Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Alufelgi: fakty i mity

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Ronal Sportowy pazur, indywidualny styl, wrażenie dynamiki – bez wątpienia felgi aluminiowe nadają autu niepowtarzalny wygląd. Nie każdy kierowca przypisuje im jednak wyłącznie korzyści. O alufelgach mówi się, że są drogie i mniej odporne na odkształcenia od stalowych. A jakie są fakty? Wraz z Rafałem Romańskim z firmy Ronal obalamy mity na temat felg aluminiowych.
Sportowy pazur, indywidualny styl, wrażenie dynamiki – bez wątpienia felgi aluminiowe nadają autu niepowtarzalny wygląd. Nie każdy kierowca przypisuje im jednak wyłącznie korzyści. O alufelgach mówi się, że są drogie i mniej odporne na odkształcenia od stalowych. A jakie są fakty?

Wraz z Rafałem Romańskim z firmy Ronal obalamy mity na temat felg aluminiowych.

Fot. Ronal Felgi wyprodukowane z aluminium mają krótką żywotność i są za miękkie 
na nasze drogi.

Rafał Romański: To jest mit. Felgi stalowe są jeszcze bardziej miękkie i podatne na uszkodzenie, przy czym tańszy i łatwiejszy jest proces ich regeneracji. Plastyczność w przypadku felg aluminiowych jest ich zaletą, nie wadą. Podczas niewielkiego uderzenia felga się odkształci, ale nie pęknie. Dzięki temu, powietrze z opony nie uchodzi tak gwałtownie, a zatem jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na nagłą zmianę toru jazdy. Za felgami renomowanych producentów przemawia ich jakość, poparta m.in. licznymi badaniami wytrzymałościowymi. Przykładowo, w fabrykach Ronala, przed uruchomieniem produkcji każdy prototyp poddawany jest surowym testom, takim jak chociażby: testy udarowe, badanie wytrzymałości zmęczeniowej na zginanie czy symulacja obciążenia. Dodatkowo, felgi prześwietlane są promieniami RTG, co gwarantuje wykrycie wad materiałowych już na etapie wytwarzania. Oczywiście szczegółowym testom poddawane są nie tylko prototypowe egzemplarze – produkcji każdej partii felg towarzyszy określony proces kontroli i obowiązkowe badania RTG  oraz testy szczelności.

CZYTAJ TAKŻE

Jakie felgi?

Bezpieczne koła


Felgi aluminiowe są lżejsze od stalowych.
To jest mit, z którym spotykam się dosyć często. Proces produkcji i wymogi konstrukcyjne felgi aluminiowej sprawiają, że zawiera ona większe ilości materiału, a w efekcie może ważyć nieco więcej od felgi stalowej. Obecnie do produkcji najwyższej jakości obręczy aluminiowych wykorzystuje  się technologię Flow-Forming, która polega na operacji walcowania kół po ich odlaniu. Dzięki temu możliwe staje się osiągnięcie nie tylko niewielkiej wagi obręczy,  ale też podwyższonej wytrzymałości konstrukcji. Najlżejsze i najmocniejsze felgi powstają w procesie odkuwania. Są one jednak znacznie droższe od tradycyjnych obręczy odlewanych.

Alufelgi poprawiają chłodzenie hamulców.
Choć nie jest to podstawowa funkcja, jaką z założenia ma pełnić felga, muszę się zgodzić, że w znaczący sposób wpływa ona na wentylację układu hamulcowego. Wynika to przede wszystkim z materiału, z jakiego jest wykonana. Aluminium jest bowiem dobrym przewodnikiem ciepła – odbiera ciepło z tarcz hamulcowych i tym samym przyczynia się do ich chłodzenia.

Mniejsze felgi wpływają na podwyższenie komfortu jazdy .  
Niewątpliwie im wyższy profil opony, tym bardziej komfortowa jazda, ale również mniej Fot. Ronal   pewne prowadzenie auta w zakrętach. Z uwagi na fatalną jakość naszych dróg, warto wspomnieć, że większa felga w komplecie z niskoprofilową oponą zawsze bardziej narażona jest na uszkodzenia, bo ogumienie nie chroni jej tak, jak ma to miejsce w przypadku opon wysokoprofilowych. Przy wyborze wielkości felgi musimy postawić sobie zatem pytanie: na czym bardziej nam zależy - na wyglądzie czy komforcie podróżowania? Każdy powinien znaleźć swój złoty środek – w końcu postrzeganie komfortu to sprawa bardzo subiektywna.

Felgi aluminiowe nie są zalecane na zimę.
Jest to mit. Problemem są przede wszystkim środki, którymi posypuje się zimą nawierzchnię ulic, a które mogą przyczynić się do niszczenia powierzchni aluminiowych obręczy. Pamiętajmy, że uszkodzenia mechaniczne przyspieszają proces utleniania się aluminium, co powoduje degradację powłok lakierniczych. Na szczęście wszystkie obręcze aluminiowe firmy Ronal są przystosowane do eksploatacji w warunkach zimowych dzięki pięciu powłokom „antykorozyjnym”. Wybierając felgi na zimę, zwróćmy uwagę na to, czy możliwe będzie zamontowanie łańcuchów śnieżnych. Nie każde zestawienie felgi aluminiowej z oponą daje takie możliwości. Ważne jest, by wybierać felgi wyłącznie renomowanych producentów, takich, którzy gwarantują nie tylko dobry odlew, ale i właściwie przygotowaną powierzchnię koła. Proszę pamiętać też o odpowiedniej pielęgnacji, bo to głównie ona pozwoli cieszyć  się felgą przez cały rok.

Są trudne w czyszczeniu.
Na pewno regularna pielęgnacja felg aluminiowych ma istotny wpływ na ich trwałość i żywotność, warto więc przykładać do tego większą wagę. Czy felgi są trudne w czyszczeniu? Myślę, że wiele zależy od wzoru obręczy i od naszych chęci. Felgi o klasycznym, pięcioramiennym kształcie i gładkich powierzchniach będzie czyściło się łatwiej niż felgi o tzw. wzorze szprychowym lub posiadające wiele zakamarków. Właściciele felg aluminiowych powinni jednak pamiętać, że liczy się nie tylko regularność, z jaką czyścimy koła, ale też jakość tego procesu. Trudno dostępne miejsca felg najlepiej czyścić ręcznie. Istnieje wiele różnych specyfików przeznaczonych do pielęgnacji felg aluminiowych, które nadają obręczy dodatkowy blask. Ważne jednak, by stosować się do instrukcji użycia danego środka, ponieważ zbyt długa ekspozycja felgi na substancje żrące może spowodować zniszczenie powłoki lakierniczej.

Alufelgi wyglądają lepiej.
Estetyka zawsze była i będzie sprawą indywidualną, jednak faktem jest, że alufelgi nadają autu wyjątkowy, niepowtarzalny styl. Na rynku dostępnych jest wiele wariantów felg, ponieważ samo aluminium – jako materiał – jest niezwykle łatwe w obróbce i daje nieskończone możliwości wzornictwa. Każdy właściciel samochodu może więc dobrać felgę według indywidualnych upodobań, w zależności od tego, jaki efekt chce uzyskać. Jeśli stawiamy na klasykę i elegancję, z pewnością wybierzemy felgi ze srebrnym wykończeniem. Kierowcy, którym zależy na dynamicznym, sportowym charakterze auta, zdecydują się na różne wariacje kolorystyczne. Jeśli chodzi o wzory i kolory, to w tej materii nie ma ograniczeń.

Montaż powinien być wykonany przez specjalistów.
Renomowane stacje obsługi pojazdów lub specjalistyczne warsztaty oponiarskie dysponują zazwyczaj właściwą wiedzą, fachowym personelem, sprzętem i środkami, które stosuje się podczas montażu felg aluminiowych. W serwisach typu fast-fit wymiana może Fot. Archiwum Polskapresse być nie tylko rzetelna, ale i ekspresowa. Montaż obręczy radziłbym powierzyć fachowcom ze sprawdzonego warsztatu, którzy podczas zakładania felg aluminiowych nie uszkodzą ich.

Stalówki są tańsze od alufelg.
W wielu przypadkach to jest mit. Z reguły felgi aluminiowe są sprzedawane z kompletnym zestawem montażowym. W przypadku felg stalowych często musimy dokupić odpowiednie śruby bądź nakrętki do ich montażu. Z myślą o estetyce auta, powinniśmy przygotować się na kolejny wydatek – kołpaki (może to być wydatek nawet ponad 600 zł za komplet). O cenie alufelg w głównej mierze decyduje jakość. Te z najwyższej półki kosztują nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych, ale wiele renomowanych produktów można już dostać w przystępnych cenach. Przestrzegałbym natomiast przed tańszymi, ładnie wyglądającymi podróbkami o wątpliwej jakości. Kupując felgi, warto wybierać produkty markowe, potwierdzone certyfikatem TUV i PIMOT-u.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • poul

    Pan z firmy Ronal chyba troszkę nagina. Mam już nie mało lat i widziałem dużo porozrywanych felg aluminiowych po kolizjach natomiast stalowych nie. To że nie używa się felg stalowych w samochodach rajdowych nie oznacza że używa się aluminiowych, to zupełnie inna historia...

  • Jarpoz

    Mamy takie czasy że wypada mieć felgi aluminiowe, chyba że ktoś z założenia podchodzi budżetowo do samochodu. Natomiast nie zgodzę się że każde alufelgi są ładniejsze od kołpaków, nierzadko widuję skrajnie obciachowe "alusy" kompletnie psujące wygląd auta. Kolejną kwestią jest cena kołpaków oryginalnych i łatwość ich kradzieży, a w zasadzie niemal pewna kradzież przy parkowaniu pod chmurką. Wielu moich kolegów straciło kilka kompletów, a wtedy może faktycznie lepiej mieć trudniejsze do kradzieży alufelgi. No i jeszcze ..

  • Jarpoz

    jedna kwestia - jak dla mnie skrajnie obciachowo wygląda alufelga za bardzo wysunięta na zewnątrz auta ( trzeba umieć zachować umiar ), a jak jeszcze założona jest na nią nieco węższa i łysa opona to jest to idealny przykład wieś-tuningu.

  • ronin99

    Jarpoz masz rację. A jeśli profil opony wynosi poniżej 45 to nierzadko takie koło wygląda jak przerośnięte, a jak jest jeszcze czarna alufelga to już w ogóle wygląda to wieśniacko i mało okazale.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości