Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Amortyzatory - jak i dlaczego warto o nie dbać. Poradnik

Piotr Walczak
A
A
Amortyzatory odpowiadają za tłumienie drgań podczas przejeżdzania przez koleiny czy wyboje w jezdni. Ich usterki przyczyniają się do wydłużenia drogi hamowania samochodu oraz jego gorszej stabilności na drodze.
A
A

Zawieszenie auta jest zespołem elementów sprężystych oraz wiążących je łączników, które łączą osie lub poszczególne koła pojazdu z ramą albo wprost z nadwoziem. W skład zawieszenia wchodzą m.in. amortyzatory.

Odpowiadają one - jak sama nazwa wskazuje - za amortyzację skoku koła podczas jazdy na nierówniej powierzchni, czyli stabilne pokonywanie nierówności, tłumienie drgań oraz odpowiednią przyczepność do nawierzchni drogi. Dzięki nim, jadąc wyboistą trasą, kierowca i pasażerowie nie odczuwają lub tylko w niewielkim stopniu najeżdżania np. na dziury.

REKLAMA
Amortyzatory regiomoto.pl - amortyzatory i części samochodowe, sklep internetowy

Przedłuż żywotność amortyzatorów

Ale oprócz zapewnienia komfortu, amortyzatory to także elementy mające wpływ na bezpieczeństwo. Dlatego też powinniśmy o nie wyjątkowo dbać. Możemy to robić choćby zmniejszając prędkość przed progami zwalniającymi na osiedlowych ulicach. Pozwoli to zminimalizować ryzyko uszkodzenia i szybszego zużycia amortyzatorów.

Podobnie uważajmy na duże dziury - szczególnie jesienią, kiedy podczas częstych opadów deszczu są one zakryte przez kałuże. Wjechanie w nie z dużą prędkością grozi np. uszkodzeniem tłoczyska amortyzatora.

Jazda z niesprawnie działającymi amortyzatorami sprawi, że koła samochodu będą odrywać się od nawierzchni. Auto przez to będzie bardziej skłonne do poślizgów.

Główną oznaką źle funkcjonujących amortyzatorow - którą dostrzec może przeciętny kierowca - jest kołysanie pojazdu na boki. I to nawet podczas jazdy po niewielkich nierównościach. Inny objaw to myszkowanie auta na drodze podczas pokonywaniu zakrętów. Mamy wtedy do czynienia z tzw. pływaniem auta. Droga hamowania ze zużytymi amortyzatorami wydłuża się przy prędkości 80 km/h od dwóch do trzech metrów.

Mechanik z Białegostoku Robert Storonowicz podkreśla, że prawdziwe problemy zaczynają się, gdy słyszymy, że koła uderzają o nawierzchnię - to sygnał, że amortyzator jest niemal całkowicie zużyty i konieczna jest jak najszybsza wizyta w warsztacie.

Kontrola jest niezbędna

Niektórzy mechanicy radzą, by co pewien czas sprawdzać amortyzatory samodzielnie. Jak tłumaczą, należy wtedy stanąć nad kołem i mocno, gwałtownie nacisnąć na maskę. Jeżeli amortyzator jest zużyty, auto będzie się bujać -nadwozie ugnie się i odskoczy więcej niż półtora lub dwa razy. W normalnej sytuacji powinno zaś szybko powrócić do stabilności.

Niemniej jednak zaleca się, by stan amortyzarów kontrolowany podczas każdego przeglądu okresowego w serwisie razem z innymi elementami zawieszenia. Powinno się to robić przynajmniej raz w roku, choć wielu fachowców zaznacza, że nie zaszkodzi zmniejszyć ten okres o połowę.

Szczególnie w przypadku kilkuletnich już aut. Tym bardziej, że polskie drogi - za sprawą kiepskiej jakości wielu z nich - nie rozpieszczają. Uszkodzić zawieszenie jest więc bardzo łatwo.
 

Najczęstszym problemem związanym z amortyzatorami, z jakim spotykają się mechanicy podczas przeglądow samochodów, jest ich nieszczelność. Oznacza to, że uszczelnienie tłoczyska z obudową amortyzatora jest niesprawne, przez co amortyzator nie spełnia swojej roli - nie tłumi drgań.

Wycieki z amortyzatora możemy zauważyć sami. O ile w garażu posiadamy kanał i dobre oświetlenie. Wkrótce zima, a podczas ostrych mrozów olej w amortyzatorach gęstnieje, przez co nietrudno, by stał się przyczyną rozszczelnienia.
 
Jak wszystkie części eksploatacyje w samochodzie, amortyzatory zużywają się także zupełnie naturalnie.

- Po przejechaniu zazwyczaj około 100 tysięcy kilometrów amortyzator najzwyczajniej traci swoją sprawność i nadaje się do wymiany - mówi Robert Storonowicz. 

Kolejne usterki, które występują w amortyzatorach, to oprócz tego zgięcie tłoczyska albo nadmierne wybicie czy zużycie się tulejek mocujących te elementy (oczywiście, jeżeli takie się znajdują).

Tylko wymiana

Jak tłumaczy Robert Storonowicz, wszystkie usterki amortyzatorów usuwa się poprzez wymianę tych elementów. Zaleca się wymieniać zawsze parę amortyzatorów, nie zaś jedną sztukę. Trzeba o tym pamiętać, gdyż zbyt duża różnica w ich sprawności to powód, dla którego auto nie przejdzie pozytywnie badania technicznego.

Przyjmuje się, że różnica 20 procent w sprawności amortyzatorów jednej osi kwalifikuje je do wymiany. W przypadku zmiany tylko jednego amortyzatora w większości przypadków nietrudno złamać tę zasadę.
Ceny amortyzatorów są bardzo zróżnicowane - w zależności od typu amortyzatora, producenta oraz auta w jakim ma być zamontowany. Koszty zakupu pojedynczej sztuki do popularnego modelu zaczynają się już od 60-70 zł, a do innych -mniej chodliwych aut - mogą kosztować nawet 1000 zł.

Z kolei koszt wymiany także zależy od powyższych czynników. Ale trzeba przygotować się na wydatek w wysokości nawet ok. 100 zł za sztukę.

Objawy niesprawnych amortyzatorów:
- wydłużona droga hamowania auta;
- koła odrywające się od nawierzchni i podskakujące podczas ostrego hamowania;
- niepewnie prowadzenie auta w zakrętach;
- znaczne przechyły podczas jazdy w łukach oraz bujanie się samochodu;
- w czasie pokonywania np. torów klejowych czy poprzecznych uskoków zjeżdżanie pojazdu w bok;
- nierównomierne zużycie opon;
- wyciek oleju z amortyzatora.

Tekst i zdjęcie: Piotr Walczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty