Gdy przed dwoma laty Alfa Romeo 159 wchodziła na rynek szefowie grupy Fiata przekonywali, że będzie to jakościowy przełom: jeśli w kokpicie wprowadzony będzie chromowany element, to będzie to metal, a nie stylizowany plastik, podobnie z drewnianymi wstawkami. Szwedzi z Volvo poszli inną drogą, postawili na nieskomplikowane wzornictwo oraz proste i funkcjonalne wnętrze.
VolvoV50 zarówno z przodu, jak i z tyłu upodobniło się do reszty gamy modelowej. Ostatnio najmniejsze kombi szwedzkiego koncernu przeszło drobny retusz stylizacyjny, który jeszcze bardziej wyszczuplił i zaokrąglił jego kształty. We wnętrzu rzuca się w oczy ażurowy, płaski panel centralny, sterujący ogrzewaniem i klimatyzacją. To cecha wspólna wszystkich modeli Volvo, zapoczątkowana właśnie w tym modelu.
Zupełnie inaczej prezentuje się Alfa Romeo 159 Sportwagon. Jej nadwozie jest agresywne i bardziej sportowe. Charakterystyczny dla marki grill, trzypunktowe reflektory , przetłoczenia na masce i po bokach pojazdu oraz wąskie tylne światła powodują, że Alfy nie sposób pomylić z żadnym innym autem.
Zarówno w Alfie 159, jak i V50 wszystkie przyciski są pod ręką, ich obsługa jest intuicyjna i prosta. Miejsca w Alfie raczej nie zabraknie, choć pasażerowie drugiego rzędu nie poczują się jak na luksusowych fotelach. Nieco mniej miejsca z tyłu oferuje Volvo V50, co wynika choćby z mniejszego od konkurenta rozstawu osi. Tym bardziej dziwi więc pojemność bagażnika w Alfie 159 (445 l). Nominalnie nieco większa od V50 (417 l), okazuje się o
72 l mniejsza po rozłożeniu tylnej kanapy. Większość codziennych bagaży zmieści się w kufrach obu aut, ale o zabraniu ze sobą wszystkich walizek i plecaków na dalekie wojaże możemy tylko pomarzyć.
Prezentowane modele posiadały najmocniejsze diesle w palecie tych modeli. Są mocne, a jednocześnie oszczędne. Różnica w masach porównywanych aut powoduje, że ich czasy przyspieszenia są porównywalne, choć to Alfa wygrywa pojedynek na liczbę koni mechanicznych pod maską. Zarówno Alfa, jak i Volvo ochoczo reagują na pedał gazu, a manewry wyprzedzania wykonuje się z zapasem bezpieczeństwa. Nieco głośniejszy jest za to silnik Volvo.
Volvo V50 i Alfa Romeo 159 Sportwagon to ciekawe stylistycznie i dynamiczne samochody, w których mniej ważne stały się typowe cechy kombi, czyli duże możliwości przewozowe i praktyczność rozwiązań. Do zalet tych aut z pewnością nie należy także cena, szczególnie w przypadku Alfy.
Wrażenia z jazdy
Gdyby oba auta sprawdzić za pomocą przyrządów, okazałoby się, że obaj rywale są równi pod względem dynamiki jazdy.
dnak uwzględniając niemal sportowe doznania, jakie zapewnia nam Alfa na szybko pokonywanych zakrętach i jej znakomitą przyczepność do drogi, trzeba przyznać, że włoskie auto daje więcej przyjemności z jazdy. Do pełni szczęścia zabrakło jedynie lepiej wyprofilowanych siedzeń, które pewniej trzymałyby tułów kierowcy i pasażerów. Zawieszenie Volvo może nie pozwoli nam tak poszaleć, ale za to na drodze czujemy się komfortowo i bezpiecznie. Dużym mankamentem prezentowanych aut jest skromna ilość praktycznych schowków.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Alfa Romeo 159 Sportwagon | Volvo V50 |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | Remis |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | Remis | Remis |
Wyposażenie | Remis | Remis |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne
| Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTD | Volvo V50 2,4 D5 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 5/20/diesel | 5/20/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 2387 | 2400 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 200/4000 | 180/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 400/2000 | 350/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 8,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 226 | 225 |
Pojemność bagażnika (l) | 445/1235 | 417/1307 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 7,6/10,2 | 7,1/9,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 466/183/142 | 451,5/177/145 |
Rozstaw osi (cm) | 270 | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/8 | 2/12 |
Cena (zł) | 160 100 | 132 800 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) | 53,4 | 49,6 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Alfa Romeo 159 SW Progression | Volvo V50 Momentum |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ kontroli trakcji ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
Klimatyzacja automat. dwustrefowa | S | S |
Radioodtwarzacz z CD | S | S |
S - wyposażenie standardowe
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?