Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37018 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Alfa Romeo Stelvio. Test sportowego SUV-a z Włoch

Data publikacji: Autor: Marcin Lewandowski

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin Lewandowski Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

Jeszcze dekadę temu wiele marek motoryzacyjnych mających sportowe lub luksusowe korzenie omijało temat SUV-ów po cichu badając rynek. Alfa Romeo nie była wyjątkiem, o czym świadczy prototyp kompaktowego crossovera o nazwie Kamal pokazany w Genewie już w 2003 roku. Niestety, mimo ciepłego przyjęcia ze strony publiczności, włoska marka nie zdecydowała się wdrożyć go wówczas do produkcji, być może nie wierząc w powodzenie segmentu crossoverów premium. Dziś sytuacja jest zupełnie inna. Własne SUV-y i crossovery planują już niemal wszystkie marki z każdej półki cenowej z Rolls-Royce'em i Lamborghini włącznie.

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin LewandowskiPierwszym uderzeniem Alfy Romeo w segment aut sportowo-użytkowych jest Stelvio, SUV średniej wielkości zbudowany na dokładnie tej samej płycie podłogowej, co Giulia. Jego bezpośredni konkurenci to m.in. BMW X3, nowe Audi Q5, czy jeszcze nowsze Volvo XC60. Kolejne premiery Włosi zaplanowali na najbliższe dwa lata. W przyszłym Alfa Romeo pokaże kompaktowego crossovera segmentu C, mającego szansę na zdobycie największej popularności i zarabianiu dla marki pokaźnej sumy pieniędzy. Za dwa lata z kolei czeka nas nie lada gratka, włoska marka zaprezentuje SUV-a... o numer większego od Stelvio. Tym modelem Alfa Romeo zamierza rozpocząć powrót na salony i poważnie stanąć do walki z silną, nie tylko niemiecką konkurencją.

Passo dello Stelvio

Stelvio to nazwa doskonale znana miłośnikom motoryzacji. Oznacza najwyższą przejezdną przełęcz we Włoszech, a biegnąca przez nią droga liczy ponad 75 ostrych zakrętów. Co roku przyciąga tysiące kierowców spragnionych motoryzacyjnego raju. Czy pasuje do SUV-a? Tak, jeśli ten ma sportową duszę i predyspozycje do dawania na takiej drodze maksimum frajdy swojemu kierowcy.

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin LewandowskiWspółczesny rynek zalany jest SUV-ami, zatem ciężko dziś zaproponować stylistykę powalającą na kolana. Stelvio może się podobać, proporcje są właściwe, koła duże z obręczami o średnicy od 17 do 20 cali, ale autu brakuje powiewu świeżości. Oglądając go dookoła można dojść do wniosku, że styliści poszli nieco na łatwiznę mieszając elementy z Giulietty i Giulii. Rezultat nie jest zły, ale od włoskiego samochodu, zwłaszcza ze znaczkiem Alfy Romeo, można by oczekiwać czegoś więcej.

To dość zachowawcze podejście do stylistyki z pewnością ma swoje uzasadnienie. Firma chce sprzedawać jak najwięcej, więc samochody muszą się podobać wszystkim. Ale mimo to Stelvio ma kilka smaczków cieszących oko. Pas przedni swoją surowością i charakterystycznym wlotem powietrza w kształcie tarczy nawiązuje do klasycznych modeli marki, dostępne są alufelgi z motywem pięciu okręgów, a w tylnym zderzaku znajdziemy dwie chromowane końcówki układu wydechowego.

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin LewandowskiZnacznie lepiej jest w środku. Widać tu pokrewieństwo z Giulią, ale projekt wykonano od nowa. Deska rozdzielcza nie jest aż tak mocno zorientowana na kierowcę, jak w sedanie o kobiecym imieniu, ale zastosowano niemal identyczne ozdobniki. Siadając za kierownicą z niewielką okrągłą  centralną częścią mamy przed sobą dwie tuby w których schowano wskaźniki, pod kierownicą zamontowano wykonane z aluminium gigantyczne łopatki do zmiany biegów, a po bokach spoglądają na pasażerów okrągłe wloty powietrza przywodzące na myśl snajperskie celowniki. Materiały nie urągają segmentowi premium, zwłaszcza ozdobne listwy. Panel klimatyzacji nie zmienia się w Alfach od lat, podobnie jak niemal rzemieślnicze podejście do tapicerek. Można zamówić fotele komfortowe lub sportowe z lepszym trzymaniem bocznym, oczywiście także w kolorze czerwonym.

Ekran komputera pokładowego umieszczony pomiędzy zegarami może mieć przekątną 3,5 lub 7 cali, zaś systemu multimedialnego UConnect 6,5 lub 8,8 cala. Za dopłatą oferowana jest nawigacja i kamera cofania. Na pokładzie nie zabrakło systemów bezpieczeństwa czynnego, jak adaptacyjny tempomat, system ostrzegania o możliwości najechania na poprzedzający pojazd z czujnikiem pieszych, czy system detekcji pojazdów podczas cofania.

Rozstaw osi wynoszący 2818 mm i długość 4687 mm jasno dają do zrozumienia, że w tym aucie nikt na brak miejsca narzekać nie będzie. Bagażnik mieści 525 litrów, choć optycznie wygląda na większy. Oparcie tylnej kanapy składa się z trzech części, co pozwala na dowolną konfigurację w razie konieczności przewiezienia czegoś ponadwymiarowego.

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin Lewandowski

Alfa Romeo Stelvio - test

Tego segmentu nie wolno lekceważyć, zwłaszcza mając ambicje wbicia się do segmentu premium, a Alfa Romeo zdecydowanie tego pragnie. Dlatego w końcu doczekaliśmy się premiery pierwszego w historii SUV-a włoskiej marki. Nazywa się Stelvio i obiecuje sportowe wrażenia zza kierownicy.

fot. Marcin Lewandowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • sylw31

    Już brzydszego koloru nie mogliście wybrać do testu? Auto smutne jak smutny jest głos zmęczonego lektora

  • rj17 (gość)

    Autor jest chyba zakręcony jak świński ogon . Silnik 2143cm 180KM podobno wysokoprężny a w porównaniu benzynowy.......

  • Kot w butach (gość)

    Widziałem to auto w salonie AR w Lublinie Preferuje się bardzo dobrze Środek to na prawdę wysoki poziom! Wszystko psuje jednak obsługa Salonu Żadnego zainteresowania klientem Żadnego! Żeby ktoś podszedł, zapytał, zaproponował. Nic z tych rzeczy! A szkoda bo nie wiedzą ilu przez to mogą stracić klientów

  • gosc (gość)

    Co za SZKARADA!!!!!No nie da sie PATRZEC! A srodek TOTALNA PORAZKA!TEGO CO TO ZAPROJEKTOWAL POWINNI ZAMKNAC!!!

  • user tigusia (gość)

    Szkoda, że jest tak drogi, lepiej w tej cenie kupić wypasionego Tiguana z gwarancją, że po kilku latach nie straci się tak dużo na wartości. Za to auto dałbym max 100 000 z haczykiem. ...co nie zmienia faktu, że jest bardzo ładny.

  • marek (gość)

    Czytam komentarze i dziwię się jak można zasklepić się w uznaniu niemieckich samochodów. Ci co choć troszeczkę interesują się motoryzacją, doskonale wiedzą, że są one obecnie jednymi z najbardziej awaryjnych. Natomiast ich urok jest co najmniej wątpliwy. Alfa to zupełnie inny świat, jeżeli chodzi o urok i satysfakcję z jazdy (znacznie wyższy poziom). Jakość natomiast jest co najmniej równa niemieckim i niewiele ustępuje japońskim. Szkoda, że Polacy siedzą ciągle w tej skorupie widzącej tylko niemieckie maszyny!

  • Sebciak (gość)

    W pełni zgadzam się z Markiem.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo Stelvio zdjęcia

Alfa Romeo Stelvio dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo Stelvio Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł