Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Amortyzator MagneRide

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

fot. Delphi W XXI w. producenci samochodów za wszelką cenę starają się zapewnić PT Klientom najwyższy komfort jazdy. Te wymagania spełnia aktywny system zawieszenia, który jest tak drogi, że eliminuje z kręgu potencjalnych nabywców przeciętnie zarabiających zjadaczy chleba. Za sprawą firmy Delphi może to się jednak zmieni.

 

fot. Delphi Aktywny system zawieszenia zmienia charakterystykę elementów tłumiących w zależności od chwilowych warunków jazdy. Obecnie istniejące rozwiązania: hydropneumatyczne (Citroen C5), mechaniczno-hydrauliczne (Mercedes-Benz klasy S) czy pneumatyczne (Range Rover) są bardzo skomplikowane.

 

Amerykanie wymyślili układ prostszy, dzięki czemu ma szansę zapisać się złotymi literami w dziejach ludzkości, o ile producenci samochodów zechcą stosować ów wynalazek. Na razie jest on zainstalowany w Cadillaku Seville STS i Chevrolecie Corvette.

 

Wymyślili otóż bezzaworowy amortyzator wypełniony specjalnym płynem magnetyczno-reologicznym. Jest to syntetyczny płyn z zawieszonymi w nim namagnesowanymi cząstkami, który pod wpływem pola magnetycznego zmienia opór hydrauliczny. Kiedy przez znajdującą się w tłoku amortyzatora cewkę popłynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne, które zmienia opór hydrauliczny płynu. W ten sposób, bez użycia zaworów, dokonuje się prosta pod względem mechanicznym, lecz szybko reagująca na zmieniające się warunki i dająca się kontrolować amortyzacja drgań.

 

W oparciu o dane pochodzące z czujników ruchu podwozia, czujnika mierzącego przyspieszenie boczne oraz czujnika skrętu kierownicy, umieszczony w samochodzie sterownik w sposób ciągły dostosowuje siłę amortyzacji drgań, nawet co jedną tysięczną sekundy. Wystarczy więc do takiego amortyzatora, nazwanego MagneRide, podłączyć dwa przewody i już można zmieniać charakterystykę tłumienia. Odpada więc skomplikowana i ciężka instalacja hydrauliczna czy pneumatyczna, co obniża koszty i umożliwia montaż w tańszych pojazdach.

 

Jedyny kłopot polega na tym, że skład tego rewelacyjnego płynu jest opatentowany.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • burus (gość)

    Nie tylko to! by to niezawodnie dzialalo- potrzebny jest ow wymieniony w opisie system czujnikow elektronicznych! Burus

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości