Tor w Brooklands, zbudowany w 1907 roku, był pierwszym na świecie permanentnym torem wyścigowym, w jego centrum mieściło się lotnisko, a na obrzeżu toru, od 1918 roku seryjnie produkowano samoloty.
Pierwszym Głównym Stewardem toru w Brooklands był pochodzący ze Lwowa Ernest de Rodakowski, ale to nie najważniejszy polski ślad w historii brytyjskiego motorsportu. Hrabia Eliot Zborowski i jego syn, Louis Vorow Zborowski, odegrali ogromną rolę w tworzeniu sportów samochodowych na Wyspach Brytyjskich. Przyznający się do polskiego pochodzenia Zborowscy byli majętnymi kierowcami wyścigowymi, których osiągnięcia są w Polsce mniej znane niż w krajach anglojęzycznych.
Eliot Zborowski, urodzony w New Jersey, zamienił wyścigowe konie na samochody, gdy przeniósł się do Europy w 1898 roku. W 1902 zajął drugie miejsce w wyścigu-maratonie z Paryża do Wiednia. Uznawano go za jednego z najlepszych wyczynowych kierowców europejskich, wiadomo, że przyjaźnił się ze sławnym Belgiem, Camille Jenatzym. Gdy w 1902 Selwyn Francis Edge wygrał wyścig o puchar Gordona Bennetta i zwyczaj nakazywał, by to zwycięska Anglia zorganizowała kolejny wyścig, okazało się to niemożliwe, gdyż na Wyspach obowiązywał jeszcze "The Red Flag Act" i sporty samochodowe były zakazane. Uważa się, że to właśnie Eliot Zborowski zaproponował, by wyścig odbył się w gościnnej Irlandii i aby jako zapłatę za uprzejmość Irlandczyków stanowił zielony kolor samochodów angielskiej reprezentacji. Stąd pochodzi najbardziej klasyczny kolor samochodowego lakieru - British Racing Green. Niestety Eliot zginął przedwcześnie, startując w 1903 roku w wyścigu górskim La Turbie pod Niceą jako fabryczny kierowca Mercedesa.
Jego syn, jeden z kilku najbogatszych nastolatków na świecie, odziedziczył po ojcu nie tylko fortunę ale również wyścigowego bakcyla. Zaangażował do pracy Clive'a Gallopa, najlepszego inżyniera Bentleya i zbudował pierwszy na świecie wyścigowy samochód z silnikiem lotniczym. Wyposażony w 6-cylindrowy silnik Maybacha o pojemności 23 litrów wóz o żartobliwej nazwie "Chitty Bang Bang" zadebiutował właśnie na torze w Brooklands. Zborowski startował w Indianapolis w fabrycznym Bugatti, potrafił utrzymać drugie miejsce w Grand Prix Hiszpanii, ale niestety zginął w 1924 roku na torze Monza, utrzymując się na trzeciej pozycji w Grand Prix Włoch. Podobnie jak ojciec, zginął za kierownicą fabrycznego Mercedesa, w dodatku skonstruowanego przez profesora Porsche. Wcześniej zdążył wesprzeć finansowo dwóch swoich przyjaciół, Bamforda i Martina, twórców marki Aston Martin.
Wyścigowe wyczyny Zborowskiego zainspirowały Iana Fleminga, twórcę powieści o przygodach Jamesa Bonda, do napisania książki dla dzieci zatytułowanej "Chitty Chitty Bang Bang", którą w dzieciństwie czytał prawie każdy dorosły dziś Brytyjczyk.
Wyścigowe Arrinery Hussarya GT, które odwiedziły tor w Brooklands, noszą zieloną barwę nadwozia w hołdzie dwóm hrabiom polskiego pochodzenia, którzy odważnie torowali drogę rozwojowi sportu wyścigowego w Europie.
Nawiązująca do pionierskiej roli hrabiego Zborowskiego w historii toru Brooklands wizyta polskich samochodów w tym historycznym miejscu ma znaczenie symboliczne. Zaprojektowane w Polsce, z wieloma elementami produkowanymi w naszym kraju. Montowane i testowane w hrabstwie Cambridgeshire samochody zademonstrują swoje możliwości na torach wyścigowych Europy w sezonie 2017. Pod koniec 2017 roku planowany jest debiut samochodu w ekstremalnej wersji, dopuszczonej do ruchu drogowego.
Arrinera Hussarya GT3 Wyposażenie standardowe | |
Silnik | GM, seria LS7, 7008 cm3 V-8, tytanowe korbowody, tytanowe zawory dolotowe, sucha miska olejowa |
Moc 505 KM (377 kW) przy 6000 obrotów | |
Moment obrotowy 652 Nm (481 lb.-ft.) przy 4800 obrotów | |
Osiągi silnika dostosowane do wymogów Balance of Performance | |
Sterownik silnika Cosworth SQ6 ECU z dedykowanym oprogramowaniem | |
Skrzynia biegów | Hewland LLC, sekwencyjna 6-cio biegowa z łopatkami przy kierownicy marki Shiftec, LSD, wyścigowe sprzęgło Tilton |
Konstrukcja | Rama przestrzenna wykonana ze stali lotniczej BS4 T51, Homologowana wg norm FIA ze specjalnymi elementami energochłonnymi |
Karoseria | Poszycie oraz elementy aerodynamiki wykonane z kompozytów włókna węglowego, wyścigowy system oświetlenia LED, pneumatyczny system air-jack, nadkola wykonane z Kevlaru – łatwo wymienialne |
Wnętrze | Dedykowana multifunkcyjna kierownica wykonana z włókna węglowego, regulowane wspomaganie kierownicy Woodward EPAS, nawiew na szybę czołową, pojedyncza centralnie umieszczona wycieraczka |
Wykonany na zamówienie, zgodny z przepisami FIA, dostosowany do systemów HANS fotel Corbeau z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa | |
System paliwowy | Podwójny zbiornik paliwa z certyfikatem FIAT o pojemności 110 litrów, uruchamiane indywidualnie pompy paliwowe |
Elektronika | Wyświetlacz Cosworth IDC z wbudowaną funkcją rejestrowania danych |
Regulowana kontrola trakcji | |
Prędkość w pit-lane ustawiana za pomocą przycisku | |
System gaśniczy | Lifeline Zero360 |
Zawieszenie | Dedykowane przednie i tylne zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami w układzie pushrod. |
Czterofunkcyjna regulacja zawieszenia, amortyzatory oraz sprężyny marki Öhlins | |
Hamulce | Tarcze hamulcowe Alcon, 380 mm średnicy, stalowe. Sześcio-tłoczkowe wyścigowe zaciski Alcon typu monobloc |
Wyścigowy system ABS Bosch M4 z możliwością regulacji | |
Regulacja siły hamowania przód-tył | |
Felgi | Dedykowane felgi z centralną śrubą wykonane z kutego aluminium, Braid, 18 cali |
Opony | Dunlop/Hankook/Pirelli/Michelin w zależności od serii wyścigowej |
Wymiary | Długośc 4745 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 1176 mm |
Rozstaw osi 2735 mm | |
Rozstaw kół 1706 mm | |
Waga | 1250 kg |
Malowanie | Standardowo klient otrzymuje samochód oklejony folią w kolorze Cumulus White |
Opcjonalnie: Goodwood Blue Zborowski Green | |
Bazowa cena zakupu: 229,000 dolarów amerykańskich (przy odbiorze z fabryki) | |
Opcje | Zdzieralne folie ochronne przedniej szyby “tear-offs” Dodatkowe światła do wyścigów nocnych oraz inne kolory oklejenia nadwozia |
Obowiązkowy pakiet części zamiennych | Cena pakietu (nie wchodzi w skład ceny samego samochodu): 69,000 USD bez dostawy |
Zawiera: Główny przedni i tylny element poszycia, jedna przednia i jedna tylna zwrotnica zestaw wahaczy 2x2, drążek kierowniczy, oświetlenie przód + tył, 2 x półoś, alternator, rozrusznik, chłodnica, zapasowy zestaw zawieszenia (amortyzator, sprężyna, stabilizator, gumowy odbój) |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?