Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Amortyzatory

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

 Doświadczalnie udowodniono wpływ stanu technicznego amortyzatorów na długość drogi hamowania. Droga hamowania pojazdu z amortyzatorami wyeksploatowanymi w 50 procentach na suchej i przyczepnej nawierzchni od prędkości 50. km/h wydłuża się o 2 metry.

Doświadczalnie udowodniono wpływ stanu technicznego amortyzatorów na długość drogi hamowania.

Droga hamowania pojazdu z amortyzatorami wyeksploatowanymi w 50 procentach na suchej i przyczepnej nawierzchni od prędkości 50. km/h wydłuża się o 2 metry. Na drodze mokrej, czy oblodzonej wynik jest znacznie gorszy. Mając zużyte amortyzatory pojazd może wpaść w poślizg hydrodynamiczny na warstwie wody już przy prędkości 81 km/h. Samochodami z uszkodzonymi amortyzatorami zdecydowanie gorzej pokonuje się zakręty i można stracić panowanie nad pojazdem już przy prędkości 60 km/h. Co więcej, po zmierzchu na skutek ciągłego kołysania się pojazdu, oślepiamy jadących z przeciwka. Także obserwacja drogi w świetle o ciągle zmieniającym się natężeniu jest mocno utrudniona. Na polskich drogach amortyzatory zużywają się szybko, a wymienia się je na nowe zbyt późno. Zużyciem granicznym jest stan, gdy wycieka z nich olej. Producenci zalecają kontrolę stanu zużycia amortyzatorów co 20 tys. km. Znamiennym jest, że w miarę zużywania się amortyzatorów kierowca stopniowo przyzwyczaja się do prowadzenia auta o pogarszających się właściwościach jezdnych. Dlatego okresowa kontrola amortyzatorów jest tak ważna. W sprzedaży znajdują się amortyzatory różnych typów pochodzące od wielu producentów. Przy ich doborze powinniśmy się kierować nie tylko marką, lecz również właściwościami i charakterystyką tłumienia drgań. Charakterystyka powinna być zgodna z wymaganiami zawieszenia samochodu określonymi przez producenta. Stacje wymiany amortyzatorów posiadają odpowiednie katalogi ułatwiające ich dobór.

» Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • pslodo

    Po to są okresowe badania techniczne. Jeżeli wykażą zużycie amortyzatorów, należy je wymienić. Jeżeli charakterystyka tłumienia nowych amorów będzie twardsza od fabrycznych proponuję od razu zamówić łożyska kolumn, tuleje i swożnie wahaczy. Będą potrzebne.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości