Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37920 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Audi. 40 lat napędu quattro. Pomysł wzięto z auta wojskowego

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Premiera Audi 80 Quattro w Genewie w 1980 r. Fot. Audi Mija 40 lat od chwili, kiedy firma Audi zaprezentował swoje pierwsze auto z napędem na cztery koła. Stało się to podczas salonu samochodowego w Genewie, a prezentowanym modelem było Audi 80 Quattro.

Pomysł na samochód osobowy z napędem na cztery koła narodził się zimą na przełomie lat 1976/1977, podczas jazd testowych VW Iltis – terenowego pojazdu konstruowanego wtedy przez Audi dla niemieckiej armii. Ten pojazd, mimo że był napędzany słabym silnikiem o mocy 75 KM, pokonał podczas jazdy po lodzie prototyp Audi 200. Postanowiono więc, aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis, ale z mocniejszą jednostką napędową.

Konstruktorzy określili następujące priorytety, które miały wyróżniać auto z nowym typem napędu: przydatność do jazd długodystansowych, karoseria typu coupe, napęd na wszystkie koła, silnik z turbodoładowaniem. Powstało sportowe Audi Coupé, nazwane po prostu quattro. Jego 200 KM mocy pochodziło ze wzmocnionej wersji 2.2-litrowego, turbodoładowanego, pięciocylindrowego silnika zaprezentowanego po raz pierwszy jesienią 1979.

Premiera pierwszego modelu Audi z napędem quattro nastąpiła na początku 1980 roku podczas salonu samochodowego w Genewie.

Zobacz także: Rząd tnie dopłaty do aut elektrycznych

W porównaniu z napędem na jedną oś napęd na obie osie jest bardziej bezpieczny i wydajny. Przy rozdziale momentu obrotowego pomiędzy obie osie zmiany w ich obciążeniu spowodowane przyspieszeniem czy zwiększonym ciężarem są znacznie mniejsze niż w przypadku napędu na jedną oś. Dzięki temu samochód znacznie szybciej przyspiesza i lepiej sobie radzi na podjazdach.

Audi quattro zadebiutowało w sportach motorowych na początku roku 1981 na Rajdzie Jänner w Austrii. W tym samym roku Michele Mounton, jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego, wygrała rajd San Remo rozgrywany w ramach Mistrzostw Świata. Oczywiście jechała Audi Quattro.

Z okazji jubileuszu napędu quattro Audi wyprowadzi z garażu kilka ze swych klasycznych modeli Audi quattro i pokaże je podczas szeregu imprez w całym sezonie zlotów pojazdów historycznych:

  • Audi RegioSprint w Ingolstadt (25 kwietnia)
  • Sachenring Classic w Hohenstein-Ernstthal (8-10 maja)
  • Goodwood Festival of Speed w Anglii (9-12 lipca)
  • Rajd i Festiwal Eifel w Daun (23-25 lipca)
  • Classic Days na zamku Dyck w Jüchen (31 lipca – 2 sierpnia)
  • Donau Classic w Ingolstadt (18-20 lipca)
  • Heidelberg Historic w okolicach Neckarsulm (9-11 lipca)
  • Copenhagen Historic Grand Prix (1-2 sierpnia)
  • Sachsen Classic w Zwickau (13-15 sierpnia)
  • Wyścig górski Rossfeld Bergrennen w Berchtesgaden (25-27 września)
  • Audi Forum Neckarsulm (8 listopada)
  • Audi Forum Ingolstadt (29 listopada)

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Audi zdjęcia

Audi dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł