

466,3/189,3/138,6

Rozstaw osi (cm)

282

281,9

Masa własna (kg)

1505

1675

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

3/12

Cena (zł)

od 189 600

od 193 000

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                 

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

++++++ (6)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • on (gość)

    porównajcie ceny przy podobnym wyposażeniu a nie minimalne, wtedy zobaczymy która wypada lepiej !!!!!!

  • Hiuh (gość)

    Moim zdaniem alfa ma jedną (kluczową) zaletę, na ulicy robi duże wrażenie, charakter i emocje, giulia tym góruje nad Audi natomiast Audi przebija się nowoczesnymi technologiami czyt:head up, Matrix Led, lepszy system info, każde ma coś do zaoferowania swojemu potencjalnemu nabywcy, jednak alfę należy umieśćić na innej półce niż niemiecką trójcę, nie wyżej, nie niżej po prostu gdzie indziej

  • Komentarz usunięty.
  • Domek (gość)

    Słabe to porównanie niestety, chociażby ze względu na to, że Giulia jest konkurentem dla A4. A już tekst o tym, że tyle lat opracowywania powinno dać perfekcję w każdym calu, świadczy o tym, że autor słabo czuje, hmm... ducha inżynierii (o, taki mi się ulepek przytrafił) - w tym samochodzie robiono niemal wszystko od zera, nie ma bazy trzech, czterech generacji wstecz, gdzie wystarczy coś udoskonalić, zmienić jedno rozwiązanie konstrukcyjne, czy po prostu nie popsuć czegoś co działa od lat. Więc teoretycznie wszystko mogło się wysypać.

  • marek (gość)

    Audi w tej samej cenie co Alfa ? Skąd macie ten cennik ?

  • Liczy (gość)

    Przecież ta Alfa jest poniżej ceny A4 (realne ceny zdecydowanie poniżej) - przy podobnym silniku i wyposazeniu. Porównać należałoby z A4 i wziąć poprawkę na niższą cenę od A4.

  • Aaaa (gość)

    Dno i wodorosty..

  • Wesoły (gość)

    Fakty zdecydowanie za alfa. Poziom hałasu (odczuwalny) i przestronność wnętrza to indywidualna ocena p.Dariusza niż surowe fakty. Alfa zdecydowanie wygrywa tą walkę, niższe spalanie przy zdecydowanie lepszych osiągach i niższej cenie. A do tego ten wygląd! Ten niemiecki taboret pozostaje w cieniu tej pięknej włoszki.

  • Mariusz (gość)

    Co za bzdury, piękna Giulia zremisowała z nudnym, nijakim, paskudnym Vagiem z czterema zerami, a tekst że audi bardziej przestrzenne mnie rozwalił, proszę porównać ilość miejsca z tyłu, w A5 jest tyle co w Corsie, a w Giulii porównywalnie z BMW serii 5.

  • Kris (gość)

    kolejny stronniczy tekst fana niemieckiej motoryzacji, ktory za grosz nie czuje ze konkurencja moze zrobic cos lepiej i w pieknym styly. Czy to ze sraudi wyrzuca co roku nowe modele, ciagle poprawiane kosztem klientow ma sugerowac przewage nad tym pieknym wloskim pojazdem? To ze wlosi cos dluzej robili i od postaw ma swiadczyc o tym ze sa slimakami i nie potrafia niczego zrobic dobrze? BZDURY jakich wiele na pseudo portalach motoryzacyjnych jak ten. Taki mamy klimat. Zero slowa o tym ze Giulia prowadzi sie jak po sznurku, ze ma idealny rozklad mas, ze jest w podstawie tak napakowana emocjami ze zjada wszystkie modele z palety vaga na sniadanie. Kup se facet golasa vaga to zobaczysz jak emocjonujace bedziesz mial prowadzenie i radosc z jazdy. No chyba ze 4 zera to jest mokre marzenie kazdego kowalskiego to przepraszam. Nie zapomnij kupic aftermarketowe felusie z alledrogo bo wychodzi z salonu w kolpakach i przyciemnic szybki zeby nie bylo widac tej nedznej tapicerki w podstawie.

  • archamx (gość)

    Kiedy czytam te wszystkie pochlebne recenzje na temat wyglądu alfy to mam wrażenie że w dobrym tonie jest po prostu zachwycić się wyglądem alfy. A prawda jest taka że to auto jest zupełnie nijakie i wcale nie zwraca na siebie uwagi na ulicy. Brakuje jej takiego zęba jak na przykład miała alfa 159 ze swoimi okrągłymi światełkami.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości