Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfa Romeo. Modele Giulia i Stelvio w nowej odsłonie

Wojciech Frelichowski
Od lewej: Alfa Romeo Giulia i Alfa Romeo Stelvio. Fot. FCA
Od lewej: Alfa Romeo Giulia i Alfa Romeo Stelvio. Fot. FCA
Koncern FCA odświeżył dwa modele Alfy Romeo - Giulia i Stelvio. Udoskonalono m.in. wnętrza, wprowadzono nowy system infotainment, a także zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Całkowicie zmieniono konsolę centralną, która teraz może pomieścić większe, łatwiej dostępne schowki, a także nową, bezprzewodową ładowarkę. Również nowa jest dźwignia zmiany biegów ze skórzanym poszyciem i świecącymi elementami, dzięki czemu nie tylko dobrze wygląda, ale i jest przyjemna w dotyku. U podstawy selektora znajduje się podpis w kolorach włoskiej flagi.

Samochody oferują w standardzie 7-calowy ekran TFT wbudowany w zestaw wskaźników. Układ ekranu został przeprojektowany, aby zapewnić więcej informacji w bardziej racjonalny sposób i zmieścić parametry dotyczące autonomicznej jazdy.

Centralny wyświetlacz znajdujący się na desce rozdzielczej o przekątnej 8,8" został znacznie udoskonalony, obejmując ekran dotykowy i przyjmując zupełnie nowy układ z zoptymalizowaną grafiką opartą na widżetach. Oznacza to, że każdy użytkownik może stworzyć swoją własną stronę główną, na której każda funkcja pojazdu staje się aplikacją.

Przewijanie w poziomie wywołuje ekrany dostępu do Alfa DNA, radia, mediów, smartfona, nawigacji, klimatyzacji, zestawu połączonych usług i zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy.

Alfa Romeo. Usługi Alfa Connected Services

Nowością w Alfach Romeo Giulia i Stelvio są m.in. klasyfikacje lakierów nadwozia. Zostały one zgrupowane według klasy, a nie tylko technologii. Fot.
Nowością w Alfach Romeo Giulia i Stelvio są m.in. klasyfikacje lakierów nadwozia. Zostały one zgrupowane według klasy, a nie tylko technologii. Fot. FCA

Odnowione Alfy Romeo Giulia i Stelvio są wyposażone w Alfa Connected Services, narzędzie zapewniające zaawansowaną łączność ze światem oraz zestaw usług zwiększających bezpieczeństwo i komfort.

Dostępnych jest wiele pakietów: My Assistant oferuje funkcję SOS pozwalającą użytkownikowi wezwać pomoc w przypadku awarii lub nagłego wypadku, używając w tym celu przycisku SOS umieszczonego na podsufitce, przycisków radiowych lub aplikacji mobilnej, wysyłając lokalizację pojazdu i numer identyfikacyjny samochodu do centrum obsługi.

W razie wypadku połączenie nawiązywane jest automatycznie. W przypadku awarii samochodu, kierowca może wezwać pomoc drogową, podając współrzędne pojazdu, co pozwala na uzyskanie szybkiej pomocy. Połączenie można aktywować, naciskając umieszczony na podsufitce przycisk Assist, przycisk na ekranie radia lub za pomocą aplikacji mobilnej na smartfonie. Kierowcy mogą również bezpośrednio kontaktować się z centrum obsługi, aby wezwać pomoc. Ponadto, w pakiecie znajduje się także usługa raportowania, dzięki której kierowca jest na bieżąco informowany o stanie samochodu za pośrednictwem comiesięcznych raportów wysyłanych pocztą elektroniczną.

Pakiet My Remote zawiera różnorodne usługi, w tym możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu (blokowanie/odblokowanie drzwi, włączanie świateł) za pomocą smartfona/smartwatcha, komunikację z asystentami wirtualnymi Alexa i Google Home, lokalizację samochodu, monitorowanie niektórych parametrów (prędkość i obszar) oraz otrzymywanie powiadomień, jeśli nie zostaną one zachowane.

Pakiet My Car pozwala właścicielom stale monitorować stan samochodu i jego parametry.

Pakiet My Navigation obejmuje aplikacje do zdalnego wyszukiwania miejsc docelowych i punktów użyteczności publicznej (POI), a także powiadomienia w czasie rzeczywistym o natężeniu ruchu, pogodzie i lokalizacji fotoradarów. W pakiecie zawarta jest również usługa Send & Go, która umożliwia kierowcom wysłanie adresu ze smartfona lub ze strony internetowej do systemu nawigacji samochodu.

Pakiet My Wi-Fi, która umożliwia użytkownikowi podłączenie jednocześnie ośmiu urządzeń znajdujących się w samochodzie.

Pakiet My Theft Assistance, które powiadamia właściciela o próbie kradzieży.

[b]Alfa Romeo. Drugi poziom autonomicznej jazdy[/b]

W modelach Giulii i Stelvio debiutuje zestaw nowych systemów ADAS (Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy), który umożliwia pojazdom zapewnienie najwyższego poziomu autonomicznej jazdy.

Autonomiczność jazdy obejmuje poziom 2, który z definicji jest osiągany, gdy samochód może samodzielnie kontrolować w określonych warunkach przyspieszenie, hamulec i układ kierowniczy, wykorzystując w tym celu układy elektroniczne, które wymagają ciągłego monitorowania przez kierowcę, jednakże wspierają go, by zapewnić mu większy komfort na długich trasach. We wszystkich przypadkach kierowca powinien być oczywiście czujny i zawsze trzymać ręce na kierownicy.

Lane keeping assist (System utrzymywania na pasie ruchu): wykrywa, czy samochód zjeżdża z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu, ostrzegając kierowcę przez sygnały wizualne i delikatny ruch kierownicy, który powoduje powrót na właściwy pas.

Active blind spot (Aktywny asystent martwego pola): wykrywa obecność innego pojazdu w tzw. martwym polu i jeśli zachodzi taka konieczność, koryguje tor jazdy, aby uniknąć kolizji.

Active cruise control (Aktywny tempomat): automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu, aby zachować bezpieczną odległość od jadących przed nim samochodów. Przy pomocy systemu rozpoznawania znaków drogowych umożliwia regulację ustawionej prędkości w zależności od ograniczeń, co zapewnia spokojniejszą jazdę.

Traffic Sign Recognition i Intelligent Speed Control (System rozpoznawania znaków drogowych i kontroli prędkości): system korzysta z kamery pokładowej, rozpoznaje znaki drogowe i pokazuje je na wyświetlaczu oraz ostrzega kierowcę o aktualnym ograniczeniu prędkości. Zaleca nawet kierowcy dostosowanie prędkości do znaków odczytanych przez system: jeśli kierowca zgadza się, tempomat automatycznie przestawia się na nowe ograniczenia prędkości.

Traffic jam assistant (System wspomagający jazdę w korku) i highway assist (System wspomagania jazdy na autostradzie): oprócz aktywnego tempomatu, systemy te nadzorują również sektory boczne samochodu, utrzymując go na środku pasa przy wzmożonym ruchu (Traffic Jam Assistant) lub na autostradzie (Highway Assist), a także regulując prędkość na podstawie aktualnych ograniczeń prędkości.

Driver attention assist (Asystent wspomagania koncentracji): analizuje parametry pod kątem przemęczenia kierowcy i ostrzega go w razie potrzeby.

[b]Alfa Romeo. Kolory według klasyfikacji[/b]

Nowością w Alfach Romeo Giulia i Stelvio są m.in. klasyfikacje lakierów nadwozia. Zostały one zgrupowane według klasy, a nie tylko technologii. Fot.
Nowością w Alfach Romeo Giulia i Stelvio są m.in. klasyfikacje lakierów nadwozia. Zostały one zgrupowane według klasy, a nie tylko technologii. Fot. FCA

Nowością w Alfach Romeo Giulia i Stelvio są klasyfikacje lakierów nadwozia. Zostały one zgrupowane według klasy, a nie tylko technologii. Istnieją cztery kategorie: Competizione, z odniesieniami do sportowej tradycji marki; Metal, podkreślająca dynamiczną duszę marki; Solid dla osób poszukujących przystępnej wartości; i Old Timer, która przywołuje i interpretuje dziedzictwo Alfy Romeo.

Paleta barw Competizione obejmuje ekskluzywne lakiery trójwarstwowe biały Trofeo White i czerwony Competizione Red.

Gama Metal oferuje natomiast kolory takie, jak zielony Visconti Green (nowość dla modelu Giulia), szary Vesuvio Grey, szary Stromboli Grey, szary Silverstone Grey, szary Vulcano Grey, niebieski Misano Blue i niebieski Montecarlo Blue, a także nowy niebieski lakier Anodizzato Blue i biały Lunare White.

Gama kolorów Solid obejmuje kolory biały, czerwony Alfa i czarny (wyłącznie dla modelu Giulia).

Nowe kolory z palety Old Timer to Junior GT Ochre i wyrafinowana czerwień Villa d'Este 6C Red, dostępne od połowy 2020 roku.

[b]Alfa Romeo. Podstawowe wersje i silniki[/b]

W wersji bazowej Giulii do wyboru są dwa silniki: benzyna 2.0 o mocy 200 KM i turbodiesel 2.2 o mocy 136 KM, oba z napędem na tylne koła i automatyczną skrzynią biegów. Oprócz nowego 8,8- calowego wyświetlacza Multitouch i 7-calowego zestawu wskaźników TFT, wyposażenie standardowe obejmuje również system autonomicznego hamowania awaryjnego (Autonomous Emergency Brake), system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (Lane Departure Warning) oraz tempomat (Cruise Control).

Podstawowa wersja Stelvio oferuje do wyboru dwie jednostki napędowe z automatyczną skrzynią biegów: silnik benzynowy 2.0 o mocy 200 KM z napędem na wszystkie koła oraz silnik turbodiesel 2,2 o mocy 160 KM z napędem na tył. W standardzie dostępny jest m.in nowy wyświetlacz Multitouch o przekątnej ekranu 8,8", nowy 7" wyświetlacz TFT pomiędzy zegarami, autonomiczny hamulec awaryjny, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, tempomat oraz tylne czujniki parkowania.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty