Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alufelgi. Używane alternatywą dla nowych?

Bartosz Gubernat
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.Fot. Bartosz Gubernat
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.Fot. Bartosz Gubernat
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.

Rynek samochodowych obręczy jest dzisiaj zupełnie inny, niż jeszcze kilka lat temu. Obok markowych produktów można znaleźć tańsze felgi importowane z Chin. Ze względu na bardzo niską cenę wybiera je wielu kierowców. Niestety dość często takie zakupy okazują się nietrafione. Zdarza się, że wyważenie takich kół jest trudne, a ich konstrukcja i kiepskiej jakości materiały nie wytrzymują próby czasu. Lakier szybko się łuszczy, a na dziurawych drogach felgi zużywają i krzywią się szybciej, niż te droższe, produkowane przez topowych producentów.

Alufelgi. Używane znacznie tańsze

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat

Komplet 16-calowych obręczy produkowanych w Chinach można kupić już nawet za 1000 zł. Dla porównania, europejski produkt ze średniej półki to około 1500-1600 zł za komplet, a topowe modele czołowych producentów mogą kosztować nawet około 3000 zł. Jeszcze więcej zapłacimy za nie u dealerów samochodów, gdzie obręcze sygnowane ich logo są kosmicznie drogie. Nie jest to jednak górna granica, bo w katalogach motoryzacyjnych można znaleźć także koła kosztujące za komplet tyle, co średniej klasy auto. Na szczęście dla takich zakupów jest tańsza alternatywa, z której korzysta coraz więcej kierowców. To koła używane, których na polskim rynku jest bardzo dużo. Wiele z nich przyjeżdża do Polski wraz z importowanymi samochodami. Nie brakuje także firm, które specjalizują się wyłącznie w imporcie felg i ogumienia.

Ceny takich produktów zależą przede wszystkim od ich stanu. Markowe obręcze, które nie są zniszczone, ani uszkodzone można kupić za około 800 zł za komplet. Szukając felg w stanie idealnym trzeba przygotować około 1500-2000 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na przykład na popularny wzór 16-calowych obręczy do samochodów grupy Volkswagen/Audi. Będą to felgi powystawowe, najczęściej zamontowane na samochód w salonie. Koszt takiego fabrycznie nowego kompletu u dealera będzie dwukrotnie wyższy. A różnica między nimi, w zasadzie żadna.

Ciekawą propozycją są felgi w gorszym stanie, które wymagają renowacji. 16-calowy komplet to wówczas około 600-700 zł. Tymczasem profesjonalne lakierowanie czterech sztuk będzie kosztowało podobną kwotę. Za 1200-1400 zł otrzymujemy więc komplet w wybranym wzorze oraz kolorze, których firmy regenerujące felgi mają w swojej ofercie praktycznie nieograniczoną paletę. Nieco wyższy będzie koszt naprawy, kiedy poza lakierowaniem obręcze wymagają prostowania, lub spawania.

Alufelgi. Ile kosztuje naprawa?

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat

Felgi aluminiowe w porównaniu do stalowych są bardziej podatne na uszkodzenia. Jednocześnie łatwiej jednak je naprawić. Z alufelgi najprościej pozbyć się skrzywień skutkujących bocznym biciem, często niewidocznych gołym okiem. Dużo większym problemem są pęknięcia, szczególnie w rejonie środkowego otworu i ramion. Najrzadziej naprawia się poważne ubytki na zewnętrznym, widocznym boku felgi. Można je spawać, ale obręcz już zawsze będzie w tym miejscu osłabiona, a koszt naprawy przewyższa zazwyczaj 150-200 zł. Dodatkowe elementy, jak np. chromowane nakładki na ranty zazwyczaj wymienia się na nowe. Naprawa niewielkich skrzywień na alufeldze to koszt. ok. 80-100 zł za sztukę. Koszt lakierowania zależy od wzoru i koloru obręczy. Jeśli lakierowanie wymaga położenia kilku warstw farby, cena rośnie nawet dwukrotnie.

Fachowcy zalecają, aby felgę pełną głębokich rys i otarć, przed lakierowaniem uzupełnić szpachlą i wygładzić. Do położenia finalnej warstwy lakieru taką obręcz także warto pokryć podkładem. W odróżnieniu od felg stalowych, aluminium nie lubi piaskowania. Jest miękkie i po takim zabiegu tworzą się w nim głębokie wżery, które później bardzo trudno zamaskować podkładem i lakierem. Dlatego decydując się na zakup używanych felg, warto dokładnie ocenić ich stan i przekalkulować, czy renowacja okaże się opłacalna. W przypadku poważnych uszkodzeń może się okazać, że lepiej kupić nowe koła.

Alufelgi. Sprawdź, czy będą pasować

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem
Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat

Kupując felgi, poza stanem trzeba jeszcze sprawdzić ich parametry w kontekście dopasowania do naszego auta. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na rozmiar obręczy i rozstaw śrub, który musi odpowiadać rozstawowi otworów lub szpilek w samochodzie. Kolejnym istotnym parametrem jest średnica otworu centrującego. Jeśli będzie zbyt mała, felgi nie da się zamontować. Nieco większą średnicę można natomiast zredukować pierścieniem centrującym. Wykonuje się je np. z aluminium, teflonu, tworzyw sztucznych, kosztują niewiele i są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz w Internecie. Trzecim istotnym parametrem jest ET, czyli odległość między osią toczenia a mocowaniem felgi do piasty. Im wartość ET większa, tym felga bardziej chowa się w nadkole. Nieprawidłowy dobór ET może skutkować ocieraniem koła o nadwozie.

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty