Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Amortyzator hydrauliczny

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

 Najlepszym rozwiązaniem jest zmienna charakterystyka zawieszenia w której stosuje się amortyzatory o zmiennej sile tłumienia np. hydrauliczne.

U progu XXI wieku coraz więcej producentów stara się oferować nabywcom coraz doskonalsze samochody. Teraz stawia się na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a te dwa czynniki niełatwo pogodzić.

 

Dobranie optymalnej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia (np. amortyzatorów i sprężyn) do każdych warunków drogowych jest niemożliwe. Gdy zawieszenie jest zbyt miękkie, komfort jazdy odpowiada wymaganiom, ale nadwozie pojazdu może przechylać się na zakrętach, a koła jezdne mogą tracić kontakt z nawierzchnią. Wtedy zagrożony jest czynnik bezpieczeństwa samochodu. By temu przeciwdziałać, można zmienić amortyzatory na twardsze, ale pasażerowie auta mogą odczuwać komfort jazdy porównywalny z komfortem zapewnianym przez wóz drabiniasty. Najlepszym rozwiązaniem jest zmienna charakterystyka zawieszenia, zależna od rodzaju drogi, prędkości i kierunku jazdy. Wtedy zawieszenie określa się mianem aktywnego. Dość proste i skuteczne jest zastosowanie amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.


W amortyzatorach takich wykorzystuje się dodatkowy zawór, który zamyka lub otwiera dodatkowy przepływ oleju. W ten sposób można zmieniać charakterystykę pracy amortyzatora.

 

Otwarcie lub zamknięcie zaworu sterowane jest mikroprocesorem odbierającym sygnały z licznych czujników, np. czujnika kąta skrętu kierownicy, prędkości jazdy czy wielkości momentu obrotowego silnika. W rozbudowanych układach, np. w nowym Porsche 911, siłę tłumienia można zmieniać indywidualnie dla każdego z czterech amortyzatorów umieszczonych przy każdym kole. W Porsche 911 jest też możliwość zmiany siły tłumienia przyciskiem umieszczonym na tablicy przyrządów. Istnieją  dwa stany działania: normalny i sportowy. Podczas jazdy Porsche w trybie sportowym niemiecka autostrada staje się tak nierówna jak polskie drogi, a samochód tak twardy, jakby zgubił zawieszenie. Ale to oczywiście ekstremalny przypadek.
Na razie zawieszenie aktywne stosowane jest w drogich samochodach, lecz z pewnością będzie się rozpowszechniać.  


Amortyzator hydrauliczny o zmiennej sile tłumienia ma zawór, który zamyka lub otwiera dodatkowy przepływ oleju. Otwarcie lub zamknięcie zaworu sterowane jest elektronicznie, w zależności od aktualnych warunków drogowych i prędkości jazdy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Ja (gość)

    Gościu, co ty pieprzysz? Aktywne zawieszenie jest od kilkunastu lat stosowane przez Citroena - XM, Xanta, C5, C6. Obecnie sprawnego XM'a czy Xantię można kupić za 15-20tys. zł, więc nie są to jakieś gigantyczne pieniądze i nie potrzeba tutaj Porsche za 50tys. euro.

  • Cytryna (gość)

    Jeżdżę od 2 lat C5 i bardzo mi brakuje ręcznej regulacji sztywności zawieszenia jaka jest oferowana w bogatszych wersjach. Automatycznie zawieszenie utwardza się powyżej 110km/h powraca do miękkiego trybu pracy przy predkościach poniżej 90km/h. Jeśli autem jadą dwie osoby po prostej drodze jest OK. Natomiast przy załadowanym bagażniku i czterech osobach na krętej drodze czegoś brakuje.

  • marek (gość)

    Czy można zmieniać amortyzattory samemu?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości