Astra Twin Top kontra 307 CC
Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Przejażdżka w upalny letni wieczór z otwartym dachem to nadzwyczajne przeżycie. Każdy kto choć raz spróbował, chciałby mieć w swym garażu kabriolet. Niestety, najczęściej chęć posiadania kończy się na marzeniach, bowiem największą wadą kabrioletów jest ich sezonowość i wysoka cena. Od pewnego czasu coś się jednak zmieniło i jest nadzieja na spełnienie marzeń. Niezależne od samochodowych koncernów specjalistyczne firmy projektują
rozwiązania, które pozwalają na składanie sztywnego dachu w 25 sekund i to za pomocą jednego przycisku, co więcej, zwarta konstrukcja mieści się w bagażniku niewielkiego auta. To co kiedyś było przeznaczone wyłącznie do aut luksusowych teraz dotarło do segmentu samochodów kompaktowych.
Cechy szczególne
W niespełna pół minuty, oba zgrabne coupe przeistaczają się w kabriolety. Zarówno w Oplu jak i Peugeocie mechanizm chowa się do bagażnika pozostawiając niewielką przestrzeń na bagaż (zaledwie ok. 200 l). I choć w środku przestrzeni nie brakuje - auta zapewniają wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób - to
w daleką podróż najlepiej jechać w dwójkę. W Astrze bardzo dobrze wyprofilowano fotele, przyzwyczajenia wymaga jedynie obsługa układu klimatyzacji. Peugeot CC we wnętrzu praktycznie niczym nie różni się od innych wersji nadwoziowych 307. Spodobać się mogą jego kształty - szczególnie atrakcyjnie wygląda tylna część nadwozia z nowoczesnymi diodowymi lampami. Charakterystyczne opóźnienie przy włączaniu urządzeń
elektrycznych, związane z zastosowaniem systemu multiplex, nie ominęło także cabrio/coupe.
Silniki
W przypadku Peugeota gama silnikowa to aż cztery jednostki napędowe. Najsłabszy w ofercie jest motor 1,6 l/ 110 KM. W cięższym od hatchbacka o 250 kg cabrio/coupe spisuje się dość ociężale. Pozostałe silniki radzą sobie bez zarzutu.
Jedyny w ofercie diesel, dedykowany oszczędnym kierowcom rozwija wystarczającą moc 136 KM. Na pochwałę zasługuje także motor 2,0 l/ 143 KM. Szczególnie przy wyższych obrotach przyspiesza bardzo żwawo. Najmocniejszy, a zarazem najlepszy silnik 2,0 l montowany w tym aucie rozwija niebagatelną moc 180 KM. Właśnie takim autem mieliśmy okazję pojeździć.
Specyfikacja dostępnych silników Opla nie jest jeszcze znana. Do testu otrzymaliśmy jednak w pełni porównywalną z
najmocniejszym Peugeotem Astrę 2,0 l, która dzięki turbosprężarce rozwija moc 170 KM.
Wrażenia z jazdy
Ponieważ pod maskami obu aut znajdują się dość mocne silniki, emocji związanych z jazdą z pewnością nie zabraknie. W Astrze największe wrażenie robi sztywność konstrukcji. Jazda z dużą prędkością, przy otwartym dachu, nie powoduje
charakterystycznego dla kabrioletów trzeszczenia plastikowych elementów wnętrza. Po zamknięciu auta w bryłę coupe, w środku robi się niemal tak cicho jak w zwykłym hatchbacku. Auto wyposażono w układ IDS+, który usztywnia zawieszenie i zmniejsza siłę wspomagania kierownicy. Efekt, to precyzyjne prowadzenie zapewniające maksimum przyjemności. Peugeot jeździ odrobię szybciej, niestety nie prowadzi się tak dobrze jak
Astra. Tylna oś łatwiej wpada w poślizg, charakterystyka zawieszenia mogłaby być nieco twardsza, a samo nadwozie sztywniejsze. Poza tym w 307 CC trudniej wybierać biegi, dźwignia nie jest tak precyzyjna jak w Oplu.
Podsumowanie
Przez wiele lat kabriolety uważane były za auta ekstrawaganckie, przeznaczone dla nielicznych. Teraz stały się bardziej wszechstronne, lepiej zabezpieczone przed amatorami cudzej własności i bezpieczniejsze. Niemniej żadna z firm nie spodziewa się dużej sprzedaży cabrio/coupe na naszym rynku. Główną zaporą nadal pozostaje dość wysoka cena. Niemiecka Astra swą linią bardziej przypomina auto sportowe i z pewnością przypadnie do gustu męskiej części klientów. Komfortowy i elegancki Francuz powinien bardziej spodobać się paniom.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Opel Astra Twin Top |
Peugeot 307 CC |
Przestronność wnętrza |
+ |
|
Poziom hałasu |
Remis |
|
Hamulce |
Remis |
|
Dynamika |
Remis |
|
Zużycie paliwa |
Remis |
|
Wyposażenie |
Remis |
|
Cena |
|
+ |
Wybrane dane techniczne
|
Opel Astra Twin Top |
Peugeot 307 CC |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika |
4/16/benzynowy |
4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm ) |
1998 |
1997 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) |
170/5200 |
180/7000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
9,5 |
9,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) |
9,2 |
9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
224 |
225 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* |
78 |
79 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) |
40 |
39 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) |
205/440 |
204/350 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) |
b.d. |
60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3 /100 km) |
7,0/13,0 |
6,8/12,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) |
447,6/175,9/141,1 |
436/175,9/142,4 |
Rozstaw osi (cm) |
261,4 |
260,8 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
2/12 |
Cena (zł) |
b. d. |
89 000 |
Wybrane wyposażenie seryjne
|
Opel Astra Twin Top |
Peugeot 307 CC |
Poduszki powietrzne |
4 |
4 |
Układ ABS |
S |
S |
Układ ESP |
S |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Centralny zamek |
S |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/S |
S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie |
S/S |
S/S |
Klimatyzacja |
S |
S |
Radioodtwarzacz z CD/ bez CD |
S |
S |
S - standard