Rynek samochodowych obręczy jest dzisiaj zupełnie inny, niż jeszcze kilka lat temu. Obok markowych produktów można znaleźć tańsze felgi importowane z Chin. Ze względu na bardzo niską cenę wybiera je wielu kierowców. Niestety dość często takie zakupy okazują się nietrafione. Zdarza się, że wyważenie takich kół jest trudne, a ich konstrukcja i kiepskiej jakości materiały nie wytrzymują próby czasu. Lakier szybko się łuszczy, a na dziurawych drogach felgi zużywają i krzywią się szybciej, niż te droższe, produkowane przez topowych producentów.
Alufelgi. Używane znacznie tańsze
Komplet 16-calowych obręczy produkowanych w Chinach można kupić już nawet za 1000 zł. Dla porównania, europejski produkt ze średniej półki to około 1500-1600 zł za komplet, a topowe modele czołowych producentów mogą kosztować nawet około 3000 zł. Jeszcze więcej zapłacimy za nie u dealerów samochodów, gdzie obręcze sygnowane ich logo są kosmicznie drogie. Nie jest to jednak górna granica, bo w katalogach motoryzacyjnych można znaleźć także koła kosztujące za komplet tyle, co średniej klasy auto. Na szczęście dla takich zakupów jest tańsza alternatywa, z której korzysta coraz więcej kierowców. To koła używane, których na polskim rynku jest bardzo dużo. Wiele z nich przyjeżdża do Polski wraz z importowanymi samochodami. Nie brakuje także firm, które specjalizują się wyłącznie w imporcie felg i ogumienia.
Ceny takich produktów zależą przede wszystkim od ich stanu. Markowe obręcze, które nie są zniszczone, ani uszkodzone można kupić za około 800 zł za komplet. Szukając felg w stanie idealnym trzeba przygotować około 1500-2000 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na przykład na popularny wzór 16-calowych obręczy do samochodów grupy Volkswagen/Audi. Będą to felgi powystawowe, najczęściej zamontowane na samochód w salonie. Koszt takiego fabrycznie nowego kompletu u dealera będzie dwukrotnie wyższy. A różnica między nimi, w zasadzie żadna.
Ciekawą propozycją są felgi w gorszym stanie, które wymagają renowacji. 16-calowy komplet to wówczas około 600-700 zł. Tymczasem profesjonalne lakierowanie czterech sztuk będzie kosztowało podobną kwotę. Za 1200-1400 zł otrzymujemy więc komplet w wybranym wzorze oraz kolorze, których firmy regenerujące felgi mają w swojej ofercie praktycznie nieograniczoną paletę. Nieco wyższy będzie koszt naprawy, kiedy poza lakierowaniem obręcze wymagają prostowania, lub spawania.
Alufelgi. Ile kosztuje naprawa?
Felgi aluminiowe w porównaniu do stalowych są bardziej podatne na uszkodzenia. Jednocześnie łatwiej jednak je naprawić. Z alufelgi najprościej pozbyć się skrzywień skutkujących bocznym biciem, często niewidocznych gołym okiem. Dużo większym problemem są pęknięcia, szczególnie w rejonie środkowego otworu i ramion. Najrzadziej naprawia się poważne ubytki na zewnętrznym, widocznym boku felgi. Można je spawać, ale obręcz już zawsze będzie w tym miejscu osłabiona, a koszt naprawy przewyższa zazwyczaj 150-200 zł. Dodatkowe elementy, jak np. chromowane nakładki na ranty zazwyczaj wymienia się na nowe. Naprawa niewielkich skrzywień na alufeldze to koszt. ok. 80-100 zł za sztukę. Koszt lakierowania zależy od wzoru i koloru obręczy. Jeśli lakierowanie wymaga położenia kilku warstw farby, cena rośnie nawet dwukrotnie.
Fachowcy zalecają, aby felgę pełną głębokich rys i otarć, przed lakierowaniem uzupełnić szpachlą i wygładzić. Do położenia finalnej warstwy lakieru taką obręcz także warto pokryć podkładem. W odróżnieniu od felg stalowych, aluminium nie lubi piaskowania. Jest miękkie i po takim zabiegu tworzą się w nim głębokie wżery, które później bardzo trudno zamaskować podkładem i lakierem. Dlatego decydując się na zakup używanych felg, warto dokładnie ocenić ich stan i przekalkulować, czy renowacja okaże się opłacalna. W przypadku poważnych uszkodzeń może się okazać, że lepiej kupić nowe koła.
Alufelgi. Sprawdź, czy będą pasować
Kupując felgi, poza stanem trzeba jeszcze sprawdzić ich parametry w kontekście dopasowania do naszego auta. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na rozmiar obręczy i rozstaw śrub, który musi odpowiadać rozstawowi otworów lub szpilek w samochodzie. Kolejnym istotnym parametrem jest średnica otworu centrującego. Jeśli będzie zbyt mała, felgi nie da się zamontować. Nieco większą średnicę można natomiast zredukować pierścieniem centrującym. Wykonuje się je np. z aluminium, teflonu, tworzyw sztucznych, kosztują niewiele i są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz w Internecie. Trzecim istotnym parametrem jest ET, czyli odległość między osią toczenia a mocowaniem felgi do piasty. Im wartość ET większa, tym felga bardziej chowa się w nadkole. Nieprawidłowy dobór ET może skutkować ocieraniem koła o nadwozie.
Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?