Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfa 159 Sportwagon kontra Volvo V50

Jarosław Zgirski
Kombi to najczęściej samochody rodzinne i funkcjonalne. Prezentowane modele do takich aut nie należą. Kokietują za to swoim wyglądem i osiągami, za co jednak trzeba zapłacić.

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

 

Gdy przed dwoma laty Alfa Romeo 159 wchodziła na rynek szefowie grupy Fiata przekonywali, że będzie to jakościowy przełom: jeśli w kokpicie wprowadzony będzie chromowany element, to będzie to metal, a nie stylizowany plastik, podobnie z drewnianymi wstawkami. Szwedzi z Volvo poszli inną drogą, postawili na nieskomplikowane wzornictwo oraz proste i funkcjonalne wnętrze.

Fot. Volvo
Fot. Volvo

 

VolvoV50 zarówno z przodu, jak i z tyłu upodobniło się do reszty gamy modelowej. Ostatnio najmniejsze kombi szwedzkiego koncernu przeszło drobny retusz stylizacyjny, który jeszcze bardziej wyszczuplił i zaokrąglił jego kształty. We wnętrzu rzuca się w oczy ażurowy, płaski panel centralny, sterujący ogrzewaniem i klimatyzacją. To cecha wspólna wszystkich modeli Volvo, zapoczątkowana właśnie w tym modelu.

 

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

Zupełnie inaczej prezentuje się Alfa Romeo 159 Sportwagon. Jej nadwozie jest agresywne i bardziej sportowe. Charakterystyczny dla marki grill, trzypunktowe reflektory , przetłoczenia na masce i po bokach pojazdu oraz wąskie tylne światła powodują, że Alfy nie sposób pomylić z żadnym innym autem.

 

Zarówno w Alfie 159, jak i V50 wszystkie przyciski są pod ręką, ich obsługa jest intuicyjna i prosta. Miejsca w Alfie raczej nie zabraknie, choć pasażerowie drugiego rzędu nie poczują się jak na luksusowych fotelach. Nieco mniej miejsca z tyłu oferuje Volvo V50, co wynika choćby z mniejszego od konkurenta rozstawu osi. Tym bardziej dziwi więc pojemność bagażnika w Alfie 159 (445 l). Nominalnie nieco większa od V50 (417 l), okazuje się o

Fot. Volvo
Fot. Volvo

72 l mniejsza po rozłożeniu tylnej kanapy. Większość codziennych bagaży zmieści się w kufrach obu aut, ale o zabraniu ze sobą wszystkich walizek i plecaków na dalekie wojaże możemy tylko pomarzyć.

 

Prezentowane modele posiadały najmocniejsze diesle w palecie tych modeli. Są mocne, a jednocześnie oszczędne. Różnica w masach porównywanych aut powoduje, że ich czasy przyspieszenia są porównywalne, choć to Alfa wygrywa pojedynek na liczbę koni mechanicznych pod maską. Zarówno Alfa, jak i Volvo ochoczo reagują na pedał gazu, a manewry wyprzedzania wykonuje się z zapasem bezpieczeństwa. Nieco głośniejszy jest za to silnik Volvo.

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

 

Volvo V50 i Alfa Romeo 159 Sportwagon to ciekawe stylistycznie i dynamiczne samochody, w których mniej ważne stały się typowe cechy kombi, czyli duże możliwości przewozowe i praktyczność rozwiązań. Do zalet tych aut z pewnością nie należy także cena, szczególnie w przypadku Alfy.

 

Wrażenia z jazdy

 

Gdyby oba auta sprawdzić za pomocą przyrządów, okazałoby się, że obaj rywale są równi pod względem dynamiki jazdy.

Fot. Volvo
Fot. Volvo

dnak uwzględniając niemal sportowe doznania, jakie zapewnia nam Alfa na szybko pokonywanych zakrętach i jej znakomitą przyczepność do drogi, trzeba przyznać, że włoskie auto daje więcej przyjemności z jazdy.  Do pełni szczęścia zabrakło jedynie lepiej wyprofilowanych siedzeń, które pewniej trzymałyby tułów kierowcy i pasażerów. Zawieszenie Volvo może nie pozwoli nam tak poszaleć, ale za to na drodze czujemy się komfortowo i bezpiecznie. Dużym mankamentem prezentowanych aut jest skromna ilość praktycznych schowków.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Alfa Romeo 159 Sportwagon

Volvo V50

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Remis

Wyposażenie

Remis

Remis

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTD

Volvo V50 2,4 D5

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

5/20/diesel

5/20/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

2387

2400

Moc maksymalna (KM/obr/min)

200/4000

180/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

400/2000

350/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,6

8,5

Prędkość maksymalna (km/h)

226

225

Pojemność bagażnika (l)

445/1235

417/1307

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

7,6/10,2

7,1/9,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

466/183/142

451,5/177/145

Rozstaw osi (cm)

270

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/8

2/12

Cena (zł)

160 100

132 800

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

 53,4

49,6 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Alfa Romeo 159 SW Progression

Volvo V50 Momentum

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ kontroli trakcji ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane

i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automat. dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S - wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty