Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Alufelgi. Używane alternatywą dla nowych?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.

Rynek samochodowych obręczy jest dzisiaj zupełnie inny, niż jeszcze kilka lat temu. Obok markowych produktów można znaleźć tańsze felgi importowane z Chin. Ze względu na bardzo niską cenę wybiera je wielu kierowców. Niestety dość często takie zakupy okazują się nietrafione. Zdarza się, że wyważenie takich kół jest trudne, a ich konstrukcja i kiepskiej jakości materiały nie wytrzymują próby czasu. Lakier szybko się łuszczy, a na dziurawych drogach felgi zużywają i krzywią się szybciej, niż te droższe, produkowane przez topowych producentów.

Alufelgi. Używane znacznie tańsze

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz GubernatKomplet 16-calowych obręczy produkowanych w Chinach można kupić już nawet za 1000 zł. Dla porównania, europejski produkt ze średniej półki to około 1500-1600 zł za komplet, a topowe modele czołowych producentów mogą kosztować nawet około 3000 zł. Jeszcze więcej zapłacimy za nie u dealerów samochodów, gdzie obręcze sygnowane ich logo są kosmicznie drogie. Nie jest to jednak górna granica, bo w katalogach motoryzacyjnych można znaleźć także koła kosztujące za komplet tyle, co średniej klasy auto. Na szczęście dla takich zakupów jest tańsza alternatywa, z której korzysta coraz więcej kierowców. To koła używane, których na polskim rynku jest bardzo dużo. Wiele z nich przyjeżdża do Polski wraz z importowanymi samochodami. Nie brakuje także firm, które specjalizują się wyłącznie w imporcie felg i ogumienia.

Ceny takich produktów zależą przede wszystkim od ich stanu. Markowe obręcze, które nie są zniszczone, ani uszkodzone można kupić za około 800 zł za komplet. Szukając felg w stanie idealnym trzeba przygotować około 1500-2000 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na przykład na popularny wzór 16-calowych obręczy do samochodów grupy Volkswagen/Audi. Będą to felgi powystawowe, najczęściej zamontowane na samochód w salonie. Koszt takiego fabrycznie nowego kompletu u dealera będzie dwukrotnie wyższy. A różnica między nimi, w zasadzie żadna.

Zobacz także: Czy można nie płacić OC kiedy auto tylko stoi w garażu?

Ciekawą propozycją są felgi w gorszym stanie, które wymagają renowacji. 16-calowy komplet to wówczas około 600-700 zł. Tymczasem profesjonalne lakierowanie czterech sztuk będzie kosztowało podobną kwotę. Za 1200-1400 zł otrzymujemy więc komplet w wybranym wzorze oraz kolorze, których firmy regenerujące felgi mają w swojej ofercie praktycznie nieograniczoną paletę. Nieco wyższy będzie koszt naprawy, kiedy poza lakierowaniem obręcze wymagają prostowania, lub spawania.

Alufelgi. Ile kosztuje naprawa?

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz GubernatFelgi aluminiowe w porównaniu do stalowych są bardziej podatne na uszkodzenia. Jednocześnie łatwiej jednak je naprawić. Z alufelgi najprościej pozbyć się skrzywień skutkujących bocznym biciem, często niewidocznych gołym okiem. Dużo większym problemem są pęknięcia, szczególnie w rejonie środkowego otworu i ramion. Najrzadziej naprawia się poważne ubytki na zewnętrznym, widocznym boku felgi. Można je spawać, ale obręcz już zawsze będzie w tym miejscu osłabiona, a koszt naprawy przewyższa zazwyczaj 150-200 zł. Dodatkowe elementy, jak np. chromowane nakładki na ranty zazwyczaj wymienia się na nowe. Naprawa niewielkich skrzywień na alufeldze to koszt. ok. 80-100 zł za sztukę. Koszt lakierowania zależy od wzoru i koloru obręczy. Jeśli lakierowanie wymaga położenia kilku warstw farby, cena rośnie nawet dwukrotnie.

Fachowcy zalecają, aby felgę pełną głębokich rys i otarć, przed lakierowaniem uzupełnić szpachlą i wygładzić. Do położenia finalnej warstwy lakieru taką obręcz także warto pokryć podkładem. W odróżnieniu od felg stalowych, aluminium nie lubi piaskowania. Jest miękkie i po takim zabiegu tworzą się w nim głębokie wżery, które później bardzo trudno zamaskować podkładem i lakierem. Dlatego decydując się na zakup używanych felg, warto dokładnie ocenić ich stan i przekalkulować, czy renowacja okaże się opłacalna. W przypadku poważnych uszkodzeń może się okazać, że lepiej kupić nowe koła.

Alufelgi. Sprawdź, czy będą pasować

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz GubernatKupując felgi, poza stanem trzeba jeszcze sprawdzić ich parametry w kontekście dopasowania do naszego auta. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na rozmiar obręczy i rozstaw śrub, który musi odpowiadać rozstawowi otworów lub szpilek w samochodzie. Kolejnym istotnym parametrem jest średnica otworu centrującego. Jeśli będzie zbyt mała, felgi nie da się zamontować. Nieco większą średnicę można natomiast zredukować pierścieniem centrującym. Wykonuje się je np. z aluminium, teflonu, tworzyw sztucznych, kosztują niewiele i są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz w Internecie. Trzecim istotnym parametrem jest ET, czyli odległość między osią toczenia a mocowaniem felgi do piasty. Im wartość ET większa, tym felga bardziej chowa się w nadkole. Nieprawidłowy dobór ET może skutkować ocieraniem koła o nadwozie.

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat

Używane felgi można kupić nawet za jedną trzecią ceny takich samych - nowych. Po profesjonalnej regeneracji będą wyglądać znakomicie. Zarówno pod względem finansowym, jak i estetycznym to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Fot. Bartosz Gubernat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Maniek (gość)

    Jest to tańsza opcja, wiec warto poszukać

  • jurzyk (gość)

    Ja do swojej auris kupiłem drugi komplet, aby było łatwiej mi opony przerzucać między zimowymi, a letnimi

  • madry kierowca (gość)

    to jak wreszcie jest z tym piaskowaniem felg w Auto swiat jeden redaaktorek pisze ze to najlepsza opcja a tu ze felgi aluminiowe nie lubia piaskowania bo aluminium jest miekie ,nie wiadomo kogo sluchac kazdy wedlog swojego widzimisie i chyba najbardziej to brk wiedzy ,klei sie artykuly jeden po drugim i cos sie zmienia zeby bylo troche inaczej, jak macie byc wiarygodni i ludzie sie maja wzorowac na waszych belkotach jak sami nie wiecie a piszecie,juz dawno przestalem brac pod uwage wasze gryzmoly moze czas zajac sie czyms innym a nie motoryzacja

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości