Astra kombi kontra Focus kombi

Ryszard Polit
Fot. Opel - Opel Astra kombi jest nieco większa od Forda Focusa kombi.
Fot. Opel - Opel Astra kombi jest nieco większa od Forda Focusa kombi.
Wraz z pojawieniem się minivanów przepowiadano zmierzch nadwozi typu kombi. Pesymistyczne prognozy się nie sprawdziły.

Wraz z pojawieniem się minivanów przepowiadano zmierzch nadwozi typu kombi. Pesymistyczne prognozy się nie sprawdziły i większość samochodów oferowana jest z takim nadwoziem.

Fot. Opel - Opel Astra kombi jest nieco większa od Forda Focusa kombi.
Fot. Opel - Opel Astra kombi jest nieco większa od Forda Focusa kombi.

 

Kiedyś nadwozie typu kombi wyróżniało się dużym bagażnikiem, znacznie większym od bagażnika sedana. Teraz tak być nie musi, bowiem kombi nie służy już do przewożenia ogromnych pakunków. Kombi lansuje się jako uniwersalne i przede wszystkim modne nadwozie, a pojemność bagażnika nie jest najważniejsza. Porównujemy Opla Astrę i Forda Focusa z nadwoziami typu kombi, napędzane silnikami benzynowymi o mocy ok. 100 KM. Obaj producenci mają bogate doświadczenie w konstrukcji tego rodzaju pojazdów.

 

Fot. Ford - Ford Focus kombi ma krótszy rozstaw osi od Astry, jednak przestronność kabiny pasażerskiej w obu autach jest podobna.
Fot. Ford - Ford Focus kombi ma krótszy rozstaw osi od Astry, jednak przestronność kabiny pasażerskiej w obu autach jest podobna.

Cechy szczególne

 

Styliści twierdzą, że zaprojektowanie zgrabnego nadwozia kombi nie jest łatwe. Nieco większym samochodem jest Astra, która ma też większy rozstaw osi. Mimo to przestronność wnętrza jest w obu autach porównywalna. Wnętrze obu aut zaprojektowano w odmiennym stylu: Opel ma sprawiać wrażenie nowoczesnego, a przełączniki i przyciski umieszczono w ergonomicznych miejscach. Pod tym względem równie przyjazne jest wnętrze Forda. Zasadnicza różnica między tymi autami polega na konstrukcji tylnego zawieszenia. W Focusie zastosowano nowoczesne zawieszenie wielowahaczowe, a w Astrze - typową oś skrętną. Większy bagażnik ma jednak Opel - 500 l, a Focus - 480 l. W obu autach można złożyć tylną kanapę, uzyskując płaską podłogę przestrzeni ładunkowej.

 


Fot. Opel - Astra napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM okazała się nieco wolniejsza od Focusa.
Fot. Opel - Astra napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM okazała się nieco wolniejsza od Focusa.

Silniki

 

Z gamy jednostek napędowych wybraliśmy silniki benzynowe. Opel zmodyfikował silniki rodziny Ecotec i z pojemności 1,6 l osiągana jest moc 105 KM. Modyfikacja, nazwana twinport, polega na zastosowaniu kanałów dolotowych o zmiennej długości i recyrkulacji spalin. W efekcie silnik jest elastyczniejszy i zużywa podobne ilości paliwa co jednostka napędowa Forda, który z pojemności 1,6 l uzyskuje moc 100 KM. Silnik Forda to udana konstrukcja stosowana również w poprzedniej generacji Focusa. Oba auta w mieście zużywają ok. 9,5 l benzyny na 100 km.

 

Fot. Ford - Ford Focus kombi ma krótszy rozstaw osi od Astry, jednak przestronność kabiny pasażerskiej w obu autach jest podobna.
Fot. Ford - Ford Focus kombi ma krótszy rozstaw osi od Astry, jednak przestronność kabiny pasażerskiej w obu autach jest podobna.

Wrażenia z jazdy

 

Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem okazał się Focus, ale na wyższych biegach dynamika pojazdów jest podobna. Podstawowe silniki nie zapewniają oszałamiających przyspieszeń, natomiast podczas normalnej eksploatacji są zupełnie wystarczające. Ford ma też nieco wyższy komfort jazdy, co wynika z nowocześniejszej konstrukcji zawieszenia. Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu można było w Fordzie osiągnąć lepszy kompromis między komfortem a własnościami jezdnymi. W Oplu zawieszenie jest bardziej

Fot. Ryszard Polit – Tablica przyrządów Astry prezentuje się nowocześnie
Fot. Ryszard Polit – Tablica przyrządów Astry prezentuje się nowocześnie

twarde, dzięki czemu własności jezdne są całkiem dobre, ale ma to negatywny wpływ na komfort, szczególnie na naszych złych drogach. Oba pojazdy mają wydajny układ hamulcowy, który pozwala na zatrzymanie z prędkości 100 km/h na

Fot. Ford - Tablica przyrządów Focusa.
Fot. Ford - Tablica przyrządów Focusa.

drodze ok. 38,5 m. Również poziom hałasu we wnętrzu jest stosunkowo niewielki.

 

Podsumowanie

 

Opel Astra i Ford Focus to nowoczesne samochody o dość przestronnym wnętrzu i zbliżonej dynamice. Wyższy komfort jazdy ma Focus, za to Astra - większy bagażnik. Focus kosztuje 57 500 zł, Opel jest o 6 tys. zł droższy, ale ma w wyposażeniu standardowym 4 poduszki powietrzne, a nie dwie. Boczne poduszki powietrzne do Focusa kosztują dodatkowo 1100 zł. Na Astry oferowane są rabaty w granicach 5 tys. zł, więc przy umiejętnych negocjacjach ceny obu aut mogą być zbliżone.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Astra kombi

Ford Focus kombi

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Astra kombi

Ford Focus kombi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/6000

100/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

150/3900

150/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,7

11,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

11,6

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

185

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,7

38,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

500

480

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

52

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,7/8,9

5,5/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

452 x 179 x 150

448 x 184 x 149

Rozstaw osi (cm)

270

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Orientacyjna cena (zł)

63 500

57 500

 

 Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 Opel Astra Essentia

Ford Focus Ambiente

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty