ASO czy serwis niezależny?

Bogdan Możdżyński
Fot. Grzegorz Mehring: Nie ma powodu do omijania niezależnego serwisu ilekroć chodzi o typową, rutynową obsługę pogwarancyjną samochodu. Musi on jednakl przestrzegać technologii producenta auta i używać dobrych części zamiennych..
Fot. Grzegorz Mehring: Nie ma powodu do omijania niezależnego serwisu ilekroć chodzi o typową, rutynową obsługę pogwarancyjną samochodu. Musi on jednakl przestrzegać technologii producenta auta i używać dobrych części zamiennych..
Trudno powiedzieć, czy mając auto w wieku pogwarancyjnym lepiej skorzystać z autoryzowanego serwisu czy warsztatu niezależnego.

Na pytanie, czy mając auto w wieku pogwarancyjnym lepiej skorzystać z autoryzowanego serwisu czy raczej z warsztatu niezależnego, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każde rozwiązanie ma plusy i minusy.

 

Jaką mam gwarancję, że w niezależnym warsztacie dokonają przeglądu lub naprawy prawidłowo, skoro serwisują samochody różnych marek, czyli nie specjalizują się w żadnej? A jaki jest sens przepłacać za przegląd auta w autoryzowanej stacji obsługi, skoro jest już ono po gwarancji? Ten dylemat ma mnóstwo kierowców, a obie opcje mają mniej więcej tyle samo zwolenników. Odpowiedź zależy od zasobności, czyli gotowości właściciela do zainwestowania w kilkuletnie auto. Skorzystanie podczas przeglądu z tzw. oryginalnych części zamiennych, polecanych przez producenta samochodu, jest rodzajem inwestycji wydłużającej jego żywot.

Fot. Grzegorz Mehring: Nie ma powodu do omijania niezależnego serwisu ilekroć chodzi o typową, rutynową obsługę pogwarancyjną samochodu. Musi on jednakl
Fot. Grzegorz Mehring: Nie ma powodu do omijania niezależnego serwisu ilekroć chodzi o typową, rutynową obsługę pogwarancyjną samochodu. Musi on jednakl przestrzegać technologii producenta auta i używać dobrych części zamiennych..

Ale części te są zazwyczaj drogie. Tańsze są tzw. nieoryginalne części, czyli pochodzące od tego samego wytwórcy, tyle, że nie mające logo koncernu samochodowego. Na rynku są też zamienniki o jakości porównywalnej do dwóch poprzednich grup, a pochodzące od innych, choć uznanych producentów. Choć obowiązują w Polsce unijne przepisy GVO znoszące monopol części oryginalnych - w znakomitej większości ASO oferowane są części z logo producenta pojazdu. Inaczej jest w warsztatach niezależnych, a także w serwisach należących do sieci fast-fitowych, takich jak choćby Shell Autoserv. 

 

Dokąd jechać?

 

Błędy podczas naprawy może popełnić także mechanik w autoryzowanym serwisie, choć ma on do czynienia z modelami tylko jednej marki i powinien się na nich dobrze znać. Z drugiej strony w ostatnich latach poziom wyposażenia i profesjonalizmu usług niezależnych warsztatów znacznie się podniósł i doświadczony mechanik potrafi dokonać przeglądu czy naprawy auta w sposób satysfakcjonujący jego posiadacza. Eksperci rynku serwisowego są na ogół zgodni, że nie ma powodu do omijania niezależnego serwisu ilekroć chodzi o typową, rutynową obsługę

Fot. Toyota: Koszt przeglądu czy naprawy w autoryzowanym serwisie może być nawet o połowę wyższy niż w warsztacie nieautoryzowanym. Wciąż jednak ASO
Fot. Toyota: Koszt przeglądu czy naprawy w autoryzowanym serwisie może być nawet o połowę wyższy niż w warsztacie nieautoryzowanym. Wciąż jednak ASO dają większą gwarancję w pełni fachowego wykonania przeglądu czy naprawy.

pogwarancyjną samochodu. Także w przypadku bardziej skomplikowanej naprawy np. układu napędowego, jeśli jej koszt w ASO jest przesadnie drogi, warsztat niezależny jest dobrą alternatywą. Musi on, rzecz jasna, przestrzegać technologii producenta auta i używać co najmniej - jak mówi GVO - "części zamiennych o porównywalnej do oryginalnych jakości". Stosowanie tzw. podróbek nieznanych producentów jest ryzykowne i może oznaczać daremny wydatek. Koszt przeglądu czy naprawy w niezależnym serwisie może być nawet o połowę niższy od ASO. Wciąż jednak autoryzowane serwisy dają większą gwarancję w pełni fachowego wykonania przeglądu czy naprawy niż wielomarkowe warsztaty sieciowe czy niezależne. W przypadku, gdy technologia naprawy podzespołu nie jest dostępna na rynku wtórnym, właściciel auta, w którym taka naprawa jest niezbędna, nie ma wyjścia i musi udać się do ASO.

 

Różnice w kosztach są duże

 

Jakie możliwości mają więc np. posiadacze Skody Fabii, Peugeota 306 i Toyoty Corolli (z silnikami o pojemności 1.4 l 16V) w wieku pogwarancyjnym? Z reguły najdrożej trzeba zapłacić w serwisie autoryzowanym. Stacje te stosują jednak rabaty w cenie robocizny dla stałych klientów (np. 18 proc. w przypadku wymiany amortyzatorów w ramach programu "Serwis Dobrych Cen" w sieci Toyoty). Również warsztaty niezależne udzielają opustów, np. 20 proc. w ASKO.

Zapewne im starszy jest samochód, tym mniej chętnie chcemy do niego "dokładać" i z większą ochotą rozglądamy się za tańszymi serwisami zwłaszcza, gdy w takim aucie do wymiany jest wiele części. Tak czy inaczej, warto poszukać serwisu, w którym uda się pogodzić przystępne ceny z przyzwoitą jakością.

 

Przypomnijmy, że przepisy GVO dopuszczają przeglądy gwarancyjne aut w serwisach nie należących do sieci danej marki, ale wówczas mogą one stosować jedynie części oryginalne.

 

Wymiana oleju i filtra oleju w serwisach nieautoryzowanych i autoryzowanym (zł)

 

Model

Serwis nieautoryzowany  Shell Autoserv

Serwis autoryzowany

Serwis nieautoryzowany ASKO Artur Skwarzyński (Warszawa)

Skoda Fabia

181- Shell

238 - Mobil 1, Skoda Auto Wimar (Warszawa)

117- 245

Peugeot 307

188 - Shell

319 - Total, Peugeot France Automobiles (Warszawa)

112-255

Toyota Corolla

179 - Shell

337 - Castrol, Carolina Car Company (Warszawa)

113-250

 

Wymiana okładzin hamulcowych przednich (klocków) w serwisach nieautoryzowanych i autoryzowanym (zł)

 

Model

Serwis nieautoryzowany Shell Autoserv

Serwis autoryzowany

Serwis nieautoryzowany ASKO Artur Skwarzyński (Warszawa)

Skoda Fabia

262

224 Skoda Auto Wimar (Warszawa)

124 - 280

Peugeot 307

247

429 Peugeot France Automobiles (Warszawa)

96-275

Toyota Corolla

271

350 Carolina Car Company (Warszawa)

168-278

 

Wymiana amortyzatorów przednie/tylne w serwisach nieautoryzowanych i autoryzowanym (zł)

 

Model

Serwis nieautoryzowany Shell Autoserv

Serwis autoryzowany

Serwis nieautoryzowany ASKO Artur Skwarzyński (Warszawa)

Skoda Fabia

892/554 -

Monroe

1118/787 Skoda Auto Wimar (Warszawa)

574/454 - Sachs

Peugeot 307

938/620 - Monroe

1484/738 Peugeot France Automobiles (Warszawa)

748/360 - Sachs

Toyota Corolla

816/866 - Kayaba

 1233/1091 Carolina Car Company (Warszawa)

880/1060 - Sachs

 

Wymiana końcówek drążków kierowniczych w serwisach nieautoryzowanych i autoryzowanym (zł)

 

Model

Serwis nieautoryzowany Shell Autoserv

Serwis autoryzowany

serwis nieautoryzowany ASKO Artur Skwarzyński (Warszawa)

Skoda Fabia

180

334 Skoda Auto Wimar (Warszawa)

105

Peugeot 307

182

570 Peugeot France Automobiles (Warszawa)

105

Toyota Corolla

224

980 Carolina Car Company (Warszawa)

105

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty